شاه سابق افغانستان پس از ۸۷ سال به خاک سپرده شد

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ شنبه 13 سنبله 1395 - ۱۳ سنبله ۱۳۹۵

بقایای اجساد امیر حبیب‌الله کلکانی، شاه پیشین افغانستان و یارانش، پنجشنبه‌شب (۱۱ سنبله) در تپه شهرآرای کابل به خاک سپرده شد و دیروز (۱۲ سنبله) مراسم دعاخوانی و گل‌گزاری بر مزار آنها انجام پذیرفت.
در این مراسم، ده‌هاتن از فرمانده‌هان جهای، اعضای مجلس، برخی از مسوولان دولتی و هزاران تن از هواداران امیر حبیب‌الله کلکانی و یارانش اشتراک mandegar-3کرده بودند.
بقایای اجساد شاه پیشین افغانستان و یارانش روز پنجشنبه پس ادای نماز جنازه از مسجد عید‌گاه برداشته شد و جهت دفن به تپه موسوم به شهرآرا انتقال یافت.
اما جنرال دوستم، با به خاکسپاری جسد حبیب‌الله کلکانی در تپه شهر آرا کابل مخالفت کرد. آقای دوستم با فرستادن ده‌ها سرباز به این تپه مانع رسیدن عزاداران به تپه شد. او مدعی بود که از آنجا که تپه شهر آرا در کابل مربوط به میراث‌های فرهنگی ازبک‌ها است، باید جسد حبیب‌الله در جای دیگری دفن شود.
اما هواداران کلکانی با رد این ادعا بر مکان تعیین شده تأکید می‌ورزیدند و سر انجام توانستند پیکر شاه پیشین را بر فراز تپه شهر آرا به کابل بسپارند.
در نتیجه شلیک افراد وابسته به آقای دوستم، ۵ تن زخم برداشتند. شاهدان عینی می‌گویند که یکی از سربازان جنرال دوستم نیز از سوی هواداران امیر حبیب الله کلکانی کشته شده است.
هرچند در آخرین دقایق زمانی‌که کمیسیون مطلع شد که آقای دوستم با خاکسپاری شاه پیشین در تپه شهر آرا مخالف است، تصمیم گرفت که اجساد در تپه کلوله پشته دفن شوند. این تصمیم کمیسیون از سوی مردم پذیرفته نشد و آن‌ها اجساد را به تپه شهرآرا بردند و با پا درمیانی بزرگان دولتی این مشکل رفع شد و امنیت منطقه توسط نیروهای پولیس تامین شد.
برخی از اشتراک کننده‌گان در مراسم خاک‌سپاری پیکر امیر حبیب الله کلکانی مدعی‌‌اند که در ایجاد اغتشاش و درگیری‌ها، دستگاه ریاست جمهوری و شورای امنیت دخیل است.
صالح محمد ریگستانی از فرماندهان جهادی می‌گوید که دستگاه ریاست جمهوری و شورای امنیت در ایجاد تنش میان اعضای کمیسیون خاک سپاری و افراد جنرال دوستم دخیل است.
زنده‌ساختن تاریخ
هواداران حبیب‌الله کلکانی در گردهمایی‌های خویش گفتند که تاریخ دولتی افغانستان، از او یک چهره ناپسند ارایه کرده است.
اما به باور آنان، حبیب‌الله کلکانی از کسانی بوده است که بدون وابستگی بیرونی و به خاطر کسب رضای خداوند دست به اعتراض زده و کاخ را تسخیر کرده و اعلام پادشاهی کرده است.
محمد یونس قانونی معاون پیشین ریاست جمهوری در این گردهمایی گفت که حرمت به حبیب الله کلکانی باعث حذف حرمت دیگران نیست.
آقای قانونی افزود که حرمت گذاشتن به حبیب الله کلکانی باعث وصل و یافتن بخش گم‌شده تاریخ است.
همچنان، عطا محمد نور والی بلخ از حل تنش‌ها میان افراد وابسته به جنرال دوستم و اشتراک کننده‌گان خاکسپاری پیکر امیر حبیب الله کلکانی اظهار خوشنودی کرده نگاشته است که به هر حال اطمینان دارم که بزرگان شمالی دید خوب و برادرانه نسبت به تمام مردم کشور و برادران اوزبیک دارند و چنین انتظاری را از تمام شهروندان کشور دارند.
او گفته است که برای بازکردن یک فصل تازه، پیشنهاد می‌کنیم تا برای گسترش روابط و اعتماد میان دو طرف، در قالب یک پروژه مشترک کاری بر فراز تپه شهرآرا، کار ساخت آرامگاه امیر حبیب الله کلکانى و یک مجتمع مشترک فکری و فرهنگی را به نام «شهرآرا» پایه‌ریزی کنیم. تا در کنار ایجاد یک بستر و محور برای گفتمان و همدلی، در حفظ و نگهداشت این هویت تاریخی سهمی داشته باشیم.
مراسم گُل گزاری
در همین حال، دیروز (جمعه) هزاران تن با حضور در آرامگاه حبیب‌الله کلکانی، بر مزار او اکلیل گل گذاشتند.
محمد اسماعیل خان از رهبران جهادی، صلاح‌الدین ربانی وزیر خارجه، یونس قانونی معاون پیشین ریاست جمهوری، استاد عطا محمد نور والی بلخ، احمد ضیا مسعود نماینده خاص رییس‌جمهور در امور اصلاحات، احمدمسعود فرزند قهرمان ملی و برخی دیگر از شخصیت‌ها و هزاران تن از شهروندان کابل بر مزار امیر کلکانی اکلیل‌ گُل گذاشتند.
احمد ضیا مسعود نماینده خاص رییس جمهور در امور اصلاحات و حکومت داری خوب در این مراسم گفت: افرادی تلاش می‌کنند که تفرقه را در میان مردم ایجاد کنند.
آقای مسعود از مردم خواست در نگهداری وحدت و همدلی تلاش‌های جدی خود را به‌خرچ دهند.
هم‌چنان، در این مراسم شماری از اعضای کمیسیون و هوادران خاکسپاری حبیب الله کلکانی، طی‌ سخنرانی‌هایی‌ حبیب الله کلکانی را یک شخصیت ملی عنوان کردند.
عمر احمد پروانی عضو کمیسیون خاکسپاری امیر حبیب الله کلکانی شاه پیشین افغانستان گفت: مراسم اعزاز از امیر حبیب‌الله کلکانی تا چند روز در این تپه جریان خواهد داشت.
آقای پروانی حبیب الله کلکانی را شخصیت ملی عنوان کرد و خاکسپاری مجدد او را یک حماسه بزرگ در تاریخ معاصر افغانستان دانست.
هم‌چنان، آثار حکیمی از فرهنگیان کشور گفت: در تاریخ ۸۷ ساله افغانسستان روایت بیرون از واقیعت و نا عادلانه در پیوند به شخصیت شاه‌پیشین افغانستان قلم داد شده است.
آقای حکیمی با بیان این‌که هیچ فردی از فرد دیگر برتری ندارد، گفت: ساحات، مکان‌ها و مکاتبی به‌نام شماری از افراد نام گذاری شده است که پرسش برانگیز است.
به گفتۀ آقای حکیمی، حبیب الله کلکانی به‌خاطر یایان دادن به اغتشاش‌ها، سلطنت امان الله ‌خان را شکست داده، ارگ را تصرف کرد. او گفت: دومین مکانی که توسط حبیب‌الله کلکانی تصرف شد، تپه شهرآرا بود.
او افزود که ما سقا زاده‌ها به رزمنده‌گان راه حق آب دادیم، ولی عزت خود را معامله نکردیم به رسیدن به عدالت تلاش خود را انجام دادیم که عدالت پسند‌ها در مورد فیصله خواهند کرد.
آقای حکیمی بیان کرد که برخی از حلقات در تلاش ایجاد تنش میان مردم هستند که موفق نخواهند شد.
او از وزیر معارف خواست که تاریخ جعلی که در مضامین مکاتب تدریس می‌شود را اصلاح کند و نام امیر حبیب الله کلکانی را به عنوان شاه پیشین، با عزت درج تاریخ و مضامین درسی سازد.
هم‌چنان، او تأکید کرد که مقبرۀ آقای کلکانی باید باهزینۀ دولتی اعمار گردد.
mandegar-3در این مراسم، عبدالطیف پدرام عضو مجلس و رهبر کنگره ملی، شیوای شرق و برخی از شخصیت‌های دیگر نیز سخنرانی کردند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.