نخست‌وزیر هند: تعهد ما به افغانستان تزلزل‌ناپذیر است/ غنی: سرانجام منطق دیپلماسی بر منطق ترور و خشونت پیروز می‌شود

گزارشگر:سه شنبه 2 سنبله 1395 - ۰۱ سنبله ۱۳۹۵

رییس جمهور غنی و نخست وزیر هند قصر ستوری وزارت خارجه کشور را افتتاح کردند.
در مراسمی‌که دیروز برگزار شده بود، رهبران افغانستان و هند بر گسترش‌ هرچه بیشتر همکاری‌ها تأکید ورزیدند.
صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه در سخنرانی افتتاحیه خویش در این مراسم که در آن نارندرا مودی نخست‌وزیر هند از طریق ویدیو کنفرانس وصل بود و mandegar-3دکتر رنگین دادفر سپنتا وزیر امور خارجه پیشین نیز اشتراک داشت، گفت: ما امروز شاهد افتتاح دوباره یکی از کاخ‌های قدیمی کشور هستیم که حدود یک قرن مرکز ادارۀ سیاست خارجی کشور ما بوده است.
صلاح‌الدین ربانی خاطر نشان کرد که روابط میان افغانستان و هند، تنها روابط رسمی دو کشور نیست، بلکه پیوندهای ناگسستنی میان ساکنان این دو سرزمین کهن با ریسمان‌های مستحکم دیپلوماتیک، تاریخی و سیاسی، تصوف و عرفان، شعر و ادبیات، موسیقی، هنر و معماری گره خورده است.
سپس، رییس جمهور غنی گفت: امروز یکی دیگر از روزهای خوشی است که با افتتاح قصر تاریخی ستوری، نماد دیپلماسی افغانستان در عصر حاضر، که با کمک سخاوتمندانه هندوستان ترمیم و بازسازی شده است، هر دو کشور صفحه جدیدی را به مناسبات دوستانه عمیق خویش می‌افزایند.
ریبس جمهور گفت: روابط افغانستان و هندوستان مظهر کامل این سخن حافظ است که گفته بود: “درخت دوستی بنشان که کام دل ببار آرد.”، درخت دوستی این دو کشور تاریخی، ریشه‌هایش تا اعماق تاریخ فرو رفته و شاخ و برگش تا اوجنای زمان بر افراشته گردیده است.
او گفت که بازسازی قصر ستوری حاوی معانی بیشتری نیز هست و آن این‌که افغانستان در تاریخ معاصر، در زمان مرحوم شاه امان الله قهرمان استقلال کشور، بنای دیپلماسی مدرن خود را در این قصر نهاد، تا به حیث کشوری آزاد، سربلند و متعهد به قوانین بین المللی راه خود را برای ورود به جرگه ملت‌های آزاد دنیا باز کند.
وی افزود: بازسازی این قصر به معنای تجدید آن عظمت در قرن بیست‌و یکم است، یعنی این‌که ما همچنان با آزاده‌گی، سربلندی و از جایگاه برابر با دیگر کشورهای دور و نزدیک رابطه خود را با جهان امروز سر و سامان می‌دهیم، و می‌خواهیم کشور مسوول و متعهد به امنیت، صلح و خیرخواهی باشیم و نقش تاریخی خود را در این عرصه ادا کنیم.
رییس جمهور گفت: قصر ستوری با خاطرۀ تاریخی دیگری نیز پیوند خورده است که برای هر دو کشور اهمیتی به یاد ماندنی دارد، و آن این‌که دولت جلا وطن هندوستان در مکان این قصر موافقت‌نامه استقلال هند را به امضا رساند. این، به معنای آنست که هر دو کشور در شرایط سخت و آسان در ادوار مختلف تاریخ در کنار هم بودند و هستند، و برای آزادی، آبادی و سربلندی یکدیگر همکاری داشتند.
وی افزود: باید سر انجام منطق صلح و خیرخواهی بر منطق جنگ و شرارت طلبی، و منطق دیپلماسی و گفت‌وگو بر منطق ترور و خشونت پیروز شود. این، تنها پیروزی دو ملت افغان و هند نیست، بلکه افزون بر آن، پیروزی دوستی بر دشمنی، پیروزی همکاری بر کارشکنی، پیروزی سازنده‌گی بر ویرانگری، و پیروزی درایت و دوراندیشی بر سطحی‌نگری و کوته‌فکری است.
آقای غنی خاطر نشان کرد: این رسالت و مسوولیت تاریخی ما است که راه زیست صلح‌آمیز برای فرزندان‌مان را هموار کنیم، به جنگ و نا امنی پایان بدهیم، به سرسبزی و شکوفایی سرزمین‌های‌مان همت بگماریم، به نور و امید آغوش باز کنیم، و به تاریکی، تباهی و جهل نقطه پایان بگذاریم.
رئیس جمهور کشور گفت: کسانی‌که نیاز زمانه خود را نادیده می‌گیرند، به خیر و فلاح مردم خود نمی‌اندیشند و به جای صلح از جنگ، و به جای دوستی از کینه و عداوت کار می‌گیرند، خواه نا خواه با پشیمانی بزرگ تاریخی شان روبرو خواهند شد هرچند برای شان دیر شده باشد.

وی گفت: ما، افغانستان و هند، بر خلاف آن عده، تصمیم گرفته‌ایم که تاریخ را با دوستى و همکاری رقم بزنیم، و زمان را با درایت و دانایی مدیریت کنیم و از فرصت‌های تاریخی برای پیشرفت ملت‌های خود بهره بگیریم.
وی گفت: امروز شاهد افتتاح دوباره قصر ستوری هستیم، روزی دیگر، در آینده‌یی نه چندان دور، شاهد افتتاح قصر دارالامان خواهیم بود که نماد افغانستان مدرن و سرآغاز اقدامات اصلاح‌طلبانه و ترقی خواهانه در کشور ما بوده است. این، حق نسل‌های آینده است که در امنیت، سعادت و آرامش زنده‌گی کنند و شاهد پیشرفت، ترقی و تعالی کشور خود باشند.
در ادامه، نارندرا مودی نخست‌وزیر هند از طریق ویدیوکنفرانس صحبت کرده، گفت: افغانستان همسایه بلاواسطه هند است، حرف و عقل ما شاهد اند که هندی‌ها و افغانها همواره دوستان نزدیک بوده‌اند.
وی گفت: امروز بار دیگر گردهم آمده‌ایم که یک دست‌آورد نوین دوستی و همبستگی مان را جشن بگیریم و در راستای همکاری‌های مفید خود مان، گام دیگری را برداریم.
نخست‌وزیر هند افزود: هیچ چیز بیش از کنار دوستان خوب بودن و جشن موفقیت پایان رساندن ابتکارات مشترک، احساسات شادمانی به آدم دست نمی‌دهد که من و رییس جمهور غنی در ماه‌های گذشته به مناسبت‌های مهم این فرصت را داشتیم.

وی گفت: در ماه دسمبر سال گذشته جناب عالی به مردم افغانستان، به مناسبت افتتاح پارلمان افغانستان با بنده همگام بودید، این افتتاح تعهد مشترک مان را نسبت به استحکام بخشیدن بنیان افغانستان مدرن آشکار ساخت.
نارندرا مودی خاطر نشان کرد: قرارداد دهلیز ترانزیت که بین هند، افغانستان و ایران که در ماه می سال جاری به امضا رسید، نقطه عطف دیگری در راستای همکاری مشترک ما بود، این قرارداد عزم واضح و مشترک ما را برای ایجاد راه های جدید توسعه و رشد اقتصاد افغانستان آشکار ساخت.
نخست‌وزیر هند افزود: یک ماه بعدتر ما به اتفاق همدیگر بند دوستی افغانستان و هند را افتتاح کردیم، بند سلما نه تنها اقتصاد و زراعت هرات را احیا می کند، بلکه در رشد و پیشرفت همه جانبه این کشور نیز توسعه می بخشد.
نارندرا مودی افزود: امروز افتتاح قصر ستوری از جنبه‌های مختلف به طور کامل یک بعد متفاوت و بنیادین تعهد ماست. این اقدام به شناخت ویژه میراث فرهنگی افغانستان حیات تازه‌یی می‌بخشد. قصر ستوری اساس و زمینه برای رویدادهای مهم تاریخی بوده است.
نخست‌وزیر هند خاطر نشان کرد: برای آنهاییکه در افغانستان نمی‌توانند فراتر از سایه‌های خشونت ببینند، بازسازی قصر ستوری یک تذکر و یاد آوری از رسوم و سنن غنی و پرشکوه افغانستان است و برای برادران و خواهران افغان ما بازسازی این قصر، زیبایی، غنا و فر و شکوه یادبودهای از دست رفته جامعه افغان را احیا می‌کند.

مودی گفت: افغانستان دوست نزدیک ماست، جامعه و مردم ما روابط و پیوندهای دیرینه دارند، به همین دلیل مشاهده این امر ما را غمگین می‌سازد که تلاش می‌شود کشور سربلند شما قربانی اهداف سوء دیگران و سازمان‌های خشونت و ترور گردد.
نخست‌وزیر هند به مردم افغانستان اطمینان داده گفت: در دوران تلاش‌تان برای تعمیر یک افغانستان موفق و برای ایجاد امن، امنیت و استحکام در جامعه شما، یک میلیارد و دوصد و پنجاه میلیون مردم هند، همواره با شما خواهد بود.
نارندرا مودی خاطر نشان کرد: تعهد مشارکت و قوت دوستی ما با افغانستان غیر متزلزل است، مراسم امروز دلیل عزم راسخ ما و نشاندهنده دامنه گسترده تلاش های مشترک ماست، ما می خواهیم که هر افغان پیشرفت کند و جامعه شما از ثمر های رشد اقتصادی بهره مند گردد، شرایط هر چه باشد هند برای آینده تابناک همه افغانها به شما همکاری خواهد کرد.
در اخیر این مراسم، رییس جمهور غنی و نارندرا مودی نخست‌وزیر هند با فشردن دکمه و پرده برداری از لوح برقی، قصر ستوری را رسماً بازگشایی کردند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.