مجلس در پیوند به حادثه ترور شش نماینده مجلس در بغلان: سیاه‌کاری کردند و عاملان حادثه را افشا نکردند

گزارشگر:یک شنبه 16 عقرب 1395 - ۱۵ عقرب ۱۳۹۵

رییس مجلس و برخی اعضای شورای ملی از پنهان ماندن نتایج بررسی حوادث تروریستی بر شخصیت‌های ملی کشور انتقاد کردند.
عبدالروف ابراهیمی رییس مجلس نماینده‌گان که در مراسم تجلیل از سالروز شهادت سید مصطفی کاظمی رییس و اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس mandegar-3در بغلان گفت: “رهبران ما و ادارات کشفی به مجرد وقوع هر رویداد تروریستی که منجر به شهادت شخصیت‌های ملی کشور شده اند با توظیف کمیسیونی وعده تحقیق و بررسی داده‌اند ولی با وجود که مدت‌ها می‌گذرد از افشای عاملان این حوادث هیچ خبری نیست”.
آقای ابراهیمی افزود، اگر تعهد واقعی وجود داشته باشد هیچ امکان ندارد که تلاش‌های این بررسی‌ها به نتیجه مثبت نرسیده باشد.
رییس مجلس یادآور شد، بهتر این خواهد بود که نتایج این بررسی از سوی حکومت افشا گردد تا مردم به این نتیجه برسند که هیچ حادثه‌یی در کشور بدون بررسی و پیگیری باقی نمی‌ماند و هم درد خانواده‌های شهدا تسلی یابد.
آقای ابراهیمی، ابعاد فاجعه پانزده هم عقرب ۱۳۸۶ را وحشتناک و تکان‌دهنده خواند و تصریح کرد که هیچ گروه تروریستی مسوولیت آن را نپذیرفتند و این سیاه کاری را تا امروز پنهان نگهداشتند.
سیدعلی کاظمی عضو مجلس و برادر شهید مصطفی کاظمی رییس هیأت اعزامی مجلس به بغلان نیز گفت: “ما همواره به حکومت وقت پیشنهاد کردیم که اصل حادثه را روشن بکنید که چرا اعضای هیأت مجلس کشته شدند و سفر دوره‌یی آنان ناتمام باقی ماند؛ اما در دوران کرزی این کار انجام نشد؛ شعور مردم رشد کرده و اصل حادثه را می‌دانند و بر ما فشار آوردند که شما روشن سازید ولی ما بخاطری‌که از قانون عدول نشود تا هنوز افشا نکرده‌ایم”.
آقای کاظمی افزود که حادثه بغلان را افشا کند ولی با وجود که وعده‌ها در مورد داده شد، اما تا هنوز چنین کاری صورت نگرفته و افشای این حادثه از زبان دیگران وضعیت کشور را شکننده‌تر خواهد کرد.
این عضو مجلس با اشاره به اختلافات رهبران حکومت و اوضاع بد کشور خاطر نشان کرد: “دردی را که از آدرس خانواده شهدا داریم پیام‌های منفی که همواره از طریق رسانه‌ها داده می‌شود می‌باشد و این پیام‌ها باعث افتراق مردم افغانستان و نگرانی ماست”.
او به حکومت و جامعه بین المللی هشدار داد که اگر از این پاشیده‌گی‌های میان حکومتی جلوگیری نشود، پولیس و ارتش هم به سمت پناه بردن به مسایل قومی خواهند رفت و کشور بار دیگر به همان دوران جنگ های داخلی بر خواهد گشت.
مولوی محی‌الدین منصف عضو مجلس سنا از عدم رسیده‌گی حکومت به خانواده‌های شهدای کشور انتقاد کرد و گفت: “به فامیل‌های شهدا کمکی صورت نمی‌گیرد، حکومت باید به آنها کمک کند و حقوق شهدا را پرداخته نماید تا فامیل‌های آنان احساس کمی نکنند و فکر کنند که همه ملت در کنار آنان است اما متاسفانه چنین چیزی دیده نمی‌شود”.
آقای منصیف بیان داشت، همه ملت مکلف‌اند که به فامیل‌های شهدا به دیده قدر بنگرند و به بهترین شکل ممکن با آنان برخورد کنند.
سید نادر شاه بحر نیز از اختلافات میان حکومت ابراز نگرانی کرد و گفت: “سیاست‌های قومی سازی حکومت شکننده و بر خلاف آرمان‌های شهدای ملی است و مردم مانند شهدا باید در برابر اختلافات قومی بیاستند”.
حادثه پانزدهم عقرب ۱۳۸۶ بغلان زمانی به وقوع پیوست که هیاتی از کمیسیون اقتصادی مجلس برای بررسی و نظارت از فابریکه قند بغلان دیدار می کردند.
در این حادثه به شمول سید مصطفی کاظمی رییس کمیسیون اقتصادی و پنج عضو دیگر این کمیسیون، ده‌ها دانش آموز نیز کشته شدند و ده‌ها تن دیگر زخم برداشتند.
هیأت کمیسیون اقتصادی مجلس برای بررسی اوضاع اقتصادی کشور در شمال سفر دوره‌یی‌اش را از فابریکه قند بغلان آغاز کرده بود که شروع ناشده پایان یافت.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.