وزارت دفاع ملی: امیدواریم پاکستان به وعده‌های خود در جلسۀ مشترکِ سه‌جانبه پایبند باشد

گزارشگر:ناجیه نوری / دو شنبه 4 اسد 1395 - ۰۳ اسد ۱۳۹۵

آرزو داریم پاکستانی‌ها به فیصله‌ها و وعده‌های داده‌شده در جلسات مشترکِ سه‌جانبه، پایبند باشند و به تعهداتِ خود عمل کنند.
مسوولان در وزارت دفاع ملی ضمن بیان این مطلب، از نشست مشترکِ سه‌جانبه میان جنرال‌های بلندرتبۀ افغانستان، پاکستان و حمایتِ قاطع در روز سه‌شنبه خبر می‌دهند.
mandegar-3مسوولان در وزارت دفاع ملی می‌گویند: نشست سه‌جانبه میان افغانستان، پاکستان و حمایت قاطع به هدف تبادلِ معلوماتِ دو طرفِ خط انجام می‌شود.
دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع ملی می‌گوید: این نشست که یک بار در پاکستان، یک بار در افغانستان و بارِ دیگر در قرارگاه حمایتِ قاطع دایر می‌شود، تنها برای رفع سوء تفاهمات میان دو کشور و تبادل معلومات برگزار می‌شود.
سخنگوی وزارت دفاع ملی ابراز امیدواری کرد که پاکستان در تبادل معلومات نسبت به افغانستان صادق باشد؛ زیرا افغانستان همواره در تمامی مسایل نسبت به پاکستان صادق بوده است.
وی تأکید کرد: آرزوی ما این است که پاکستان به فیصله‌ها و وعده‌های داده شدۀ خود در این جلسات پایبند باشد و به تعهداتِ خود عمل کند.
وزیری گفت: این نشست، یک نشست سیاسی نیست، بل یک جلسۀ نوبتی‌ست که برای رفع سوء تفاهماتِ دو طرف خط همیشه برگزار می‌شود و قبلاً نیز در پاکستان دایر شده بود.
اما مسوولان وزارت امور خارجه می‌گویند: مقام وزارت‌های دفاع افغانستان و پاکستان در این نشست بر روی موضوع مبارزه با هراس‌افکنی و هماهنگی نظامی گفت‌وگو خواهند کرد.
مسوولان در وزارت امور خارجه تأکید کردند که نشست امنیتی‌ میان افغانستان و پاکستان با موضوعِ هراس‌افکنی برگزار می‌شود.
در همین حال، شکیبا هاشمی عضو کمیسیون امنیت داخلی مجلس نماینده‌گان، برگزاری چنین نشست‌هایی را بیهوده و بدون نتیجه می‌خواند. او می‌گوید: پاکستان هیچ‌گاه در برابر افغانستان صادق نبوده و افغانستان از این‌گونه نشست‌ها تا کنون هیچ سودی نبرده و نخواهد برد.
بانو هاشمی، برگزاری این نشست‌ها را «بازی‌ پاکستان» خوانده و می‌گوید: مدارک و اسنادی وجود دارند مبنی بر این‌که پاکستان پروژۀ تروریسم در افغانستان را حمایت و رهبری می‎کند، ولی هر از گاهی با درخواست از حکومت افغانستان برای برگزاری چنین نشست‌هایی، قصد گمراه کردنِ افکارِ جهانی را دارد.
این عضو مجلس تأکید کرد: این‌گونه نشست‌ها چه در کابل باشد چه در اسلام‌آباد، هیچ سودی نخواهد داشت و تنها برای منحرف کردن افکارِ جهانی توسط پاکستان سازمان‌دهی و راه‌اندازی می‌شود.
وی گفت: کشته شدنِ ملامنصور، ملاعمر و اسامه در خاک پاکستان، نشان‌گرِ حمایتِ پاکستان از تروریستان است؛ بنابراین حکومت افغانستان به‌جای لبیک گفتن به این نشست‌ها، باید از جامعۀ جهانی بخواهد که بالای پاکستان فشار بیاورد تا از حمایتِ تروریسم دست بکشد.
اما برخی از آگاهان نظامی ـ سیاسی به این باور اند که وضعیت تغییر کرده و پاکستان به‌شدت تحت فشار قرار دارد.
به گفتۀ این عده، اکنون وضعیت به گونۀ دیگری است؛ پاکستان زیر فشار جامعۀ جهانی قرار گرفته و امید می‌رود که در این نشست‌ها صداقت نشان داده و معلوماتِ درستی را در اختیارِ نیروهای امنیتی افغانستان قرار دهد.
این درحالی‌ست که تا کنون بین افغانستان و پاکستان، ده‌ها نشست پیرامونِ صلح و ثبات برگزار شده است. نشست قطر، عربستان سعودی، ترکیه، نشست چهارجانبه (افغانستان، پاکستان، امریکا و چین) و… که هیچ‌کدام برای مردم افغانستان پیام‌آور صلح نبوده‌اند.
در نشست چهارجانبه، چهار کشور افغانستان، پاکستان، چین و امریکا از ماهِ جدی سال گذشته پس از چهار دور گفت‌و‌گو، نقشۀ راه صلح افغانستان را تدوین کردند و در حوتِ سال ۹۴ با انتشار بیانیه‌یی مشترک از گروه طالبان خواستند که وارد گفت‌وگوی مستقیم با دولت افغانستان شود، اما این گروه با انتشار اطلاعیه‌یی اعلام کرد که حاضر به گفت‌و‌گو با دولت نیست.
رییس‌جمهور ‌غنی هم بعد از انفجار مهیب ۳۱ حمل سالِ روان در مقابل ادارۀ دهمِ ریاست امنیت ملی، از اعضای گروه طالبان به عنوان تروریست نام برد و تصریح کرد که دیگر راهبرد صلح با طالبان، به جنگ و سرکوبِ آنان تغییر خواهد یافت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.