نیمی از نابینایان افغانستان درمان‌پذیر اند

گزارشگر:یک شنبه 25 میزان 1395 - ۲۴ میزان ۱۳۹۵

mandegar-3دیروز (۱۵ اکتبر) روز جهانی «عصای سفید» بود. افغانستان به دلایل گوناگون از جمله ناامنی، فقر، ناآگاهی و مشکلات مادرزادی، ۱٫۵ تا ۲ درصد نابینا دارد. اما خبر خوش این‌جاست که بیشتر از نیم این رقم، توان بازیابی بینایی خود را دارند.
رویا حسینزاده، آمر صحت جامعه در وزارت صحت می‌گوید که آمار نابینایان در سراسر کشور به حدود ۴۰۰ هزار تن می‌رسد.
به گفتۀ خانم حسینزاده، ۵۰ درصد نابینایی‌ها به دلیل «کاتاراکت» یا آسیب پردۀ چشم با هزینۀ کم قابل درمان است. خانم حسینزاده می‌گوید، حداکثر هزینۀ درمان این نوع نابینایی ۵۰ هزار افغانی است، اما بیشتر مبتلایان بی‌خبر از علاج نابینایی‌شان، «تمام عمرشان را نابینا بوده و همین‌گونه از دنیا می‌روند.»
گلوکوم یا آب سیاه، خطای انکساری چشم و مکدریت‌ قرنیه از دیگر عوامل نابینایی اند که قابل درمان می‌باشند.
دکتر اسدالله عصمت، سرطبیب شفاخانۀ نور پایتخت می‌گوید، این شفاخانه روزانه ۴۵۰ تا ۵۰۰ بیمار چشمی دارد که از این میان، ۴ تا ۵ نفر برای بازیابی بینایی‌شان، جراحی می‌شوند.
دکتر عصمت می‌افزاید، چشم دستگاهی به شدت آسیب‌پذیر است و اکثر بیماران به دلیل رخدادهای آنی دچار کوری می‌شوند که با چند عملیات ساده می‌توان بینایی آن‌ها را بازگرداند.
با این که مراکز درمان بیماری‌های چشمی و بینایی‌سنجی در افغانستان اندک اند، اما وزارت صحت می‌گوید که واحدهای سیار چشم درمانی در سراسر کشور فعال بوده و بیشتر تمرکز این واحدها بر درمان بیمارانی است که چشم‌های‌شان مبتلا به کاتاراکت و آب مروارید است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.