نخست‌وزیر بنگلادش پاکستان را یک “نیروی شکست خورده” خواند

گزارشگر:سه شنبه 13 میزان 1395 - ۱۲ میزان ۱۳۹۵

mandegar-3بنگلادش که در نشست “انجمن کشورهای جنوب شرق آسیا برای همکاری منطقه‌یی” مشارکت نکرده، دلیل این اقدام خود را دخالت اسلام‌آباد در امور داخلی خود عنوان کرد. نخست وزیر بنگلادش همچنین پاکستان را یک “نیروی شکست خورده” خواند.
به گزارش خبرگزاری پی‌.تی.آی، شیخ حسینه، نخست وزیر بنگلادش همچنین گفت: اعتراضات اسلام‌آباد نسبت به اعدام یکی از عوامل “جنایات جنگی ۱۹۷۱” باعث شد تا داکا خود را از شرکت در نوزدهمین نشست “انجمن کشورهای جنوب شرق آسیا برای همکاری منطقه‌یی” که در اسلام‌آباد برگزار می‌شود، کنار بکشد.
وی افزود: پاکستان یک نیروی شکست خورده است. ما پاکستان را در جنگ آزادی در سال ۱۹۷۱ میلادی شکست دادیم. حرف‌های آنها به عنوان یک نیروی شکست خورده برای ما ارزشی ندارد. دیدگاه پاکستان چیزی جز افترا نیست.
حسینه از مردم بنگلادش خواست تا درباره “روابط حامیان مجرمان جنایات جنگی ۱۹۷۱ با نیروهای پاکستانی در جریان جنگ آزادی بنگلادش” بیندیشند؛ اظهاراتی که به طور غیرمستقیم به حزب اپوزیسیون “ناسیونالیست بنگلادش” به رهبری خالده ضیاء، نخست وزیر سابق بنگلادش اشاره داد.
وی درباره موضع دولت نسبت به افزایش تنش‌ها میان هند و پاکستان گفت: این وضعیت ما را نگران می‌کند. ما تنشی مانند وضعیت جنگی نمی‌خواهیم. چنین شرایط بر ما تاثیر خواهد گذاشتند و توسعه منطقه را نیز با مانع مواجه می‌کند. ما انتظار داریم این دو کشور مسائل خود را از طریق مذاکرات دوجانبه حل‌وفصل کنند.
روابط میان بنگلادش و پاکستان در سال ۲۰۱۰ میلادی و پس از محاکمه افرادی که دادگاه این کشور آنها را مجرمان جنایات جنگی ۱۹۷۱ خوانده بود، خدشه‌دار شد.
پاکستان در واکنش به تازه ترین مورد یعنی اعدام میرقاسم علی، رهبر جماعت اسلامی بنگلادش گفت”سرکوب اپوزیسیون از طریق محاکمه‌های ناقص کاملا ضد روح دموکراسی است” اظهاراتی که خشم داکا را برانگیخت.
در همین حال رییس کنونی انجمن کشورهای جنوب شرق آسیا برای همکاری منطقه‌ای گفت: کشورهای عضو باید مطمئن باشند که قلمروشان برای تروریسم بین مرزی استفاده نشده است.
چند روز پس از کناره‌گیری هند و چهار کشور دیگر از شرکت در نوزدهمین نشست این انجمن و متهم کردن پاکستان به ایجاد “جوی که برای برگزاری موفق چنین رویدادی مناسب نیست” دولت نپال نیز گفت: به شدت معتقدیم که یک جو صلح‌آمیز و باثبات برای همکاری منطقه‌ای موثر لازم و ضروری است. همبستگی خود را با مبارزات جهانی علیه تروریسم ابراز می‌کنیم.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.