میـوه افغانستان از طـریق هوا به هنـد می‌رود

گزارشگر:چهار شنبه 10 سنبله 1395 - ۰۹ سنبله ۱۳۹۵

مسوولان اتاق تجارت و صنایع می‌گویند، مسیر سپین‌بولدک – چمن پس از ۱۵ روز هنوز هم به روی بازرگانان کشور مسدود است و به این علت ده‌ها میلیون دالر به بازرگانان زیان مالی رسیده است.
خان‌جان الکوزی، معاون اتاق تجارت و صنایع به رسانه‌ها گفت، در گذشته بازرگانان افغانستان روزانه از این مسیر ۱۰ هزار کارتن میوۀ تازه به پاکستان mandegar-3صادر می‌کردند؛ اما در حال حاضر، بیش از ۲ هزار موتر باربری در مسیر سپین‌بولدک – چمن متوقف مانده است که روزانه از هر موتر ۱۰۰ دالر کرایه گرفته می‌شود.
اما معاون اتاق تجارت افغانستان اعلام کرد که محمد اشرف غنی رئیس جمهوری پس ازاقدام پاکستان در مسدود کردن مرز اسپین بولدک در قندهار دستور داده است تا محصولات کشاورزی و میوه‌های تازه کشور از طریق هوایی به هندوستان صادر شود.
خان جان الکوزی گفت که این تصمیم رییس جمهوری در دیدار اعضای اتاق تجارت و صنایع افغانستان با اشرف غنی اتخاذ شده و رییس جمهوری به مسوولان خطوط هوائی و فرودگاه‌های کشور دستور داده است تا کرایه حمل محصولات زراعی بازرگانان، به نصف کاهش یابد و بازرگانان تنها ۵۰ درصد کرایه انتقال بار خود را بپردازند.
معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان افزود: رییس جمهوری همچنین ۳ وزیر کابینه را مامور کرده است تا در یک نشست مشترک، موضوع انتقال محصولات زراعی افغانستان به هندوستان با نصف قیمت را بررسی و به زودی کار صادرات میوه را از راه هوایی آغاز کنند.
الکوزی گفت: میوه های افغانستان هر سال با ایجاد مشکلات مرزی از سوی پاکستان از بین می رود و باغداران، کشاورزان و بازرگانان متضرر می شوند.
وی ابراز امیدواری کرد که در یک هفته آینده بیش از ۳۰۰ تا ۴۰۰ تن میوه با هواپیما به هندوستان انتقال داده شود.
افغانستان به دلیل برخورداری از زمین های زراعی مناسب و آب کافی، دارای محصولات زراعی فراوانی از جمله هندوانه، خربزه، انگور، انجیر، خیار، گوجه، سیب، سیب زمینی، پیاز، لیمو ترش، البالو، گیلاس، بادام، گردو زردآلو و انواع سبزیجات است.
در همین حال، مسافر قوقندی، سخنگوی وزارت تجارت و صنایع می‌گوید، وزارت امور خارجه، وزارت تجارت و سفیر افغانستان در پاکستان برای بازگشایی مسیر سپین‌بولدک – چمن با مقام‌های آن کشور در حال گفت‌وگو اند و امید می‌رود که این مسیر هرچه زودتر باز شود.
دو روز پیش بازرگانان افغانستان هشدار داده بودند که اگر این راه باز نشود، روابط‌شان با پاکستان را قطع خواهند کرد.
مسیر سپین‌بولدک – چمن، زمانی از سوی پولیس مرزی پاکستان بسته شد که شماری از شهروندان افغانستان اخیراً طی اعتراضی در منطقۀ سپین‌بولدک پرچم پاکستان را به آتش کشیدند.
به رغم درخواست پی‌هم کابل، پاکستان به همسایه شمالی‌اش اجازه نداده است که از طریق زمین با هند داد و ستد داشته باشد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.