وزارت حج و گارنیزیون کابل مراسم عزاداری را در خیابان‌ها ممنوع کرد

گزارشگر:شنبه 17 میزان 1395 - ۱۶ میزان ۱۳۹۵

وزارت ارشاد، حج و اوقات و گارنیزیون کابل در بیانیه مطبوعاتی مشترک، مراسم عزاداری عاشورا را در خیابان‌ها ممنوع اعلام کرد.
در بیانیه مطبوعاتی مشترک این دو نهاد دولتی آمده است: «به‌منظور جلوگیری از حوادث امنیتی، مراسمِ عزاداری در داخل مساجد و حسینیه‌ها صورت mandegar-3گرفته و از عبور و مرور دسته‌جات سینه‌زنی و راهپیمائی‌های خیابانی خود داری گردد.»
وزارت حج و اوقات و گارنیزیون کابل هم‌چنان گفته اند که تدویر محافل و تجلیل از عاشورا در هماهنگی با وزارت ارشاد،حج واوقاف و کمیسیون امنیتی، در مناطقی که برادران اهل تشیع زندگی دارند، صورت گیرد.
این وزارت و فرماندهی گارنیزیون کابل از مردم خواسته است که رعایتِ اعتدال و میانه‌روی را در صحبت‌ها و سخنرانی‌های که از طریق رسانه‌ها، مساجد و حسینیه‌ها ایراد می‌گردد کند تا از بحث‌های اختلاف بر انگیز میان مردم وعلمای دینی خودداری شود.
در این بیانیه افزوده شده است: «جلوگیری از اعمال خلافِ شأن حضرت حسین علیه السلام؛ مانند: تیغ‌زنی، قمه‌زنی، سینه‌زنی با بدن برهنه، ایجاد مزاحمت و نصب نمودن بیرق‌ها در وسایل انتقالی مانند بایسکل، موتر سایکل و موترها. »
در ادامه این بیانیه آمده است: «خود داری از استعمال بلندگوهای که آرامش مردم به خصوص افراد مریض، ضعیف، جریانِ تدریس مراکز آموزشی و ادای نماز را برهم می‌زند .»
وزارت حج و اوقات گفته است که به همه خطبای مساجد دستور داده می‌شود تا در روز جمعه مورخ ۱۶/۷/۱۳۹۵ علاوه بر بیان فضایل ماه محرم وعاشورا، مردم را به وحدت ملی و یکپارچگی توصیه نمایند.
به گزارش این بیانیه مطبوعاتی مشترک از تمامی ارگان‌های امنیتی خواسته می‌شود تا در تأمین امنیتِ مراسم عزاداری در سراسر کشور، اقدامات لازم امنیتی را اتخاذ نموده واز بُروز هرنوع تشنُّج و بی‌نظمی جلوگیری به عمل آورند.
وزارت حج و اوقات از رسانه‌ها خواسته است که در ایام مراسم عاشورا از نشر برنامه‌های مخالف فرهنگ و ارزش‌های دینی جلوگیری کند.
این در حالی است که در سال ۱۳۹۰ خورشدی در روز مراسم عاشورا در کابل حمله انتحاری صورت گرفت که در نتیجه ۸۰ نفر کشته شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.