فردا دور دوم نشست چهارجانبه در کابل برگزار می‌شود

گزارشگر:یک شنبه 27 جدی 1394 - ۲۶ جدی ۱۳۹۴

mahndegar-3وزارت خارجه اعلام کرده که آماده‌گی‌ لازم برای میزبانی از دومین دور نشست چهارجانبۀ صلح میان افغانستان، پاکستان، چین و امریکا گرفته شده است.
نخستین دور نشست چهارجانبۀ گفت‌وگوهای صلح در اسلام‌آباد پاکستان برگزار شد و قرار است فردا دوشنبه (۲۸ جدی/دی) کابل میزبان دومین دور آن باشد.
شکیب مستغنی، سخن‌گوی وزارت خارجه به به رسانه‌ها گفته است که در نشست کابل روی طرح «نقشۀ راه‌» گفت‌و‌گوهای صلح بحث خواهد شد.
آقای مستغنی می‌گوید که حکمت‌خلیل کرزی معاون سیاسی وزارت خارجه افغانستان، اعزازاحمد چودری معاون وزارت خارجه پاکستان، دینگ شی‌جون نمایندۀ ویژۀ چین در امور افغانستان و اولسن نمایندۀ ویژۀ امریکا در امور افغانستان در این نشست اشتراک خواهند کرد.
میاگل وثیق، آگاه امور سیاسی می‌گوید که حضور کشور‌های آمریکا و چین در این نشست، امیدواری را برای سودمندی گفت‌وگوهای صلح بیشتر ساخته است. به گفتۀ او، این کشورها بر پاکستان نفوذ دارند و می‌توانند با استفاده از این نفوذ پاکستان را وادار به آوردن طالبان روی میز مذاکره کنند.
نمایندۀ افغانستان در این نشست‌ها، حکمت‌خلیل کرزی، معاون سیاسی وزارت خارجه است
آقای وثیق می‌گوید که افغانستان به جامعۀ جهانی ثابت کرده است که مبارزه با تروریسم و طالبان، تنها جنگ داخلی نیست، بلکه این جنگ ابعاد گوناگونی دارد.
با این همه، شماری از آگاهان به این باورند که پاکستان در گفت‌وگوهای صلح افغانستان نقشی دوگانه بازی می‌کند.
نخستین گفت‌وگوهای رسمی صلح افغانستان با حضور نماینده‌گان گروه طالبان اوایل سال ۲۰۱۵ میلادی در اسلام‌آباد برگزار شد؛ اما با افشای خبر مرگ ملا عمر، رهبر پیشین این گروه، این گفت‌وگوها به تعویق افتاد و پس از حمله‌های خونین کابل، روابط میان افغانستان و پاکستان بیش‌ازپیش به تیره‌گی گرایید.
اخیراً در حاشیۀ نشست کشورهای قلب آسیا در اسلام‌آباد، پاکستان یک‌بار دیگر در حضور نماینده‌گان چین و آمریکا تعهد سپرد که با روند صلح افغانستان همکاری می‌کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.