نقش پُر رنگ زنان در ورزش افغانستان

گزارشگر:سه شنبه 18 عقرب 1395 - ۱۷ عقرب ۱۳۹۵

mandegar-3فدراسیون فوتبال کشور به همکاری کشور انگلستان در تلاش رشد فرهنگ ورزش در بین جوانان افغانستانی، به‌ویژه دختران است.
این مقامات می‌گویند، سعی دارند تا با آموزش مربیان زن در رشتۀ فوتبال، اطفالِ در معرض جنگ در ولایات افغانستان را حمایت کرده و آن‌ها را به بازی فوتبال تشویق کنند. این بخشی از آموخته‌های یک مربی زن، از دورۀ آموزشی مهارت‌های برتر برای مربیان محلی فوتبال است.
برنامۀ آموزشیی که از طرف فدراسیون فوتبال افغانستان و به حمایت مالی مرکز فرهنگی انگلستان برای پُر رنگ‌تر شدن نقش زنان در ورزش راه‌اندازی شده است، در ۱۲ ولایت افغانستان برای مدت یک سال روی دست گرفته شده است.
علی کاظمی، سخنگوی فدراسیون فوتبال افغانستان به رادیو آشنا صدای آمریکا گفته است: “ما بعد از آغاز لیگ برتر فوتبال افغانستان، همکاری‌هایی را با لیگ برتر انگلستان، سفارت آن‌ها در کابل و مرکز فرهنگی‌شان تحت نام «بریتیش کنسول» آغاز کردیم که چهار تن از مربیان برجستۀ ما را برای آموزش مهارت‌های برتر به دوبی دعوت کردند که بیشتر روی روابط فوتبال با اطفال مکاتب و حمایت از اطفالی که در افغانستان در معرض خطر هستند، کار می‌کند که چطور آن‌ها را به فوتبال دعوت کنیم و این‌که این افراد مربیان جوان را آموزش دهند.”
در سویی دیگر، برنامۀ نخستِ مهارت‌های برتر، به مدت یک هفته برای ۲۶ دختر جوان در ولایت هرات، توسط دو مدرس زن فدراسیون فوتبال افغانستان برگزار شد.
فروزان تجلی، یکی از مدرسان فدراسیون فوتبال افغانستان گفت، آن‌ها در کنار کمک کردن به رشد ورزش در بین بانوان، در تلاش مکتبی ساختن فوتبال در بین اطفال، به‌ویژه دختران هستند.
فروزان تجلی گفت: “هدف سفر ما به هرات، ظرفیت‌سازی در بخش مربیان بانوان و هم‌چنان رشد ورزش دختران و نقش‌شان در جامعه است و این کورس مهارت‌های برتر در ضمن آموزش مربیان زن، معارف را در کنار خود دارد که می‌توانیم ورزش فوتبال را معرفی کرده و آن را خانه‌یی و مکتبی بسازیم.”
ورزش برنامه آموزنده
دختران هراتی که به‌عنوان مربیان جوان در این دورۀ آموزشی اشتراک کرده‌اند نیز، از مؤثریت این برنامه سخن زده و گفتند، بعد از این قادر خواهند بود تا ورزش فوتبال را به شکل مدرن‌تر آن به اطفال و نوجوانان آموزش دهند.
زینب یکی از مربیان جوان فوتبال در هرات می‌گوید، این برنامه برای دختران خیلی آموزنده است، چون زنان می‌تواننن به اکثر زنان دیگر این موضوعات را رسانده و آنها را تشویق کند.
صبریه مربی دیگر دختر در هرات می‌گوید، مهارت‌های برتر فوتبال مدرن را چون پاس، دفاع و حمله را یاد گرفتیم و تمام این موضوعات برای اطفال جدید است و ما می‌توانیم بعد از این اطفال را بهتر به فوتبال تشویق کنیم تا فوتبالیست‌های خوبی برای آینده افغانستان شوند.
معین حامدی، یکی تن از مربیان لیگ برتر فوتبال افغانستان نیز گفت، برگزاری این دوره‌های آموزشی می‌تواند به حضور بانوان در میدان‌های ورزشی کمک کند و گامی مؤثر در راستای رشد فوتبال بانوان در کشور به شمار رود.
حامدی گفت: “علاقه‌مندی کم‌کم پیدا شده و بانوان می‌خواهند فوتبال کنند و چه بهتر تمریناتی که برای بانوان انجام می‌شود، زیر نظر خود بانوان باشد و مربیان بانو در رأس تیم‌ها باشند و این موجب می‌شود که زنان بیشتری به فوتبال روی بیاورند و در مجموع برگزاری این سمینارها می‌تواند ظرفیت مربیان ما را بلند ببرد و برای کیفیت بخشیدن به فوتبال بانوان موثر باشد.”
هم‌اکنون نزدیک به ۳۰۰ دختر جوان در ولایت هرات در رشته‌های فوتبال و فوتسال در حال انجام تمرینات ورزشی استند که شمار زیادی از آن‌ها را شاگردان معارف تشکیل می‌دهد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.