آیا کشـیدنِ سگرت به کاهش استرس کمک می‌کند؟

گزارشگر:سه شنبه 16 سنبله 1395 - ۱۵ سنبله ۱۳۹۵

بخش دوم و پایانی/

mandegar-3روش دیگری برای رفع استرس بیابید، زیرا دخانیات هیچ کمکی به شما نمی‌کند. سگرت کشیدن، بعضی اوقات، یک سری چیزها را از بین می‌برد.
شاید به نظر برسد که سگرت کشیدن گاهی اوقات خشونت را هدایت می‌کند. بنابراین می‌توانید به جای سگرت کشیدن، شیپور بزنید، خمیر نان را در دست‌تان ورز بدهید و یا یک ساجق بجوید. آنگاه می‌بینید که به جای سگرت کشیدن می‌توان با روش‌های دیگر هم برخی معضلات را از بین برد.
برخی اوقات افراد به‌خاطر تنهایی سگرت می‌کشند. از این‌رو، وقتی که تنها هستید به جای سگرت کشیدن، به یکی از دوستان‌تان تلیفون کنید. با این کار احساس تنهایی کمتری می‌کنید و روش مناسب‌تری را هم برگزیده‌اید.

آیا سگرت کشیدن، آرامش‌بخش است؟
گوش دادن یک موسیقی ۲ یا ۳ دقیقه‌یی هم می‌تواند شما را آرام کند؛ پس چرا سگرت؟
هر کسی می‌تواند دنبال چیزی بگردد که متناسب با شخصیت و روحیات اوست. مثلاً “آلیس” وقتی که عصبی است، یک توپ خمیری را در دستانش ورز می‌دهد. خودش می‌گوید: «خنده‌دار است، اما این کار حس خوبی به من می‌دهد.» “هلن” نیز دندان‌هایش را مسواک می‌زند! او در این‌باره می‌گوید: «سر کار، زمانی که دلم می‌خواهد سگرت بکشم، زمانی را به مسواک زدنِ دندان‌هایم اختصاص می‌دهم. این کار باعث خوشبوتر شدن دهانم نسبت به زمانی که سگرت بکشم، می‌شود! حداقل ۴ بار در روز این کار را انجام می‌دهم، این کار باعث کم شدن دفعات سگرت کشیدن خواهد شد.»

برای کم‌تر مضطرب بودن، سگرت کشیدن را متوقف کنید!
کسانی که سگرت را ترک کرده‌اند، کمتر از سگرتی‌ها مضطرب هستند. بنابراین اگر سگرت را ترک کنید، خیلی سریع متوجه فوایدش خواهید شد. این فواید زمانی بیشتر خواهد شد که یاد بگیرید اضطراب‌تان را بشناسید و قبل از ترک سگرت، راه‌حل‌های دیگری برای آن بیابید.
برای این‌که کمک بیشتری به خودتان بکنید، می‌توانید به مشاورانی که در این زمینه فعالیت دارند، مراجعه نمایید.
بعد از حدود ۴ هفته پس از ترک سگرت، متوجه خواهید شد که اضطراب‌تان نسبت به قبل کاهش چشم‌گیری داشته است.

آیا می‌دانستید که سگرت کشیدن می‌تواند شما را افسرده کند؟
مشاهده شده در افرادی که سگرتی‌های قهاری هستند و میزان مصرف‌شان بالا است، نیکوتین احتمال ابتلا به افسرده‌گی را در آن‌ها افزایش می‌دهد. در موارد ترک سگرت، افسرده‌گی کاهش می‌یابد.
احتمال خودکشی در بین سگرتی‌ها بالاتر از دیگران است. احتمال تمایل به خودکشی در بین سگرتی‌هایی که کم‌تر از ۲۵ نخ سگرت در روز می‌کشند، دو برابر دیگران و بین کسانی که بیشتر از ۲۵ نخ می‌کشند، ۴ برابر بقیۀ افراد است.
اما در موارد ترک سگرت، افسرده‌گی بین ۳ هفته تا ۳ ماه کاهش می‌یابد و سقوط قابل توجهی در میزان آن مشاهده می‌شود.

گردآوری: پرتال فرهنگی اجتماعیِ پرشین‌پرشیا

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.