سخنگوی وزارت خارجه: اجماع جهانی درباره افغانستان بی‌سابقه است

گزارشگر:سه شنبه 20 میزان 1395 - ۱۹ میزان ۱۳۹۵

سخنگوی وزارت خارجه افغانستان گفت که گروه‌های تروریستی کشورهای مختلف در افغانستان حضور یافته‌اند و از این کشور برای بی‌ثبات کردن منطقه و جهان استفاده می‌کنند.
احمد شکیب مستغنی روز دوشنبه در یک نشست خبری مشترک با سخنگوی وزارت اقتصاد، با تشریح دست‌آوردهای دولت وحدت ملی افزود که رویکرد mandegar-3موفق این دولت در روابط با کشورهای منطقه و جهان، این اجماع را به وجود آورده است که جنگ افغانستان یک مشکل داخلی نبوده و ابعاد منطقه‌یی و جهانی دارد.
سخنگوی وزارت خارجه افغانستان گفت که گروه‌های تروریستی کشورهای مختلف به افغانستان آمده و با برهم زدن امنیت و ثبات در قلمروی ما، از آن برای تهدید و بی‌ثبات کردن منطقه و جهان استفاده می‌کنند.
وی افزود: جایگاه بین‌المللی دو سال پیش نزد برخی کشورهای بیرونی فرضیه‌های نادرستی درباره اهمیت و جایگاه افغانستان در جامعه جهانی وجود داشت و گمان بر آن بود که افغانستان کشور در حال انزوا و مرکز بروز تهدیدهای امنیتی برای منطقه و جهان است.
مستغنی گفت که نیروهای افغانستان در خط نخست مبارزه با تروریسم جهانی قرار دارند و به نیابت از منطقه و جهان همه روزه قربانی می‌دهند و همان‌گونه که تهدید تروریسم تنها متوجه افغانستان نیست، مبارزه با آن نیز نیازمند تشریک مساعی و همکاری منطقه‌یی و جهانی است.
وی افزد: کشورهای منطقه و جهان نباید به افغانستان به عنوان کشوری که از این ناحیه تهدیدی متوجه آن‌هاست نگاه کنند، بلکه باید به عنوان کشوری که فراهم‌کننده فرصت‌های بی‌شمار اتصال کشورهای منطقه خواهد بود، نگاه شود.
به گفته سخنگوی وزارت خارجه افغانستان، این کشور می‌تواند نقش چهار راه ترانزیت منطقه و پل اتصال آسیای مرکزی با آسیای جنوبی باشد و در نتیجه تعامل فعال افغانستان، کشورها به افغانستان به عنوان یک شریک قابل اتکا در پروژه‌های بزرگ اقتصادی منطقه‌یی مانند «تاپی»، «کاسایک هزار» اتصال افغانستان با هند از طریق بندر «چابهار» ایران اعتماد کردند و پروژه‌های یاد شده وارد مرحله اجرایی شده است.
مستغنی گفت که همچنان شاهد پیشرفت چشم گیر در پروژه های بزرگ اتصال منطقه‌یی مانند راه «لاجورد»، خط سه جانبه «ترکمنستان»، «افغانستان» و «تاجیکستان» و راه آهن پنج جانبه «چین»، «قرقیزستان»، «تاجیکستان» «افغانستان» و «ایران» هستیم.
به گفته سخنگوی وزارت خارجه افغانستان، طرح احیای راه ابریشم به نام «یک کمربند – یک راه»، از پیامدهای تلاش ما در راستای همگرایی منطقه ای است.
سخنگوی وزارت خارجه افغانستان تصریح کرد که ۲ سال پیش شماری از کشورها گمان می‌کردند که جامعه جهانی در افغانستان خسته شده اند و بیش ازحد لازم در این کشور سرمایه گذاری کرده اند و پس از این، افغانستان برای آنها اولویت نخواهد داشت، اما نشست های «وارسا» و «بروکسل» نشان داد که اجماع جامعه جهانی درباره افغانستان بی‌سابقه است.
وی اضافه کرد که افغانستان در نشست بروکسل تنها انتظار کمک‌های جامعه جهانی را نداشت، بلکه گام‌های خود را در راستای خودکفایی برای جامعه بین المللی تشریح کرد و از طرح های مشخص خود برای برآورده شدن انتظارات جامعه جهانی از دولت افغانستان اطمینان داد و این اطمینان در جامعه جهانی به وجود آمد.
وی گفت که تعهد کمک مالی ۱۵٫۲ میلیارد دالری برای چهار سال آینده از طرف جامعه جهانی به افغانستان در این کنفرانس، نشانه‌یی قوی از تعهد آنها برای ماندن در کنار افغانستان در درازمدت است.
مستغنی گفت: در حاشیه نشست امسال مجمع عمومی سازمان ملل متحد ؛ وزیر خارجه افغانستان با وزیر خارجه ترکمنستان دیدار و گفت‌وگو داشت که در آن درباره پروژه «تاپی» بحث شد و وزیران خارجه دو کشور از پیشرفت آن ابراز رضایت کردند و وزیر خارجه ترکمنستان گفت که عملیات ساخت پروژه تاپی در خاک ترکمنستان ۸۰ کیلومتر پیشرفت کرده و از موفقیت آن اظهار رضایت کرد.
به گفته سخنگوی وزارت خارجه افغانستان، تمامی اقداماتی که در داخل کشور در این ارتباط باید صورت گیرد، با جدیت جریان دارد و مطالعات فنی آن برای انتقال این خط برق جریان دارد و توافق نامه پروژه برق «کاسا یک هزار» یا برق ۵۰۰ کیلوولت تاجیکستان به پاکستان از طریق افغانستان نیز امضاء و وارد مرحله عملی شده است.
مستغنی همچنان اظهار داشت، اجرای طرح گشایش راه «لاجورد» که افغانستان را از طریق «ترکمنستان»، «آذربایجان» و «گرجستان» به بندر «بوتی» در گرجستان وصل می کند و همچنان از طریق ترکمنستان، آذربایجان و «ترکیه» را به بندر «قارس» در ترکیه وصل می کند، به خوبی به پیش می رود.
وی افزود: تا به حال ۳ نشست گروه پنج جانبه راه لاجورد برگزار شده و نشست چهارم در جمهوری آذربایجان برگزار خواهد شد و وزیران خارجه افغانستان و آذربایجان در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره این طرح بحث وتبادل نظر کردند.
وی گفت که در این گفت وگوها، وزیر خارجه جمهوری آذربایجان، برای شرکت در نشست چهارم و امضای توافق نامه نهایی آن، اعلام آمادگی کرد.
سهراب بهمن سخنگوی وزارت اقتصاد افغانستان نیز از دستاوردهای نشست بروکسل ابراز خرسندی کرد و تعهد کمک ۱۵٫۳ میلیاردی را موفقیت بزرگ در راستای حمایت جامعه جهانی از این کشور دانست و بر اجرای طرح های زیربنائی افغانستان تاکید کرد.
وی گفت: دولت افغانستان تلاش می کند تا آب های این کشور را مهار کرده و با ساخت سد برای تولید برق و رشد کشاورزی که هم می تواند شغل ایجاد کند و هم تضمین کننده رشد اقتصاد افغانستان باشد، طرح های پیش بینی شده را به اجرا درخواهد آورد.
بهمن افزود : با اجراشدن این طرح‌ها افغانستان از وابستگی کامل به انرژی خارجی نجات خواهد یافت و ساخت سد در رشد کشاورزی نیز اثرات گسترده ای به دنبال خواهد داشت.
بهمن گفت که برای رشد اقتصاد افغانستان مشارکت بخش خصوصی نیز از نظر دولت ضروری است و گام های ابتدایی برای حضور بخش دولتی و خصوصی برداشته شده است.
به گفته وی، اکنون بخش خصوصی در شورای عالی اقتصاد، دارای نماینده است و آنان می توانند خواسته های خود را در این نشست ها به طور مستقم با رییس جمهوری و رئیس اجرایی در میان بگذارند.
سخنگوی وزارت اقتصاد افغانستان تصریح کرد که راه برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در زیرساخت ها باز شده است.
وی تأکید کرد که ما تلاش کردیم تجارت را از انحصار به یک بندر مشخص رها کنیم و این کار بطور عملی صورت گرفته و با مسدود شدن یک بندر دیگر شاهد نوسانات در بازارهای افغانستان، نخواهیم بود و این نوسانات اثر خود را از دست داده است.
سخنگوی وزارت اقتصاد گفت که میزان صادرات افغانستان نیز به ۵۰۰ میلیون دالر افزایش یافته و پیش بینی می شود امسال رشد اقتصادی افغانستان نسبت به سال گذشته افزایش یابد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.