مجلس سنا: امریکایی‌ها به قربانیان حادثه ارزگان غرامت بپردازند

گزارشگر:چهار شنبه 31 سنبله 1395 - ۳۰ سنبله ۱۳۹۵

مجلس سنای افغانستان می‌گوید که امریکا باید به خاطر حمله هوایی نیروهایش بالای یک پاسگاه پولیس در ارزگان غرامت پرداخت کند.
‌ اعضای مجلس سنا ضمن تقبیح حمله هوایی روز دوشنبه نیروهای امریکایی بر یک پاسگاه پولیس در ارزگان که طی آن ۸پولیس کشته شدند، می گویند که دولت امریکا باید به خانواده‌های قربانیان این حمله همان‌گونه که به شهروندان خود غرامت پرداخت می‌کند، غرامت یا خون‌بها پرداخت کند.
همچنین سناتوران تأکید ورزیدند که این حادثه باید به صورت جدی از سوی نهادهای امنیتی افغانستان بررسی شود و هیچ گونه کوتاهی در پیوند به وقوع این رویداد پذیرفتنی نیست.
حسیب الله کلیمزی معاون دوم مجلس سنا که روز سه شنبه (۳۰سنبله) ریاست این مجلس را بر عهده داشت، گفت که شهادت ۸ پولیس در یک حمله هوایی نیروهای امریکایی ناشی از بی‌احتیاطی و عدم دقت آنان در حملات هوایی است و باید مرتکیبان آن تحت پیگرد قانونی قرار گیرند.
آقای کلیمزی افزود، پیش از این نیز چنین حملاتی بر نیروهای امنیتی افغانستان صورت گرفته است که هیچ گاه قابل توجیه نیست.
محمد علم ایزدیار دیگر عضو سنا نیز گفت: چگونگی حمله بر سربازان پولیس که در بد ترین شرایط در برابر تروریزم بین المللی می‌جنگند، باید مورد تحقیق همه جانبه قرار گیرد تا از تکرار چنین حوادث در آینده جلوگیری شود .
نثار حارث دیگر عضو سنا نیز گفت: وزارت دفاع افغانستان نباید در قبال شهادت ۸ پولیس در یک حمله هوایی نیروهای امریکایی در ارزگان بی مسوولیتی کند؛ نباید نیروهای امریکایی بایک اظهار تاسف از این گونه حوادث چشم پوشی کنند؛ آنان باید همانند که به سربازان خود خونبها پرداخت می‌کنند به سربازان کشته شده افغان نیز خون بها بپردازند .
محمد حسن هوتک هم یادآور شد: در ارزگان ۸پولیس به شکل ظالمانه در حملات هوایی نیروهای امریکایی به شهادت رسیده اند؛ باید پرسیده شود که در انجام این حمله چرا هماهنگی صورت نگرفته است.
آقای هوتک افزود: دولت امریکا همان‌گونه که به تبعه خود که در حملات هوایی نیروهای این کشور در پاکستان کشته شد ۱.۵میلیون دالر خونبها داد باید به سربازان افغان نیز این خونبها را پرداخت کند .
این اولین‌بار نیست که نیروهای امریکایی سربازان افغان را مورد هدف حملات هوایی خود قرار می دهند.
پیش از این نیز چندین بار ولایت های غزنی، لوگر و پکتیا نیروها افغان را هدف قرار داده اند که هیچ یکی از این حوادث بررسی نشده و اگر بررسی و تحقیق شده نتایج آن به مردم اعلام نشده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.