همه ‌چیز دربارۀ زیتــــون

گزارشگر:سه شنبه 2 سنبله 1395 - ۰۱ سنبله ۱۳۹۵

بخش نخست/

mandegar-3نام «زیتون» شش بار در قرآن کریم ذکر شده است؛ یک بار هم در سورۀ مومنون به‌طور غیرمستقیم از آن به عنوان درختی که دارای روغن است، یاد شده است. علاوه براین، خداوند در سورۀ تین به این میوۀ معجزه‌گر قسم خورده است (والتِّینِ والزیتُونِ = قسم به انجیر و زیتون). همین کافی است که مطمین شویم این میوه در کنار طعمی خاص و منحصر به فرد، خواصِ شگفت‌انگیزی هم دارد.
در واقع زیتون و روغنش خاصیتِ غذایی و هم ارزش دارویی دارند. به گفتۀ‌ دانشمندان، زیتون معجزه‌گر است و در درمانِ بسیاری از بیماری‌ها از جمله نقرس، تصلب شرایین، فشار خون، سوءهاضمه، زخم‌های اثنی عشر، بیماری‌های پوستی، دردهای عصبی، روماتیسم، دیابت و… کاربرد دارد. حال اگر می‌خواهید با سایر خواصِ این میوۀ اعجاب‌انگیز و شیوۀ مصرفِ آن آشنا شوید، این مطلب را از دست ندهید!

نمادِ صلح و ثروت
زیتون به انگلیسی «Olive» نام دارد و تقریباً دو هزار نوع از آن در دنیا شناخته شده است. البته مردم تنها با ۱۰ تا ۱۲ نوع از این میوه آشنایی دارند. زیتون در گذشته بیشتر در مناطق مدیترانه، شمال افریقا، جنوب شرقی آسیا، شمال تا جنوب چین، اسکاتلند و شرق استرالیا کشت می‌شد. منشای آن نیز احتمالا منطقۀ مدیترانه بوده و از آن‌جا به نقاط دیگرِ دنیا راه یافته است.
زیتون معمولاً در ابتدای تابستان شروع به گل دادن می‌کند. سپس به‌تدریج میوۀ آن تشکیل می‌شود و در اواخر تابستان به مرحلۀ برداشت می‌رسد. ابتدا زیتون سبز کمرنگ است و به تدریج تیره شده که در اواخر پاییز رنگِ آن کاملا سبز تیره می‌شود. جالب است بدانید که زیتون در گذشته نماد صلح و ثروت بوده است. در پرچم سازمان ملل متحد نیز از شاخۀ زیتون به عنوان نماد صلح استفاده شده است.

سم‌زدایی از بدن با زیتون
از بین انواع مواد غذایی گیاهی و حیوانی، هیچ ماده‌یی به اندازۀ زیتون «پتاسیم» ندارد. پتاسیم باعث افزایش قدرت عضلانی و انرژی بدن می‌شود. همچنین ترشحات غدد داخلی بدن را تنظیم می‌کند. کمبود آن نیز باعث تورم پلک‌ها و مشکلاتِ ریوی می‌شود. این ماده همچنین به سم‌زدایی کبد از اوره و اسید اوریک کمک می‌کند و قدرت دفعی گُرده را افزایش می‌دهد. علاوه بر این‌ها، زیتون بین ۱۵ تا ۳۵ درصد چربی دارد، اما چربی آن بیشتر از نوع مفید و اشباع نشده است. این میوه منبع خوبی از اسیدهای چربِ اشباع نشدۀ امگا ۹ و ویتامین E به حساب می‌آید.

مراقب زیتون‌های سیاه باشید!
از آن‌جایی که واردات زیتون سیاهِ اصل از کشورهای تولیدکنندۀ آن هزینه‌بردار است، بعضی افراد سودجود زیتون سبزِ معمولی را با ترکیباتِ آهن‌دار فرآوری می‌کنند تا رنگِ آن سیاه شود. سپس این محصول را با قیمتِ زیادی به فروش می‌رسانند. تشخیص اصل یا تقلبی بودنِ زیتون سیاه کار دشواری است و نیاز به آزمایشگاه‌های مخصوص دارد. این زیتون‌ها نه تنها ارزش غذایی کمتری دارند، بلکه برای سلامت نیز مضر هستند.

منبع: مجلۀ سیب سبز

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.