علی دهباشی در کابل

گزارشگر:شنبه 22 عقرب 1395 - ۲۱ عقرب ۱۳۹۵

mandegar-3از کارنامه علی دهباشی روزنامه نگار، ادب پژوه و سردبیر مجلۀ معروف بخارا در کابل گرامی‌داشت شد.
در این برنامه، شماری زیادی از فرهنگیان، استادان دانشگاه و دانشجویان اشتراک کرده بودند. منتقدان این برنامه، کارکردهای آقای دهباشی را به بررسی گرفته و در میانه‌های برنامه، فلم‌هایی از کارکردهای دهباشی نیز به نمایش گذاشته شد.
گفتنی است که علی‌اکبر جعفر دهباشی معروف به علی دهباشی با حسین دهباشی اشتباه نشود، زاده ۱۳۳۷ تهران روزنامه‌نگار، ادب‌پژوه، نویسنده و سردبیر مجله بخارا است. او تلاش گسترده‌یی در معرفی آثار و زندگی بزرگان فرهنگ و ادب و هنر فراسی‌زبانان و جهان داشته است.
علی دهباشی همزمان با آموزش از سال آخر دبستان کار در چاپ‌خانه را آغاز کرد و به‌عنوان مصحح نمونه‌های چاپی چندین انتشاراتی در چاپخانه «مسعود سعد» کار می‌کرد. از همان سال‌ها با اساتید صاحب‌نامی از فرهنگ و ادب معاصر کار کرد و با مبانی فرهنگ، تاریخ و ادبیات ایران آشنا شد.
او در دوران نوجوانی از اعضای فعال کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به‌شمار می‌رفت و چندین روزنامه دیواری که ماه‌ها مورد بازدید و مطالعه علاقه‌مندان قرار گرفت تنظیم و اجرا کرد. بعدها فعالیت روزنامه‌نگاری خود را با همکاری در نشریه «جنبش» آغاز کرد که از مدتی پیش از انقلاب اسلامی توسط علی‌اصغر حاج سید جوادی به‌صورت زیراکسی و مخفی منتشر می‌شد و این همکاری بعد از پیروزی انقلاب هم ادامه یافت. پس از آن با انتشارات رواق به سرپرستی شمس آل‌احمد همکاری داشت که ناشر آثار جلال آل‌احمد بود.
علی دهباشی با ماهنامه‌ها و نشریات ادبی، فرهنگی و هنری همچون «آرش»، «برج»، «چراغ»، «دنیای سخن» و «آدینه» و «دفتر هنر» همکاری مستمر داشته است. او از سال ۱۳۶۹ به مدت هفت سال سردبیر ماهنامه کِلک بود. ماهنامه کِلک از نشریات معتبر در زمینه فرهنگ، ادبیات و ایرانشناسی به‌شمار می‌رود که مورد مراجعه استادان دانشگاه‌های ایران و ایرانشناسان جهان است؛ و بسیاری از صاحب‌نامان عرصه فرهنگ و ادب ایران از همکاران و نویسندهگان این مجله بودند.
علی دهباشی از ثور/شهریور ۱۳۷۷ به بعد سردبیری مجله بخارا را برعهده داشته است که در آن در زمینه فرهنگ، ادبیات و ایرانشناسی مقالاتی منتشر می‌شود. دهباشی در بخارا ویژه‌نامه‌هایی درباره نویسنده‌گان بزرگ جهان منتشر کرده است. او همچنین یک‌سال سردبیر فصل‌نامه هنری طاووس بوده است.
به کوشش علی دهباشی مراسمی با عنوان «شب‌های بخارا» برگزار شده است که در آنها به تجلیل از بزرگان فرهنگ و ادب و هنر پرداخته می‌شد. این برنامه‌ها در شصت و پنجمین شب متوقف شد؛ و چند ماه بعد به صورت «عصر پنجشنبه‌ها در بخارا» ادامه یافت که با حضور نویسندگان و هنرمندانی نامدار تا زمانی که دفتر بخارا منحل نشده بود ادامه داشت.
امور انتشار کتاب از دیگر زمینه‌های فعالیت دهباشی است او در این زمینه مدیریت «انتشارت شهاب» را به‌عهده دارد و بیش از چهل و پنج عنوان کتاب در زمینه فرهنگ و ادب فارسی و جهان منتشر کرده است.
علی دهباشی علاوه بر اینها سه سال ویراستار فصل‌نامه فرهنگستان علوم بوده و ویراستار انتخاب شده هیئت امناء چاپ آثار محمدعلی جمال‌زاده است.
او همچنین با مجله «نقد و بررسی کتاب تهران» همکاری داشت و از حمل/فروردین ۱۳۸۲ تا مهر ماه ۱۳۸۴ سردبیر فصل‌نامۀ «سمرقند» بوده است. برگزاری دوام‌دار برنامۀ شب‌های بخارا از ماندگارترین کارهای آقای دهباشی برای معرفی ادب فارسی به جهان و عکس آن به شمار می‌رود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.