رییس شورای عالی صلح: امیدواریم موقف پاکستان تغییر کند

- ۲۲ عقرب ۱۳۹۱

رییس شورای عالی صلح ابراز امیدواری می‌کند که با سفر آن‌ها به پاکستان، موقف این کشور در قبال تلاش‌های صلح در افغانستان تغییر کند.
صلاح الدین ربانی که روز دوشنبه در جلسه عمومی مجلس نماینده‌گان در رابطه به فعالیت‌های این شورا معلومات می‌داد، گفت که آنان به پاکستان با یک اجندای مشخص و کامل سفر می‌کنند.
آقای ربانی گفت که گفت‌وگوهای رسمی با حزب اسلامی گلبدین حکمتیار آغاز شده و امیدوار اند که طالبان نیز حاضر به مذاکره گردند.
آقای ربانی همچنان می‌گوید، برای موفقیت گفت‌وگوهای صلح در افغانستان به سطح ملی و بین‌المللی تلاش‌های جدی صورت گرفته اند، اما این کار تا حدی زمان‌گیر بوده و نیز به زحمات بیشتر نیاز دارد.
رییس شورای عالی صلح تایید کرد که به هدف گفت‌وگوهای صلح زمینه سفر برای تعدادی از رهبران طالبان فراهم شده اما در این رابطه جزییات بیشتر نداد: «وضاحت کامل وجود دارد که کی ها با ما طرف و درگیر هستند. دیگر برای حامیان مخالفان مسلح دشوار است که انکار نمایند و این حقایق برداشت های جامعه جهانی را نیز تغییر داده است. با تعداد زیاد از رهبران مخالف تماس‌های صورت گرفته حتی زمینه سفر مصون آنان به کشورهای سوم مساعد گردیده است. در عین زمان روحیه طرفداران صلح در حلقه رهبری مخالفان بیشتر تقویت شده است.»
اما نماینده‌گان مجلس به شدت از کارکردهای شورای عالی صلح انتقاد کردند.
نماینده‌گان مجلس می‌گویند که شورای عالی صلح به خاطر امتیازدهی به مخالفان مسلح تاسیس شده و در این زمینه کار می‌کند.
محمد یونس قانونی یکی از نماینده‌گان مجلس گفت: «تا جایی‌که دیده شده در مذاکرات همیشه به عنوان حسن نیت یا اعتماد سازی از جانب افغانستان پیوسته امتیاز داده شده است؛ اما هیچگاهی امتیازدهی از جانب شورای عالی صلح یا حکومت افغانستان مشروط به امتیاز گرفتن به نفع این کشور و صلح نشده است. با پاکستان هم اگر مذاکره صورت می‌گیرد و برای آنان امتیازی داده می‌شود، مشروط ساخته شود بر اینکه طالب آماده به مذاکره گردد.»
همچنان شکریه بارکزی عضو دیگر مجلس گفت که آن‌ها به هیچ صورت اجازه نمی‌دهند از طریق پروسه صلح، پاکستان مهره‌هایش را در درون حکومت افغانستان جابجا کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.