رخ‌نمایی نیروهای امنیتی در جنگ با طالبان

گزارشگر:سه شنبه 29 سرطان 1395 - ۲۸ سرطان ۱۳۹۵

تیم کریگ- واشنگتن پست
برگردان: مختار یاسا/
نیروهای امریکایی و افغان با توسعه یک استراتژی جدید تهاجمی، در حال تسریع پلان‌های‌شان برای از بین بردن شورش طالبان هستند؛ استراتژیی که ظاهرا این گروه شورشی را برای پیشروی‌های دراماتیک در میدان‌های جنگ، زمین‌گیر کرده است.
mandegar-3پس از پانزده سال جنگ و چندین تلاش نافرجام برای رسیدن به یک توافق صلح، ابعاد جنگ در بهار سال جاری، زمانی که رهبر طالبان به دستور رییس جمهور اوباما توسط حمله هوایی نیروهای امریکایی در پاکستان کشته شد، دیگر ابعاد جنگ دستخوش تغییر شده است.
براساس یک سند امنیتی که روزنامه واشنگتن به آن دست یافته است، در طول چهار ماه گذشته، نیروهای ویژه عملیاتی افغان بیش از ۳۰ فرمانده ارشد و متوسط طالبان را توسط عملیات‌های هوایی و تهاجمی هدفمند، از بین برده است.
به گفته مقامات و کارشناسان افغان، این عملیات‌ها بخشی از یک تلاش وسیع نیروهای افغان است که تحت حمایت عملیات‌های فزاینده‌ی هوایی نیروهای امریکایی، صورت می‌گیرند و با طالبان بیشتر مثل یک دشمن خارجی برخورد می‌شود تا یک گروه شورشی داخلی که سزاوار تواضع نظامی باشند.
صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت امور داخله افغانستان با اشاره به عملکرد کوماندوها و نیروهای ویژه عملیاتی افغان بر اهداف طالبان، گفت: «سال گذشته ما چنین دستاوردهایی را نداشتیم و ما این‌گونه عملیات نمی‌کردیم. امسال، این‌ها (نیروهای ویژه افغانستان) ماموریت یافته‌اند، به اطلاعات استخباراتی دسترسی پیدا کرده‌اند، آموزش دیده‌اند و (رهبران طالبان) را هدف قرار داده‌اند».
آقای صدیقی افزود: «این‌طور نیست که آنها اشتباهی کشته شده‌اند. آنها اهداف نظامی بودند».
آقای صدیقی گفت که این حملات تهاجمی توسط نیروهای پولیس و واحدهای ویژه اردوی ملی کشور به کمک لیست اهدافی که توسط دستگاه استخباراتی افغانستان (ریاست امنیت ملی) تهیه شده بودند، انجام شدند.
جنرال بسم‌الله وزیری، فرمانده قطعه خاص عملیاتی ارتش افغانستان به این عملیات‌ها به عنوان یک «تغییر کامل در استراتژی» برای هدف‌گیری سردسته‌های (شورشیان) بدون در نظرداشت موقعیت آنها اشاره کرد. آقای وزیر با گفتن این‌که فرماندهان طالبان و آنهایی که مسوول دیپوهای سلاح و مهمات یا فابریکه‌های موادهای انفجاری هستند، برای ما امسال نظر به سال گذشته بیشتر اولویت دارند، اظهار داشت:« ما معمولا اهداف‌مان را بر اساس غرابت آنها نابود می‌کنیم».
این رویکرد بیشتر تهاجمی نیروهای افغان، برای اولین بار توسط اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان در اواخر ماه اپریل گذشته و پس از این‌که طالبان با بمبگذاری یک لاری بیش از ۶۰ نفر را در کابل به قتل رساندند، مطرح شد. غنی که محبوبیت سیاسی‌اش را با گفتگوهای صلح با طالبان قمار زده بود، طی یک سخنرانی در پارلمان افغانستان اعلام کرد که دیگر وقت آن است تا دشمنان دولت اعدام شوند و برای یک جنگ طولانی آماده‌گی گرفت. در جریان دو سال گذشته، هم تلفات نظامیان و هم تلفات غیرنظامیان به صورت مداوم در افغانستان سیر صعودی داشته است و مقامات افغان ابراز نگرانی کرده‌اند که گروه طالبان به صورت فزاینده و روز‌افزونی خشن‌تر شده است.
این اظهارات غنی یک تفاوت فوق‌العاده‌ای را نسبت به سیاست رییس جمهور پیشین افغانستان، حامد کرزی، نشان داد. کرزی در سال‌های اخیر ریاست جمهوری‌اش، عملیات‌های شبانه بر اهداف طالبان را متوقف ساخت و بارها ایالات متحده امریکا را متهم به کشتن غیرنظامیان در عملیات‌های هوایی کرد که منجر به اختلافات قابل ملاحظه در مناسبات میان افغانستان و ایالات متحده شد.
اما غنی بار دیگر به شدت روی حمایت ائتلاف به رهبری امریکا اتکا کرده است و هفته گذشته زمانی که اوباما از پلان‌ خروج اکثریت نیروهای باقی مانده امریکایی مستقر در افغانستان تا جنوری سال آینده میلادی صرف نظر کرد، او حمایت دیگری را نیز جلب کرد. برخلاف، رییس جمهور اوباما اجازه داد که ۸۴۰۰ نیروی امریکایی در سال ۲۰۱۷ میلادی در افغانستان باقی بمانند و پایگاه‌های نیروهای ناتو نیز در این کشور فعال باشند.
اما میزان حضور این نیروها گویای یک بخش کوچک از داستان آشکار ادامه اشتراک امریکا در این جنگ طولانی است.
رییس جمهور اوباما هم‌چنان در اوایل ماه جون حیطه اختیارات فرماندهان امریکایی را برای انجام عملیات‌های هوایی علیه شورشیان طالبان افزایش داد.
به گفته نیکلسون، قبلا این عملیات‌ها تنها زمانی انجام می‌شد که طالبان تهدید مستقیمی را علیه نیروهای ائتلاف یا نیروهای افغان ایجاد می‌کردند یا زمانی که نیروهای افغان با «یک شکست استراتژیک» مواجه می‌شدند. اما در حال حاضر، نیروهای امریکایی می‌توانند در تحصیل «یک پیروزی استراتژیک» و ماموریت‌های تهاجمی خاص، به نیروهای افغان کمک کنند.
حتی قبل از این‌که زمان عملی‌سازی آن پالیسی برسد، عملیات‌های هوایی نیروهای امریکایی در افغانستان، رو به فزونی یافتند.
براساس گزارش قوای هوایی ایالات متحده امریکا، جنگنده‌ها و هواپیماهای بدون‌سرنشین امریکایی در افغانستان از ماه جنوری تا ماه می ۴۵۱ حمله انجام داده‌اند. در حالی که در چهار ماه اول سال گذشته ۱۸۹ حمله انجام شده بود.
جنرال چارلز کلیولند، سخنگوی نیرهای ناتو در افغانستان انتظار دارد که تعداد این عملیات‌ها با ختم ماه رمضان و در روزهای پیش‌رو، افزایش پیدا کنند.
کلیولند با ابراز این‌که فرماندهان ائتلاف از نیروهای افغان خواسته‌اند تا بیشتر و در کل حالت تهاجمی اختیار کنند، گفت: «ما با سپری کردن ماه جولای، بیشتر از پیش (عملیات‌های)‌مان را تسریع می‌کنیم».
آمارها نشان می‌دهند طالبان که اخیرا توسط نیروهای ویژه عملیاتی افغان از بین رفته‌اند شامل والی‌های نام‌نهاد این گروه برای ولایات هلمند و غزنی، معاون والی نام‌نهاد طالبان در فراه، و هم‌چنان یک قاضی طالبان در ولایت غزنی، می‌شوند. هم‌چنین نزدیک به ۲۰ سرکرده طالبان در ولایت شمالی کندز نیز کشته شده‌اند؛ جایی که نیروهای افغان روی جلوگیری از یک حمله تهاجمی دیگر طالبان تمرکز کرده‌اند. طالبان در خزان سال گذشته برای مدت کوتاهی کنترول شهر کندز را با یک حمله تهاجمی به دست گرفتند.
بسیاری از کارشناسان به‌خاطر شکست‌های زیاد نیروهای افغان در فصل زمستان، پیش‌بینی کرده بودند که طالبان در سال جاری به پیروزی‌های وسیعی دست خواهند یافت. تعدادی هم اظهار‌نظر کردند که طالبان می‌توانند کنترول کامل شماری از ولایات را در دست گیرند.
براساس مصاحبه با بیش از ده مقامات محلی و نظامی، کشته شدن اختر محمد منصور در پاکستان همراه با عملیات‌های جاری نیروهای امنیتی افغان، طالبان را از بسیاری از دست‌آوردهایی که انتظار می‌رفت، مانع شده است.
به گفته مقامات محلی، هرچند گروه طالبان یک عملیات گسترده‌ای را در اواخر ماه می در ولایت ارزگان راه‌اندازی کردند، اما عملیات‌های هوایی نیروهای امریکایی و کوماندوهای افغان این حمله را ناکام کردند و در حال حاضر نیروهای افغان مناطق بیشتری را نسبت به سال گذشته در این ولایت تحت کنترول‌شان دارند. یک حمله بسیار وسیع طالبان بالای لشکرگاه مرکز ولایت هلمند، ماه‌ها پیش پیش‌بینی شده بود که هنوز انجام نشده است و میزان حملات در کل در این ولایت نظر به سال گذشته ۱۵ فی‌صد کاهش یافته است.

به گفته حبیب سیدخیلی، قوماندان امنیه ولایت کنر، در شرق کشور تخمینا حدود ۷هزار جنگجوی یازده گروه‌ مختلف شورشی حضور دارند، اما به‌خاطر مواجه شدن با عملیات‌های هوایی، دیگر حتی کنترول یکی از ۱۵ بزرگراه این ولایت را در دست ندارند.
جیلانی فراهی، معاون قوماندان امنیه ولایت زابل در جنوب افغانستان گفت: «نمایش هماهنگی غیرمنتظره در شکست دادن تحرکات طالبان، بسیار موثر ثابت شده است. ما به بسیار آسانی می‌توانیم تجهیزات و تدارکات لازم را از طریق جاده‌های اصلی به ولسوالی‌ها برسانیم».
صدیق صدیقی گفت در حال حاضر، طالبان برای حدود ۴۰ ولسوالی در سرتاسر کشور تهدید جدی هستند، در حالی که در عین زمان در سال گذشته، ۷۰ ولسوالی با تهدید جدی روبرو بودند.
هنوز او و دیگر مقامات نگران هستند که طالبان یک عملیات بزرگی را در هفته‌ها یا ماه‌های پیش‌رو راه‌اندازی خواهند کرد.
صدیقی می‌گوید در صورتی که طالبان به صورت مداوم توسط عملیات‌های هوایی در مناطق روستایی کشور تحت فشار قرار بگیرند و سرکوب شوند، این گروه به اهداف نرم و کوچک در کابل و دیگر شهر‌ها روی خواهند آورد. هم‌چنان پیش‌بینی می‌شود که حملات چریکی طالبان ادامه یافته و تلفات زیادی را بر نیروهای امنیتی افغان وارد خواهد کرد.
اما هارون میر، یک کارشناس سیاسی در کابل گفت که در حال حاضر حداقل «تحرکات طالبان» تا اندازه‌ای از بین رفته است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.