وزارت تجارت: بهای مواد نفتی و گاز کاهش می‌یابد

گزارشگر:دوشنبه 15 قوس 1395 - ۱۴ قوس ۱۳۹۵

مسوولان وزارت تجارت و صنایع می‎گویند که بهای مواد نفتی و گاز در کشور در روزهای آینده به تدریج کاهش خواهد یافت.
قربان حقجو معین تجارتی و ولید تمیم رییس تصدی مواد نفتی وزارت تجارت و صنایع که در نشست روز یک شنبه (۱۴قوس) مجلس سنا به سوالات سناتوران پیرامون افزایش بهای مواد نفتی صحبت می‌کردند، گفتند که هم اکنون مشکل واردات مواد نفتی حل شده و بهای تیل و گاز در روزهای آینده mandegar-3به تدریج پایین می‌آید.
قربان حقجو معین تجارتی وزارت تجارت و صنایع گفت که مشکل در سیستم مدیریتی مسایل تجارتی در کشور است و این مشکل نیز ناشی از نبود قوانین، ظرفیت و امکانات لازم می باشد که برای رفع آن به شورای عالی اقتصادی کشور پیشنهاداتی را ارائه کرده است.
آقای حقجو خاطر نشان کرد که در سیستم اقتصادی و تجارتی کشور تغییراتی به وجود آمده ولی تا هنوز در ظرفیت، ساختار تشکیلاتی و قوانین تجارتی هیچ تغییراتی وارد نشده است.
ولید تمیم رییس تصدی مواد نفتی کشور نیز گفت که این تصدی تا زمانی که به شرکت تجارتی دولتی تبدیل نشود، مشکلات کماکان دامنگیر مردم افغانستان خواهد بود ولی پیشنهاد تغییر شخصیت این تصدی به شورای ملی فرستاده شده است.
آقای تمیم در مورد افزایش بهای مواد نفتی به ویژه گاز گفت که سه ماه پیش واردات افغانستان از ترکمنستان بدون اطلاع قبلی قطع شد ولی با آنکه ذخایر کافی در کشور موجود بود با آنهم بهای مواد نفتی یکبارگی بالا رفت؛ ولی دولت در جستجوی راه های بدیل افتاد که هم اکنون راه های بدیل دریافت شده است.
به گفته وی، هم اکنون واردات مواد نفتی از روسیه، تاجکستان، ترکمنستان و ایران وارد می شود و بهای مواد نفتی بویژه گاز در روزهای آینده به تدریج تا حدود ۴۸- ۵۲ افغانی پایین خواهد آمد.
او تاکید ورزید، در صورت که تصدی مواد نفتی به شرکت دولتی تغییر شخصیت پیدا کند، می تواند با عواید یک میلیارد دالری که این تصدی دارد به منظور کاهش مواد نفتی رقابت لازم را ایجاد کند.
به گفته وی، هم اکنون تصدی مواد نفتی نسبت نبود ظرفیت و امکانات لازم نمی تواند در بنادر تثبیت قیمت کند و روند اصلاحات جزئی در تصدی دولتی هم زمان زیادی را می برد و تقریبا این تصدی را بیکاره کرده است.
اما سناتوران می‌گویند که نگرانی‌ها از بهر افزایش بهای مواد نفتی همه ساله در ایام زمستان بیشتر می شود که مردم فقیر و بچاره از آن آسیب بیشتر می بینند.
پیش از این مقام‌های وزارت تجارت و صنایع گفته اند که مواد نفتی و گاز توسط تاجران در سرای های تیل فروشی به شکل مافیایی تعیین قیمت شده و ارزش جهانی آن هیچ تغییری نکرده است.
ولید تمیم در نشست مجلس سنا نیز گفت که تاجران هیچ گونه اسنادی خرید را در اختیار دولت قرار نمی دهند و تصدی مواد نفتی هم امکانات لازم برای تثبیت قیمت های مواد نفتی در اختیار ندارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.