«در صورت تکرار تقلب در انتخابات، افغانستان ازهم می‌پاشد»

- ۰۱ قوس ۱۳۹۱

  در آخرین انتخابات به صورت واضح توسط رییس‌جمهوری افغانستان تقلب شد در صورتی که در انتخابات سال ۲۰۱۴ نیز چنین اتفاقی رخ دهد، افغانستان از هم می‌پاشد.

هیاتی بلندپایه از تجار و رهبران سیاسی کشور در نشست بین‌المللی امنیت هالیفاکس درخصوص آینده افغانستان و پاکستان به گفت‌وگو پرداختند. این یک نشست سالیانه در خصوص مسایل امنیتی است که به میزبانی پیتر مک‌کی، وزیر دفاع کانادا برگزار شد.
به گزارش روزنامه نشنال پست، عبدالرحیم وردک، وزیر دفاع پیشین و مشاور کنونی حامد کرزی، رییس جمهوری افغانستان در این نشست گفت: افغانستان به منابع بسیار زیاد و صبر و تحمل جامعه بین‌الملل نیاز دارد. متاسفانه طالبان و حامیان این گروه شبه‌نظامی از اول بر این موضوع حساب کرده‌اند که دیر یا زود نیروهای بین‌المللی صبر و تحمل خود را از دست می‌دهند و افغانستان را ترک می‌کنند. این همان دلیلی است که این شبه‌نظامیان خود را برایش آماده می‌کنند. امیدواریم که حمایت و پشتیبانی بین‌المللی ادامه پیدا کند.
کانادا پیشتر به پنج سال ماموریت رزمی نیروهای خود در ولایت قندهار پایان داده است. با این حال حدود ۹۰۰ نیروی کانادایی همچنان در کابل، پایتخت افغانستان حضور دارند که ماموران پولیس و سربازان این کشور را آموزش می‌دهند. تمامی سربازان کانادایی قرار است در مارچ سال ۲۰۱۴ میلادی و پیش از انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در همان سال این کشور را ترک کنند.
علاوه بر این، سایر کشورهای غربی نیز ماموریت‌های نظامی خود را در افغانستان کاهش داده‌اند. امریکا اعلام کرده که در سال ۲۰۱۴ میلادی ۶۷ هزار نیروی خود را از افغانستان خارج می‌کند و تعداد کمی از سربازان را برای آموزش و مشاوره و حضور در واحدهای نیروهای ویژه مقابله با تروریسم در این کشور باقی می‌گذارد.
در جریان روند انتقال و گذار مسوولیت‌های امنیتی به نیروهای امنیتی افغان تا سال ۲۰۱۴ میلادی، کابل آماده یک دور جدید انتخابات است که طی آن کرزی از نامزد شدن برای دور سوم منع شده است.
ناظران می‌گویند، برگزاری آزاد و عادلانه انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۴ میلادی در افغانستان امری آسان به نظر نمی‌رسد چرا که با تهدید از سوی طالبان و سایر گروه‌های شبه‌نظامی مواجه خواهد بود.
احمد رشید، خبرنگار پاکستانی و ناظر افغانستانی در این باره می‌گوید: چه مقدار نفوذ و تاثیر از جانب غرب نیاز است تا درخصوص برگزاری آزادانه و عادلانه انتخابات ۲۰۱۴ میلادی اطمینان حاصل شود؟ در آخرین انتخابات به صورت واضح توسط رییس جمهوری افغانستان تقلب شد در صورتی که در انتخابات سال ۲۰۱۴ نیز چنین اتفاقی رخ دهد، افغانستان از هم می‌پاشد.
امرالله صالح، رییس سابق امنیت ملی افغانستان و مخالف کنونی دولت کرزی که در یک جنبش ضد فساد در کابل فعالیت می‌کند، گفت: افغانستان بسیار بسیار آسیب‌پذیر شده است. در صورتی که غرب که ۱۱ سال به ما کمک کرده تا به مقابله با شبه‌نظامیان بپردازیم هم‌اکنون ما را رها کند، کشور از هم می‌پاشد و شبه‌نظامیان باز می‌گردند.
رییس پیشین امنیت ملی افغانستان با نامعلوم‌ خواندن آینده کشور، گفته است که انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۴ میلادی شفاف نخواهد بود.
امرالله صالح در دیدار با جمعی از افغان‌های مقیم کانادا در حاشیه  کنفرانس «اینتر نیشنل سیکورتی فارم» در شهر هالیفکس کشور کانادا همچنان گفته که برخی مقام‌ها در دولت افغانستان، از همین اکنون در حال برنامه‌ریزی برای تقلب در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری هستند.
آقای صالح از این افراد نام نبرده و اما گفته که حکومت در این تقلب‌ها دست خواهد داشت.
«پاسخ‌گویی خارجی‌ها»
آقای صالح، خارجی‌ها را در گسترش فساد در افغانستان مقصر دانسته و گفته است که آن‌ها باید در این خصوص پاسخگو باشند.
رییس پیشین امنیت ملی همچنان گفته که جامعه جهانی با صداقت به تعهداتی که در برابر افغانستان سپرده بود، عمل نکرده و به گفته او، کشورهای خارجی به کسانی در افغانستان «بیش از حد اعتماد» کردند که مطابق خواست‌شان عمل می‌کنند.
به باور صالح، این اعتماد بیش از حد، این افراد را به سرنوشت مردم حاکم ساخت و زمینه فساد اداری در کشور را به شکل مافیایی فراهم کرده است.
رییس پیشین امنیت ملی افغانستان می‌گوید که در یازده سال گذشته، دولت افغانستان با فساد اداری و آنچه او بی‌عدالتی می‌خواند، مبارزه نکرده است.
صالح تاکید کرد که خارجی‌ها در برخی موارد، قراردادهای کلان را به افرادی مشخصی واگذار کردند که این روند، باعث انکشاف غیرمتوازن سرمایه‌داری در بین افغان‌ها شده است.
او می‌گوید که استعدادها، نخبگان و قشر تحصلیکرده افغانستان از انکشاف سرمایه‌داری به دور گذاشته شده‌اند.
او گفت: «رهایی از مافیای سیاسی و اقتصادی در افغانستان کار ساده‌یی نیست.»
نبود سیاست شفاف در برابر پاکستان
رییس پیشین امنیت ملی، حکومت را متهم کرد که در برابر پاکستان سیاست شفاف و روشنی ندارد.
صالح گفت: «افرادی که در راس دولت قرار دارند در برابر سیاست‌های مداخله‌گرایانه پاکستان هیچ طرح و برنامه‌یی ندارند و نمی‌دانند که با  این دخالت‌های آشکار به چه طریقی برخورد کنند.»
پس از نشست امنیت بین‌الملل هالیفاکس، وزیر دفاع کانادا بار دیگر بر موضع اوتاوا در خصوص پایان بخشیدن به ماموریت کامل نظامی این کشور در افغانستان در پایان سال ۲۰۱۴ میلادی تاکید کرد و گفت که کانادا همچنان به ارسال کمک‌های مالی خود به افغانستان ادامه می‌دهد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.