رییس شورای ولایات مشرقی: گروه‌های تروریستی منابع طبعی و معدنی ولایات مشرقی را به پاکستان قاچاق می‌کنند

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ دو شنبه 11 اسد 1395 - ۱۰ اسد ۱۳۹۵

شورای سراسری ولایات مشرقی دیروز یک شنبه (۱۵ اسد) نشستِ میان صدها تن از مردم ولایات مشرقی، اعضای کابینه، سیاسیون و علما دوباره به فعالیت آغاز کرد.
محمد حنیف اتمر مشاور شورای امنیت در این نشست گفت: این شورا در روزهای دشوار مبارزات انتخاباتی و به قدرت رسانیدن رییس جمهور نقش مهم را بازی کرده است.
آقای اتمر افزود: جنگ‌های تروریستی که امروز در برابر مردم افغانستان جریان دارد همۀ منابع دولتی در آن مصرف می‌شود بیشتر توجه دولت را به خود مصروف کرده است و دست‌آوردهای اخیر دولت در مبارزه با گروه‌های تروریستی و رسیده‌گی به مشکلات داخلی برای مردم بسنده نیست.
او گفت: شورای سراسری مردم مشرقی پل میان دولت و مردم‌شان هستند و خواست مردم‌شان را می‌توانند به گوش دولت برسانند.
مشاور شورای امنیت تصریح کرد که خواست شما امنیت، صلح و ثبات است، این در حالی است که مردم در ولایات مشرقی به‌خصوص ننگرهار در حالت جنگ با گروه داعش قرار دارد و دولت تصمیم گرفته است که تمام ساحات ولایات مشرقی را از وجود گروه داعش پاک‌کاری کند.
به گفتۀ او، حکومت وحدت ملی در مراحل ابتدایی برای حفظ نظام و بهبودی ارتش کشور تلاش کرد، سپس اجرایی کردن مبارزه با گروه‌های تروریستی در برنامۀ‌های این دولت به‌جدیت دنبال می‌شود.
آقای اتمر با بیان این‌که دروازۀ صلح به روی همۀ افراد که خواهان گفت‌ وگو صلح باشند باز است، گفت: گروه‌های پنجابی که به‌نام های مختلف وارد کشور می‌شوند و کودکان و زنان را به قتل می‌رسانند، راه جز مرگ ندارند.
آقای اتمر گفت: گروه‌ تروریستی داعش نشان داد که به هیچ فردی رحم ندارد و در حمله به اعتراض مدنی شهروندان مرکزی کشور در دوم اسد خون شمار زیاد هموطنان را به زمین ریخت.
در همین حال، خالق حسینی پشه‌یی رییس شورای سراسری ولایات مشرقی طی سخنرانی گفت: بازی‌های جهانی گونان امروز در کشور جریان دارد و در طول تاریخ مردمم افغانستان قربانی این بازی‌ها بوده‌اند.
آقای حسینی افزود: ولایات مشرقی با داشتن بیش از سه میلیون نفوس ۳۰ میگاوات انرژی دارد که برای مردم بسنده نمی‌کند.
اوگفت: حالت امنیتی ننگرهار همه روزه به‌طرف خرابی و بی‌امنی می‌رود و از حکومت داری سالم در این ولایت خبری نیست؛ تروریستان جنگلات و ساحات سبز کنر و نورستان را قطع کرده به پاکستان قاچاق می‌کنند و هم‌چنان معادن زمرد و بیروج نورستان به شکل غیر قانونی استخراج کرده به فروش می‌رسانند و از از پول آن خود را تمویل و تجهیز می‌کنند.
رییس شورای سراسری ولایت مشرقی تصریح کرد که در پانزده سال گذشته یک کیلومتر سرک در ولایت نورستان ساخته نشده و نسبت راه‌های صعب‌عبور مردم ساحات شرقی و غربی نورستان به کلینک، مکتب و غیره خدمات اولیه دسترسی ندارند.
هم‌چنان، میرویس یاسینی عضو مجلس نماینده‌گان در این نشست گفت: وجود گروه‌های تروریستی داعش و طالب، افزایش فساد اداری و سیاسی که در چند دورۀ انتخابات به وضاحت معلوم شد، کشور را به طرف بحران سوق داده است.
آقای یاسینی، مبارزۀ نیروهای ارتش ملی در برابر گروه‌های تروریستی قابل ستایش خوانده گفت: در برخی از ادارات دولتی ولایات مشرقی در کاهش فساد اداری تغییر رو نما شده است.
از سویی هم، امین وقاد رییس پیشین شورای علما افغانستان در این نشست، اوضاع امنیتی ننگرهار را شکننده توصیف کرده افزود: دولت برای بیجا شده‌گان و مهاجرین که از پاکستان به ولایات مشرقی عودت می‌کنند، باید توجهی جدی کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.