چرا پیتر شگرت برکنار شد؟

گزارشگر:یک شنبه 23 عقرب 1395 - ۲۲ عقرب ۱۳۹۵

mandegar-3پیتر شگرت، سر مربی سابق تیم ملی فوتبال افغانستان با انتشار پیامی در صفحۀ فیسبوکش بلاخره سکوتش را شکست و دربارۀ کناره‌گیری خود از سرمربی‌گری تیم ملی فوتبال افغانستان پرده برداشت.
آقای شگرت، در صفحه فیسبوکش نوشت:
سلام افغانستان!
در ابتدا باید بگویم که من معمولاً دوست ندارم خبرهای مهم را در فیسبوک به شما بگویم، پس از برکناری‌ام پیام‌ها و تماس‌های فراوانی را از سوی بازیکنان تیم ملی و برخی رسانه‌های افغانستان دریافت کردم.
از این‌که به این تماس‌ها و پیام‌ها نتوانستم جواب دهم متأسف هستم، اما من فکر می‌کنم این‌کار درست نیست که قبل از بازی دوستانۀ تیم ملی با تاجیکستان دربارۀ این ماجرا با مردم افغانستان صحبت کنم. این وظیفۀ فدراسیون فوتبال افغانستان بود که دربارۀ برکناری من با رسانه‌ها و مردم افغانستان صحبت می‌کرد، اما متأسفانه فدراسیون این‌کار را انجام نداد، بنابر این، خودم تصمیم گرفتم این‌کار را انجام دهم.
فدراسیون اجازۀ سفر تاجیکستان را نداد
فدراسیون فوتبال افغانستان بعد از تاریخ ۱۱ نوامبر به من اجازه نداد تا به عنوان مربی، با تیم ملی به شهر دوشنبۀ تاجکستان سفر کنم، بنابر این، من باید تصمیم فدراسیون فوتبال افغانستان را قبول کنم.
معمولاً قبل از هر بازی تیم ملی، من با «مصطفی مهرزاد» مدیر تیم، بازیکنان منتخب لیگ برتر، «سید علی کاظمی» مسوول رسانه‌های فدراسیون و سایر مقامات عکس یادگاری می‌گرفتیم و سپس همه باهم راهی می‌شدیم تا به طرف فرودگاه حرکت کنیم. اما این‌بار قبل از این‌که من این‌کار را انجام دهم، «سید علی رضا آقازاده» دبیر کُل فدراسیون تماس گرفت و خواست که از اتوبوس پیاده شوم و آقازاده از من خواست دوباره به جلسه فدراسیون حضور پیدا کنم.
اتوبوسی که امیری را راهی تاجیکستان کرد
وقتی من در جلسۀ فدراسیون حضور پیدا کردم، متوجه شدم که «اسلام امیری» به‌طرف اتوبوس حامل بازیکنان تیم ملی رفت و اتوبوس هم روشن شد و بدون من راهی فرودگاه کابل شد، وقتی من بیرون آمدم دیدم هیچ‌کس نیست.
قبل از جلسه دوم من با «اسلام امیری» و «سید علی رضا آقا زاده» صحبت کردم که من نمی‌خواهم «اسلام امیری» را نیز با خودم به تاجیکستان ببرم. علت این تصمیم این است که من به عنوان مربی تیم ملی نمی‌خواهم بازیکنان حاشیه‌ساز مثل امیری را دوباره به تیم ملی افغانستان بیارم به‌خاطر این‌که من برای این بازیکن اعتباری ندارم.
امیری تیم فوتبال افغانستان را تنها گذاشت
اسلام امیری کسی بود که در زمان «سلاون اسکلیزیچ» مربی قبلی تیم، با ۶ نفر از بازیکنان دیگر تصمیم گرفتند تا از تیم ملی جدا شوند، آن‌ها همین کار را کردند و تیم ملی فوتبال افغانستان را قبل از بازی با قرقیزستان تنها گذاشتند.
اسکلیزیچ هم قربانی همین دسیسه‌ها شد و در نتیجه مجبور شد از وظیفه‌اش برکنار شود، وقتی من در نوامبر سال ۲۰۱۵ به عنوان مربی جدید تیم ملی فوتبال افغانستان انتخاب شدم، مشکلاتی زیادی در تیم ملی وجود داشت.
یکی از این مشکلات بازگشت اسلام امیری به تیم ملی بود، بعضی بازیکنان می‌خواستند که اسلام امیری دوباره به تیم ملی باز گردد، اما برخی دیگر نظرشان منفی بود، در این‌جا خودم مخالف برگشتن اسلام امیری بودم و همین کار را هم کردم.
من در جشنوارۀ فوتبالی افغانستان‌های مقیم امریکا بازی اسلام امیری را از نزدیک زیر نظر گرفته بودم، اما او اصلاً خوب بازی نکرد تا توجه من را به خودش جلب کند تا به تیم ملی افغانستان دعوتش کنم.
بعد از این، من هرگز قبول نمی‌کردم تا فدراسیون دوباره امیری را به تیم ملی دعوت کند؛ زیرا اسلام امیری کیفیت بازی‌اش خوب نیست و هم‌چنین دارای شخصیت تیمی خوب نیست و نمی‌تواند تیم ملی را در مرحلۀ سوم مقدماتی جام ملت‌های آسیا که در سال ۲۰۱۷ شروع می‌شود کمک کند.
مشکلات فوتبال افغانستان با بازگشت امیری
من بر این باورم که اگر اسلام امیری دوباره به تیم ملی افغانستان بیاید، سبب می‌شود تا مشکلات یکسال قبل دوباره به تیم ملی به‌وجود بیاید.
ما بدون اسلام امیری، ۸ بازی رسمی انجام دادیم که در شش بازی پیروز شدیم، از همه مهم‌تر این‌که برای اولین‌بار در تاریخ تیم ملی فوتبال افغانستان به مرحلۀ سوم مقدماتی جام ملت‌های آسیا صعود کردیم. هم‌چنین بازیکنانی خوبی را در لیگ برتر افغانستان و سایر نقاط جهان شناسایی کردیم، یکی از این بازیکنان میلاد سالم است که به تیم ملی افغانستان دعوت شد.
از نظر من، میلاد یک بازیکن قوی، تکنیکی، سرعتی و با شخصیت است و می‌تواند تیم ملی افغانستان را در بازی‌های آینده کمک فراوانی کند.
فدراسیون فوتبال گفت باید کنار بروم
من از فدراسیون پرسیدم، چرا می‌خواهید امیری را دوباره به تیم ملی دعوت کنید؟ جواب سوالم این بود که من باید از مربیگری کنار بروم و امیری دوباره در جمع بازیکنان تیم بپیوندد که همین هم اتفاق افتاد.
من باید این تصمیم فدراسیون را قبول کنم و دوباره راهی آلمان شوم، حالا من مربی افغانستان نیستم، بنابر این، تصمیم گرفتم دیگر با فدراسیون فوتبال افغانستان تماس نگیرم.
برای این تصمیم فدراسیون متأسف هستم، اما باید بگویم که تیم ملی فوتبال افغانستان به یک مربی توان‌مند و حرفه‌یی نیاز‌مند است، به‌خاطر این‌که تیم ملی با مشکلات فراوان روبه‌رو است.
افغانستان بهترین مردمان دنیا را دارد
اما نادیده نباید گرفت که افغانستان بهترین مردمان دنیا را دارد، جا دارد در این‌جا از تمام مردم افغانستان که در سراسر دنیا زنده‌گی می‌کنند، تشکر ویژه کنم. تشکر ویژه می‌کنم از تمام بازیکنان تیم ملی که در این مدت با جدیت زیاد با آن‌ها تمرین کردیم و شاید من بعضی اشتباهات را مرتکب شده باشم بازهم معذرت می‌خواهم.
هنوز هم رویای من این است که تیم ملی فوتبال افغانستان به جام ملت‌های ۲۰۱۹ آسیا صعود کند، بعد از این من دیگر سر مربی تیم ملی فوتبال افغانستان نیستم، بلکه مثل همۀ شما افغانستانی‌ها یکی از حامیان تیم ملی هستم.
خداحافظ مردم افغانستان
با احترام
مربی سابق شما پیتر شگرت

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.