با این دلایل ازدواج نکنید بهتر است!

گزارشگر:شنبه 3 میزان 1395 - ۰۲ میزان ۱۳۹۵

بخش نخست/

mandegar-3برای ازدواج کردن دلایل بسیاری وجود دارد، اما برای ازدواج نکردن دلیل آوردن اغلب سخت و مشکل است. دلایلی هست که فرد به خاطرِ آن‌ها ازدواج می‌کند، ولی همان دلایل می‌تواند ازدواج را با مشکلات و تضادهای قابل توجهی رویاروی کند.

دلایل نادرست ازدواج عبارت‌اند از:
۱ـ شورش علیه والدین
تعارض با والدین، می‌تواند یکی از دلایلی باشد که فرد جوان را به‌سوی ازدواج سوق دهد. وقتی فردی در خانواده‌یی زنده‌گی می‌کند که والدینِ او اهانت‌کننده و تحقیرکننده هستند، به‌نظر می‌رسد که ازدواج انتخاب موجهی باشد. آن‌هایی که در آتش تعارض‌های طولانی‌مدتِ والدین سوخته‌اند، آن‌هایی که قربانی پدر و مادری معتاد بوده‌اند و آن‌هایی که قربانی آزارهای جسمانی، هیجانی و جنسی در خانواده بوده‌اند، دلایل موجهی دارند تا از خانواده به نحوی بگریزند و از آن دور شوند. اما آیا داشتن دلیل موجه برای ترک خانواده ضرورتاً دلیل موجهی برای ازدواج است؟
در این‌گونه موارد بهتر است که افراد استقلال شخصیِ خود را بسط دهند و با خانوادۀ خود روبه‌رو شوند، به روابط خود و خانوادۀ خود بیاندیشند و برای مشکلات و مسایل راه‌حلی بیابند تا این‌که درگیر ازدواج شوند و یا به فکر ازدواج باشند. با ازدواج می‌توان از یک شرایط فاجعه‌بار گریخت اما به چه بهایی؟ تحقیقات نشان می‌دهد که بسیاری از افراد که از آزار والدین به ازدواج پناه برنده‌اند، ازدواج آن‌ها نیز آزاردهنده بوده است.

۲ـ جست‌وجوی استقلال
جوانان به این‌که روی پای خود بایستند و کارهای‌شان را خودشان انجام دهند و یا مستقل باشند، کشش و علاقۀ زیادی دارند. اما استقلال امری است که فرد، فقط به تنهایی می‌تواند به آن برسد. با اتکای به همسر، فرد به استقلال نخواهد رسید. بسیاری هستند که ازدواج می‌کنند تا مستقل شوند، اما مستقل شدن سال‌ها وقت می‌برد و امری است وابسته به خودِ فرد تا هرچه بیشتر روی پای خود بایستد.

۳ـ التیام یک ارتباط شکست‌خورده
این مورد، از موضوعاتی است که شناساییِ آن در دیگران راحت‌تر از شناساییِ آن در خودمان است. پاسخ رایج به هشدارهای دیگران معمولاً این است که نه! من می‌فهمم که شما چه می‌گویید، اما این مورد فرق دارد. ما تمایل داریم که ارتباط جدید و آمیخته با عشق را تنها از منظر وجوه مثبت بنگریم و از این‌که ممکن است این ارتباط واکنش به یک ارتباط قبلی باشد، می‌پرهیزیم و غفلت می‌کنیم. فردی که در موقعیت التیام است، ممکن است برای حمایت هیجانی نیاز به یک ارتباط دیگر داشته باشد. ازدواج زمانی موفق‌تر خواهد بود که دو نفر “بخواهند” ازدواج کنندـ تا این‌که “نیاز” به ازدواج داشته باشند. ارتباطی که براساس التیام یکی از دو نفر شکل گیرد، از همان آغاز در معرض خطر است، چرا که عاطفه بین آن دو نه تنها به دلیل دوستی و عشق نیست، بلکه به‌خاطر شفابخشی و التیام زخم‌ها و جراحات ارتباط دیگری است که قبلاً رخ داده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.