چگونه هوش هیجانیِ خود را تقویت کنیم؟

گزارشگر:مريم موسوي لطفي - ۰۵ اسد ۱۳۹۸

بخش دوم/

mandegar۴٫ قانون زبانِ غیرکلامی را بشناسید
تحقیقات نشان داده که ۵۵ درصد از ارتباطات با دیگران از طریق بدن‌مان صورت می‌گیرد. بدنِ شما بدون ادایِ حتا یک کلمه، با مردم و محیط پیرامون ارتباط برقرار می‌کند. بدن شما ابزار فوق‌العاده‌یی است که دایماً در حال اجرای موسیقی ارتباط است. اگر نواختنِ این ساز را یاد بگیرید، ‌پاداش اجتماعیِ بزرگی را دریافت می‌کنید. بدن در هر حالتی که باشد شاد یا غمگین، خوش‌هیکل یا بدهیکل، در حالتِ تدافعی یا منفعل یا در موضع قدرت، به هر حال حرف می‌زند. مسلماً دیگران هم با همین زبان با شما ارتباط برقرار می‌کنند. اگر قانون زبان غیرکلامی را بشناسید، می‌توانید افکار و اعمالِ دیگران را نسبتاً دقیق پیش‌بینی کنید و هوش اجتماعی‌تان را ارتقا بخشید.
در تحقیقات مشخص شده که حرکاتِ بدنی می‌توانند اطلاعاتِ زیادی را منتقل کنند، مردمی که به قصه گوش می‌کنند، اگر همراه با گوش کردن به قصه، حرکات بدنیِ قصه‌گو را هم ببینند، دقتِ دریافته‌های‎شان ده‌برابرِ کسانی است که فقط صدای قصه‌گو را گوش می‌دهند.

۵٫ هنرِ گوش کردن را یاد بگیرید
افرادی که هوش اجتماعی دارند، زیاد حرف نمی‌زنند، بلکه زیاد گوش می‌کنند. باید همواره به یاد داشته باشیم که ما یک دهان داریم و دو گوش. در واقع گوش کردن به حرف‌های طرفِ مقابل یکی از بهترین و موثرترین راه‌هایی‌ست که نشان می‌دهد او برای ما جالب است. وقتی چنین رفتاری را بروز دهیم، آن شخص هم نسبت به ما واکنش نشان می‌دهد.

۶٫ ملاقاتِ اول را دریابید
به خاطر داشته باشید که مغزِ شما همواره اولین ارتباط را مورد توجه ویژه قرار می‌دهد. در واقع مغز به‌طور طبیعی چیزهایی را که اولین‌بار می‌بیند، یاد می‌گیرد و به مراتب بهتر به خاطر می‌آورد تا چیزهایی را که بعد از اولین‌بار می‌بیند. افرادی که هوش اجتماعیِ خوبی دارند، همیشه در اولین برخورد و آشنایی در میهمانی‌ها و محافل، تأثیری گرم و مثبت روی دیگران می‌گذارند. در این‌جا به مواردی که در ملاقات اول تأثیر مثبتی بر روی افراد می‌گذارند، اشاره می‌کنیم.
از حرکات بدنیِ مثبت استفاده کنید. با اعتماد به نفس و پُرانرژی بایستید. با مردم مطمین و محکم دست بدهید و وقتی به دیگران معرفی می‌شوید، در چشم آن‌ها نگاه کنید.
وقتی با کسی صحبت می‌کنید، با او ارتباط چشمیِ منظم برقرار کنید و نشان دهید که برای شخص مقابل احترام قایلید و مطمیناً همین احترام را هم برای خودتان ایجاد خواهید کرد.
رفتارتان مثبت و با اعتماد به نفس باشد، حتا اگر در درون‌تان چنین احساسی ندارید، وقتی در محیطی که هستید مطمین و آرام بودید، دیگران هم این آرامش را حس خواهند کرد و در نتیجه اعتماد به نفسِ شما بیشتر خواهد شد.
به لباس پوشیدن‌تان اهمیت بدهید. هنگام شرکت در مصاحبه‌های شغلی همیشه منظم و تمیز باشید. می‌توانید در مورد ظاهرتان نظر اطرافیان را هم سوال کنید.
برنامه‌ریزی کنید و آگاه باشید. قسمت هنری و ورزشیِ روزنامه‌ها را بخوانید. معمولاً اطلاعات زیادی راجع به رویدادهای هنری یا ورزشی به شما می‌دهد. یا اگر خبر دارید که شخصِ خاصی در میهمانی‌یی که شما دعوت شده‌اید حضور دارد، سعی کنید از دوستان مشترک راجع به مسایل مورد علاقۀ او اطلاع پیدا کنید تا بتوانید با او گفت‌وگوی جالبی داشته باشید.
چند داستانِ کوتاه آماده داشته باشید. بیان یک داستان کوتاه، راه بسیار خوبی برای شروع گفت‌وگو است. طنز هم نشان‌دهندۀ هوش اجتماعی است که می‌توان از آن در داستان‌ها بهره جست.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.