رییس تیفا: حکومت در کار کمیتۀ گزینش دخالت می‌کند

گزارشگر:هارون مجیدی/ سه شنبه 11 عقرب 1395 - ۱۰ عقرب ۱۳۹۵

رییس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان می‌گوید، حکومت در روند کار کمیتۀ گزینشِ کمیشنران انتخابات و ادارۀ امور در تصمیم‌گیری‌ها و گرفتن اسناد درخواست کننده‌گان دخالت نموده و کارشیوۀ این کمیته را نقض کرده است.
نعیم ایوب‌زاده رییس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان یا تیفا می‌گوید: در ترکیب کمیتۀ گزینش کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی هم از سوی دولت mandegar-3افغانستان مداخله صورت گرفت و دبیرخانۀ آن از طریق ادارۀ امور تعیین شد که این مسأله مداخله آشکار در کار انتخابات است.
آقای ایوب‌زاده از نتایج کار ناظران‌شان بر روند کاری این کمیته صحبت کرده و می‌گوید: در تصمیم‌گیری‌ها و در گرفتن اسناد درخواست کننده‌گان ما ادارۀ امور دخالت و کارشیوۀ این کمیته را نقض کرده است.
به گفتۀ آقای ایوب‌زاده: در تمامی بخش‌های کار این کمیته، به‌جای تسهیل روند کاری اعضای آن، ادارۀ امور دخالت می‌کند و ما نگران بی‌طرفی و شفافیت کار کمیتۀ گزینش برای معرفی نهادهای انتخاباتی هستیم.
رییس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان خاطر نشان می‌کند: با توجه به وضعیت جاری و مدیریت سیاسی‌یی که در افغانستان حاکم است، مداخلات در روند کار کمیتۀ گزینش کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی ادامه خواهد یافت و حکومت تلاش می‌کند در هر مرحلۀ دخالت کند.
آقای ایوب‌زاده به این باور است که در ادامۀ دخالت‌های حکومت در روند کار این کمیته، معیارها، اساسات و قانون نقض می‌شود و به شفافیت و سلامت پروسۀ انتخابات صدمات فراوانی وارد می‌شود.
به باور آقای ایوب‌زاده: در نهایت کار این کمیته، ترکیبی معرفی می‌شود از یک قوم چهره‌های توانا را گزینش می‌کنند و از بقیه اقوام چهره‌های ضعیف را انتخاب می‌کنند تا یک قوم در رهبری قرار گیرد و به نفع تیم حاکم کار کند.
در این حال، عزیز رفیعی رییس مجتمع جامعۀ مدنی افغانستان یا مجما می‌گوید: آرزومند هستیم تا شفافیت روند کار کمتیۀ گزینش کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی باید حفظ شود.
به گفتۀ آقای رفیعی: اگر مداخلۀ دولت در گزینش کمیشنران ثابت شود، اعتماد عمومی و افکار عامه نسبت به انتخابات آینده مغشوش و ما با انتخابات شفاف عادلانه و آزاد روبه‌رو نخواهیم بود.
این نگرانی‌ها درحالی مطرح می‌شود که پیش از این، رییس‌جمهور محمداشرف غنی، در دیدار با اعضای کمیتۀ گزینش کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی گفته بود که هرگونه مداخلۀ سیاسی در روند کاری این کمیته جرم است و مجرم مورد پیگرد عدلی و قضایی قرار خواهد گرفت.
آقای غنی گفته بود: “هیچ نوع مداخلۀ سیاسی در این روند اجازه نیست، من هیچ‌گونه سفارشی را روی کسی ندارم و مداخله در این روند جرم است.”
از سویی هم، جاوید رشیدی، رییس کمیتۀ گزینش اطمینان داده است که اصل بی‌طرفی در انتخاب کاندیدان رعایت خواهد شد.
این درحالی است که کمیتۀ گزینش کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی به تاریخ ۱۷ میزان آغاز به کار کرد و صدها تن برای عضویت در کمیسیون مستقل انتخابات و کمیسیون شکایات انتخاباتی درخواست داده‌اند.
قرار است کمیتۀ گزینش از میان متقاضیان، اعضای جدید کمیسیون‌های انتخاباتی را انتخاب کند.
این کمیته بربنیاد فرمان تقنینی رییس‌جمهور غنی با پنج عضو که شامل نماینده‌گان دادگاه عالی، کمیسیون مستقل حقوق بشر، کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی، یک نمایندۀ جامعه مدنی و یک نمایندۀ نهادهای مدافع حقوق زنان تشکیل شده است، درخواست‌های متقاضیان عضویت در کمیسیون‌های انتخاباتی را بررسی می‌کند.
جاوید رشیدی، عضو دادگاه عالی به‌عنوان رییس، ضیا لنگری، عضو کمیسیون حقوق بشر، عبدالله شفایی، عضو کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی، یوسف رشید، نمایندۀ جامعۀ مدنی و ماری اکرمی، به‌عنوان نمایندۀ نهادهای فعال حقوق زنان پنج عضو این کمیته هستند.
قرار است این کمیته از میان صدها درخواست دهنده، ۲۱ تن را به رییس‌جمهور معرفی می‌کند، اما رییس‌جمهور هفت تن را کمیشنر در کمیسیون مستقل انتخابات و پنج تن را کمیشنر در کمیسیون رسیده‌گی به شکایات انتخاباتی تعیین می‌کند. پس از پایان کار این کمیته، حکم تشکیل کمیسیون‌های جدید انتخاباتی صادر خواهد شد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.