فرمانده ارشد نیروهای امریکایی در افغانستان: ارتش افغانستان برای پیروزی موضع تهاجمی بگیرد

گزارشگر:دوشنبه 28 سرطان 1395 - ۲۷ سرطان ۱۳۹۵

mandegar-3جنرال جان نیکلسون، فرمانده ارشد نیروهای امریکایی در افغانستان روز شنبه گفت که پشتیبانی نیروهای امریکایی از سربازان افغان می‌تواند تغییر دهنده جنگ باشد. او افزود که نیروهای افغان باید موضع تهاجمی داشته باشند.
پس از پایان ماموریت جنگی نیروهای خارجی در افغانستان در سال ۲۰۱۴، نیروهای امریکایی از هدف قراردادن طالبان مگر در شرایط خاص، منع شده بودند. اما اوباما ماه گذشته این محدودیت را برداشت. جنرال نیکلسون می‌گوید بر اساس این تصمیم، از نیروی هوایی امریکا و دیگر امکانات نظامی علیه طالبان استفاده صورت می‌گیرد.
جنرال نیکلسون در مصاحبه ویژه با خبرگزاری اسوشیتدپرس در مقر فرماندهی نیروهای امریکایی در کابل گفت که آنچه مهم است تشویق نیروهای افغان به تداوم موضع تهاجمی است. او گفت: «اردوها هنگامی پیروز می‌شوند که تهاجمی عمل کنند».
او با این سخن در واقع به نگرانی طولانی مدت امریکا نسبت به فرماندهان افغان اشاره کرد که گفته می شود بسیار منفعل و تدافعی هستند و استراتژی تهاجمی برای تعقیب طالبان پس از شکست شورشیان ندارند.
نیکلسون توضیح داد: «حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان وقتی که آنها در حالت تهاجمی هستند، در واقع کار ما است زیرا وقتی آنها ابتکار عمل دارند، وقتی در موضع تهاجمی هستند، وقتی علیه دشمن می جنگند، آن وقت است که موفق می شوند».
فرمانده ارشد امریکا در افغانستان با اشاره به تلاش برای کودتا در ترکیه گفت که این اقدام هیچ تاثیری بر حمایت امریکا و متحدانش از افغانستان در جنگ علیه طالبان ندارد. او گفت که ائتلاف بین المللی که او رهبری اش را به عهده دارد، شامل ۵۰۰ سرباز ترکیه می باشد. او گفت که از اقدام حرفه ای افسران ارشد ارتش ترکیه در حمایت از حکومت ملکی خشنود است.
بارک اوباما، رییس جمهور ایالات متحده ماموریت جنگی سربازان کشورش را در افغانستان در ماه دسمبر سال ۲۰۱۴ پایان داد. او قصد داشت تا همه نیروهای جنگی را به جز یک واحد نظامی برای حفاظت از سفارت این کشور در کابل به خانه بازگرداند اما اخیرا تصمیم گرفت تا ۸۴۰۰ سرباز امریکایی در افغانستان باقی بمانند. در حال حاضر حدود ۹۸۰۰ سرباز امریکایی در افغانستان حضور دارند. اوباما بعد از دو دوره ریاست جمهوری، در ماه جنوری سال ۲۰۱۷، کاخ سفید را ترک می کند.
نیکلسون گفت که انتظار می‌رود در هفته های آینده بیشتر از امکانات نظامی برای حمایت از عملیات‌های تهاجمی نیروهای افغان استفاده شود، از جمله در عملیاتی که نیروهای افغانستان در مناطق شرقی این کشور علیه طالبان به راه انداخته اند.
جنرال نیکلسون گفت که در این عملیات‌ها نه تنها از هواپیمای جنگی بلکه از هواپیماهای اکتشافی و تدارکاتی نیز استفاده می‌شود. نتیجتا نیکلسون گفت که این مسایل به اندازه کافی توانایی تهاجمی برای نیروهای افغان ایجاد می کند تا طالبان را در هم بشکنند. این در حالی است که گفت‌وگوهای صلح با طالبان تاکنون به شکست انجامیده است. فرماندهان امریکایی در افغانستان سال‌هاست به این باورند که فشار نظامی می تواند شورشیان طالبان را به میز مذاکره بکشاند.
با این حال، آمار قربانیان در میدان جنگ افزایش یافته است. نیکلسون گفت که سال گذشته حدود ۲۰ هزار تن از سربازان افغان کشته یا زخمی شدند. او گفت که در جنگ بیش از ۵ هزار تن کشته و بیش از ۱۴ هزار تن از سربازان افغانستان زخمی شدند. این شمار از قربانیان حدود ۲۰ درصد بیشتر از سال پیش تر از آن می باشد.
این شمار تلفات به علاوه عسکر گریزی و رخصتی های طولانی، ارتش ملی افغانستان را زیر فشار قرار داده است. جنرال میشائل کلیمنتس، مشاور ارشد وزارت دفاع و داخله افغانستان در مصاحبه دیگری گفت که شمار سربازان اردو باید ۱۹۵ هزار تن باشد در حالی که حکومت نام ۱۷۵ هزار تن را در لیست خود دارد. او گفت: «ما شک داریم که شمار سربازان این قدر باشد».
جنرال ریچارد قیصر، فرمانده امریکایی در ماموریت آموزشی نیز به شک و تردیدهایی درباره شمار واقعی سربازان افغان اشاره کرد که گفته می شود شمار قابل توجهی از سربازان در اردو و پولیس ملی نامشان ثبت است اما عملا وجود ندارند و معاش آنها را برخی فرماندهان فاسد به جیب خود می زنند.
این در حالی است که وزارت دفاع امریکا در گزارشی به کانگرس این کشور در ماه جون گفت که نظرسنجی ها نشان می دهند که افغان ها اکنون بیش از هر زمانی احساس ناامنی می کنند. در گزارش آمده است: «احساس امنیت تقریبا به پایین ترین حد خود قرار دارد».
با این حال، جنرال نیکلسون دلایلی را برای خوشبینی ارائه می کند؛ یک رشته وقایعی که سبب شده اند تا روحیه سربازان افغان تقویت شود. او از جمله، از کشته شدن ملا اختر منصور فرمانده طالبان نام برد. او گفت: «این واقعه تاثیر بسیار عمیق تر از آنچه گذاشت که ما تصور می‌کردیم». او توضیح داد: «کشته شدن ملا منصور تعهد ما را به افغان‌ها نشان داد؛ و این که چطور با دشمن مقابله می‌کنیم؛ کاری که ما پیش از آن هرگز علیه رهبری دشمن در خاک پاکستان انجام نداده بودیم».

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.