ماجرای ۷۵۰ تُن آرد در بندر حیرتان از زبان رییس ادارۀ مبارزه با فساد در حوزۀ شمال

گزارشگر:هارون مجیدی - ۲۶ اسد ۱۳۹۲

رییس ادارۀ مبارزه با فساد در حوزۀ شمال کشور می‎‌گوید که در بندر حیرتان فسادِ بزرگ وجود دارد و دست‎های کلانی که در پشت آن قرار دارند، نمی‎گذارند پرونده‎های فساد این اداره به بررسی گرفته شود.

شمس‌الله جاوید در یک گفت‌وگوی با روزنامۀ ماندگار گفت که همکاران آن‌ها در این بندر به تازه‌گی یک محمولۀ بزرگ آرد را کشف کرده‌اند که به گونۀ غیر قانونی از این بندر بیرون کشیده شده و در بازار به فروش رسیده است.
شمس الله جاوید می‌گوید: «دولت روسیه شش هزار تُن آرد را یک‌ونیم تا دوسال پیش برای حکومت افغانستان کمک کرده بود تا برای کسانی که در سیلاب‌ها و یا حوادثِ دیگر طبیعی متضرر می‌شوند، کمک کنند، از این مقدار یک بخشِ کوچک آن توزیع گردید و مقدار قابل ملاحظه‌یی آن (هفت صدو پنجاه تُن) در یکی از ذخیره‌گاه‌های خدمات بندری حیرتان به دلایلی نا معلوم باقی می‌ماند و به هموطنان نیازمندِ ما توزیع نمی‌گردد.»
رییس ادارۀ مبارزه با ارتشا و فساد در حوزۀ شمال در ادامۀ صحبت‌هایش با متهم ساختن رییس خدمات بندری حیرتان می‌افزاید: «بعد از گذشت یک مدت محمد یعقوب زازی رییس خدمات بندری حیرتان به مقام ولایت بلخ پشنهاد می‌کند که… ادامه صفحه ۶
ماجرای ۷۵۰ تن آرد…
آردی در دیپوی‌های ما است که خراب شده، شما حکم بدهید که ما در این زمینه چه اقدام کنیم. مقام ولایت بلخ در این پیشنهاد رییس خدمات بندری حیرتان می‌نویسد که تحت نظر یک هیأت با صلاحیت متشکل از ادارۀ امنیت ملی، دادستانی و پولیس این آرد دفن گردد.»
آقای جاوید می‌گوید که هیأت بعد از رسیدن این امر از طرفِ مقامِ ولایت بلخ دست به‌کار می‌شود و در رأس این هیأت اسدالله نظری رییس دادستانی شهرک حیرتان قرار می‌داشته باشد و این‌ها آغاز می‌کنند به بررسی این پرونده؛ همزمان با این‌که این هیأت مصروف کار است که یک نمایندۀ از ادارۀ مبارزه با ارتشا و فساد در همین ساحه سرگرمِ بررسی کیفیت تیل می‌باشد، تا تثبیت کنند که کدام نوع تیل وارد می‌شود و چه کسانی در انتقال تیل بدون کیفیت دست دارند که متوجه می‌شوند یک محمولۀ بزرگی از آرد فرار داده می‌شود، نمایندۀ ادارۀ مبارزه با فساد این قضیه را به ما گزارش می‌دهد و ما تصمیم می‌گیریم تا این پرونده بررسی شود.»
شمس الله جاوید در ادامۀ سخنانش تصریح کرده می‌افزاید: «زمانی که این نمایندۀ ما برای من گزارش داد، من این موضوع را با رییس ادارۀ امنیت ملی در میان گذاشتم و آن‌ها نیز گفتند که ما هم این قضیه را کشف کردیم و تمام این آردها در یک سرای به نام برات تخلیه شده است. بعد از آن یک هیأتی تشکیل می‌شود تا این پرونده بررسی شود. در رأس این هیأت ادارۀ مبارزه با فساد قرار داشت و زمانی‌که این هیأت به ساحه رفت با مخالفت اسدالله نظری رییس دادستانی شهرک حیرتان روبرو شد که اجازه نمی‌داد تا این پرونده بررسی شود، ولی ما با مشکلات تمام این قضیه را بررسی کردیم.»
او می‌افزاید که چهار تن در این قضیه دست دارند. او از گرفتنِ نام این چهار تن خود داری کرده می‌گوید که این چهار تن متواری هستند.
رییس ادارۀ مبارزه با ارتشا و فساد در حوزۀ شمال می‌گوید که بعد از بررسی و افشاسازی چهره هایی که در این قضیه دخیل بودند، او و جمعی از همکارانش مورد تهدید کسانی که در این پرونده دست دارند قرار گرفت و آنان از این ناحیه سخت نگران هستند، حتا باری با هم درگیری شدید نیز کردند که با کمک خواستن از نیروهای ناتو در این ولایت این هیأت نجات داده شد.
شمس الله جاوید می‌افزاید که در بندر حیرتان فساد و کم کاری‌های زیادی وجود دارد، از آن میان انتقال تیل بدون کیفیت و بودنِ چهره‌هایی که در رأس قرار دارند و دستانِ شان با فساد در این بندر آلوده و بیش از ده‌سال است در پست‌های معین کار می‌کنند و آن‌ها تمام این پرونده‌ها را تحت بررسی دارند.
رییس ادارۀ مبارزه با ارتشا و فساد در حوزۀ شمال خواستار همکاری دولت مرکزی، مردم و رسانه‌ها شد تا در کنار آن‌ها ایستاده‌گی کنند و این چهره‌ها را افشا سازند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.