‹بمب‌گذار انتحاری قبل از حمله به مکتب دخترانه در ولایت لوگر دستگیر شد›

گزارشگر:چهار شنبه 6 اسد 1395 - ۰۵ اسد ۱۳۹۵

اداره امنیت ملی اعلام کرده که یک بمب‌گذار انتحاری وابسته به شبکه حقانی را که قصد حمله به یک مکتب دخترانه داشت، بازداشت کرده است. این اداره در اطلاعیه‌ای نوشته که این فرد در جریان رویارویی مسلحانه ستیزه‌جویان گروه طالبان با نیروهای امنیت ملی در منطقه «خوشی» ولایت لوگر بازداشت شده است. در این اطلاعیه آمده که فرد بازداشت شده در جریان این درگیری زخمی شد. براساس این اطلاعیه، این فرد «اعتراف» کرده که قصد داشت به دستور یک فرمانده شبکه حقانی به دبیرستان دخترانه چهارآسیاب در جنوب کابل حمله کند. اداره امنیت ملی تصاویر ویدئویی از «اعترافات» او را منتشر کرده که در آن می‌گوید زیر نظر مربیان پاکستانی در شهر میرامشاه آموزش نظامی و عملیات انتحاری دیده است.
گروه طالبان مخالف آموزش دختران است و در زمان حاکمیت خود در سال‌های ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۰ تمامی مراکز آموزشی دخترانه را تعطیل کرد. در سال‌های گذشته منابع دولتی در موارد متعددی گزارش داده‌اند که اعضای این گروه به مکاتب دخترانه حمله کرده و آنها را به آتش کشیده‌اند.
در حال حاضر صدها مکتب دخترانه در جنوب و شرق افغانستان به دلیل ناامنی و مخالفت این گروه از فعالیت باز مانده و صدها هزار دانش‌آموز را از آموزش محروم کرده است. شبکه حقانی که فرد بمب‌گذار بازداشت شده عضو آن معرفی شده، از گروه‌هایی است که بسیاری از حملات مرگبار انتحاری به آن نسبت داده می‌شود.
در گزارشهای دولتی معمولاً از شبکه حقانی به عنوان یک گروه مجزا از طالبان نام برده می‌شود، ولی پس از معرفی ملا هبت‌الله آخندزاده به عنوان رهبر گروه طالبان، رهبر شبکه حقانی به عنوان معاون او معرفی شد.
گروه طالبان شبکه حقانی را همواره بخشی از «امارت اسلامی» می‌داند. امارت اسلامی عنوان رسمی است که گروه طالبان به خود داده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.