جلدِ تاریخ ما به خارش خارجی مبتلاست

گزارشگر:هارون مجیدی/ چهار شنبه 7 میزان 1395 - ۰۶ میزان ۱۳۹۵

mandegar-3جلدِ تاریخ ما به خارش خارجی مبتلاست، نام تازه‌ترین اثر نجیب دهزاد از طنز‌نویسان معروف افغانستان می‌باشد که از نشانی انتشارات پرند به نشر رسیده است.
این گزیده را احسان سلام ویرایش کرده و برگ‌آرا و طراح جلد آن رفیع جسور بوده که در پنج‌صد نسخه و ۵۸ برگ چاپ شده است.
نجیب‌ دهزاد از نام‌های آشنا در طنزنویسی افغانستان است. او چندین سال است که در این گونۀ ادبی با دقت قلم می‌زند و چند عنوان کتاب نیز در دیگِ طنز پُخته است.
آقای دهزاد در «دیگی در چمچه» در پیوند به کاریکلماتور نوشته است: کاریکلماتور جدیدترین پدیدۀ ادبیات افغانستان است. هر چند می‌تواند گاهی با در کنار شعر زانو بزند؛ اما اصولاً از اعضای سفرۀ ادبی طنز محسوب می‌شود.
آقای دهزاد در ادامۀ یادداشت خود آورده است: اگر از کنار کنایه، استعاره، حس آمیزی، تمثیل، ایهام، تضاد، اغراق و بقیه آرایه‌های ادبی سازندۀ کاریکلماتور بگذریم، پارادوکس از مشخصه‌های مهم کاریکلماتور می‌باشد که در این حالت واژه‌ها ظاهراً ضد هم قرار می‌گیرند و باعث ایجاد خند می‌شوند.
در ضمن، نوشته‌یی از رویا صدر با عنوان «تضادهای تلخ» مزاحم چند صفحه از جلدِ تاریخ ما به خارش خارجی مبتلاست شده و تاریخچۀ کاریکلماتور را بیان داشته است.
نجیب دهزاد در سال ۱۳۵۱ خورشیدی در بدخشان دیده به جهان گشود. آموزش‌های آغازین را در زاد گاهش و تحصیلات لیسه را در پشاور پاکستان سیپری کرد و بلاخره در تابستان سال ۷۴ سند دانشکدۀ کشاورزی را از داشنگاه کابل به‌دست آورد.
در سال هشتاد و یک، نخستین مجموعه طنزی‌ او به‌نام «تولدِ هیولا» به ‌نشر رسید. دومین کتاب‌ زیر نام «خطبه‌های مولوی مایکل» در سال ١٣٨۶ منتشر گردید، سومین اثر «اصحاب کیف» سال ٩٠ هجری شمسی منتشر شد و چهارمین دفتر طنزی‌ وی «افغانستان قلب آسیاست، خون پمپ می‌کند» نخستین گزیده‌یی از طنجیزه و کاریکلماتور است که در سال ۹۱ خورشیدی منتشر گردید.
آقای دهزاد، مجموعه‌های «چهار کتابِ طنز»، «زایشگاه سیاست»، «خاطراتِ یک مرغ» و «ایمیلی از بهشت» را آمادۀ چاپ دارد.
این شناسه را با چند کاریکلماتور و طنجیزۀ او به پایان می‌برم:
*نقطه با تمام کوچکی، دهن جمله را می بندد.
*فشار فساد بلند رفت، دست قانون فلج شد.
*کلۀ خالی، بانک خیالات است.
*لبخند شیرین داشت، همسرش مگس کش خرید.
*جبین ترش ترافیک، «شیرینی» تولید می‌کند.
*ماشین کالاشویی، در بین تشناب هم تنبان تر می‌کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.