مسوولان اداره ماین پاکی: ۲۷ درصد خاک افغانستان آلوده با ماین و مواد منفجر ناشده است

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ دوشنبه 24 عقرب 1395 - ۲۳ عقرب ۱۳۹۵

اداره ماین پاکی وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث می‌گوید که هنوز هم ۲۷ درصد از خاک افغانستان پوشیده از ماین و مواد منفجر ناشده ناشی از جنگ‌های قبل و بعد از سال ۲۰۰۱ می‌باشد.
در همین حال، سازمان ملل متحد از افزایش جاسازی ماین‌های کنار جاده‌یی درافغانستان ابراز نگرانی می‌کند.
mandegar-3این مطالب در نشستی که دیروز یکشنبه( ۲۳عقرب) برای بازنگری ساحات پاکسازی از ماین میان مسوولان حکومت و نمایندگان ملل متحد در کابل برگزار شده بود، ابراز شد.
محمد اسلم سیاس” سرپرست و معاون مالی واداری وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث گفت که در هشت ماه اول سال جاری بر اساس آمار به طور اوسط ۱۴۲ تن قربانی ماین‌ها و مواد انفجار ناشده در کشور می شوند.
آقای سیاس تأکید کرد که هنوز هم ۷۲۶ کیلومتر مربع از ساحات افغانستان که در ۲۵۹ ولسوالی و ۲۶۰۰ روستا پوشیده از ماین‌ها و مواد انفجار ناشده است.
به گفته” او، به اساس آمار در هشت ماه اول سال جاری به طور اوسط ۱۴۲ تن قربانی ماین‌ها و مواد منفجر ناشده می‌شوند.
اقای سیاس اضافه کرد که تاهنوز ۷۲۷ کیلومتر مربع از ساحات افغانستان در ۲۵۹ ولسوالی و ۲۶۰۰ قریه پوشیده از ماین ومواد انفجار ناشده است که تلاش می‌شود تا همه این ساحات عاری از ماین شوند.
او گفت: از آغاز سال۱۳۹۵ حکومت افغانستان برنامه مین روبی ۵ ساله”را مجدداً راه‌اندازی کرد که این برنامه مورد استقبال نهادهای دولتی، پروگرام ماین روبی و ملل متحد قرار گرفت.
آقای سیاس تطبیق برنامه پنچ ساله ماین روبی را نیازمند ادامه حمایت جامعه جهانی دانسته.افزود که تاکنون بیش از ۲ هزارکیلومتر مربع از ساحات افغانستان از وجود ماین و مواد منفجر ناشده پاکسازی شده است که ۷۳درصد ساحات را در بر می‌گیرد.
او تاکید کرد که ماین‌ها و مواد منفجر نشده مربوط به سال های قبل از ۲۰۰۱ و بعد از جنگ‌های اخیر است.
آقای سیاس می گوید که اداره ماین پاکی از سال ۲۰۰۳ تاکنون با کمبود شدید مالی مواجه است که در این قسمت دولت و کشورهای کمک کننده باید این اداره را همکاری نماید.
وی افزود که در مدت فعالیت این اداره تاکنون به ۲۴ میلیون تن در سرتاسر کشور از خطرهای ماین و مواد انفجار نشده آگاهی داده شده است.
آقای سیاس می گوید که از سال ۲۰۱۰ تاکنون ۲۱۷ تن از کارمندان این اداره در نتیجه کار برای پاکسازی ساحات از ماین‌ها کشته و مجروح شده‌اند که از این میان ۸۸ نفر کشته و ۱۲۹ تن مجروح شده‌اند.
او تصریح کرد که ۷۰۹ کارمند این اداره از سوی مخالفان مسلح دولت ربوده شده که بیشتر آن‌ها پس از پا درمیانی بزرگان منطقه دوباره رها شده‌اند.
درهمین حال، داکتر عبدالله عبدالله” رییس اجرایی حکومت وحدت ملی در پیامی از جامعه جهانی و همکاران بین المللی افغانستان خواست که تا پاکسازی کامل قلمرو افغانستان از ماین و مواد انفجار ناشده این اداره را همکاری کنند.
آقای عبدالله افزوده که افغانستان از لحاظ این که ماین و مواد انفجار ناشده در آن باقی است در ردیف چهارم کشورهای جهان قرار دارد.
به گفته”رییس اجرایی، از سال ۲۰۱۱ به این طرف به دلیل کمبود بودجه کارمندان این اداره از ۱۴هزار تن به ۸ هزار تن کاهش یافته و از نهادهای خارجی و کشورهای کمک کننده می‌خواهیم که تا پاکسازی کامل قلمرو افغانستان همکاری کنند.
آقای عبدالله در این پیام گفته که پلان استراتیژیک ماین روبی برای ۵ سال آینده، تصویب شده است که براساس آن تا سال ۲۰۲۳ باید تمام ساحات افغانستان از وجود ماین‌ها و مواد انفجار ناشده پاکسازی شود.
از سویی هم، مارک باردن “‌نماینده ملل متحد در افغانستان تاکید کرد که از ۲۶ سال پیش که برنامه ماین پاکی در افغانستان آغاز به کار کرده بسیار کارهای ارزشمند صورت انجام داده است.
آقای باردن افزود: هدف از این برنامه تامین صلح و امنیت در کشور است و کارمندان این نهاد بی طرفانه کارهای‌شان را برای نجات جان هزاران تن انجام می‌دهند.
آقای باردن تاکید کرد که تلفات ناشی از ماین‌ها و مواد انفجار ناشده دراین اواخر کاهش یافته؛ اما آنان بخاطر افزایش ماین‌های کنار جاده‌یی نگران هستند.
این اظهارات درحالی مطرح می شود که در پانزده سال گذشته گروه‌های هراس افگن به ویژه طالبان از میان‌های کنار جاده‌یی برای هدف قرار دادن نیروهای امنیتی استفاده می‌کنند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.