حکمتیار وارد فهرست سفید می‌شود؟

گزارشگر:سه شنبه 23 قوس 1395 - ۲۲ قوس ۱۳۹۵

mandegar-3وزارت امور خارجه افغانستان با ارسال نامه‌یی به کمیته رفع تحریم‌های سازمان ملل متحد از این سازمان خواسته تا تحریم‌ها علیه حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار را بردارد.
شورای امنیت ملی افغانستان روز دوشنبه (۲۲ قوس) تایید کرده است که حکومت به صورت رسمی درخواست خود را مبنی بر رفع تحریم‌ها از حزب اسلامی گلبدین حکمتیار به سازمان ملل متحد سپرده است.
رفع تحریم‌ها از حزب اسلامی گلبدین حکمتیار یکی از ماده‌های اساسی توافقنامۀ صلح حکومت با این حزب است.
در ماده پنجم این توافق‌نامه آمده است: “دولت جمهوری اسلامی افغانستان تضمین می‌کند که با امضای این موافقت‌نامه، در تماس با شورای امنیت سازمان ملل متحد و تمامی دول ونهادهای ذیربط، به خاطر قطع دایمی جنگ و برقراری صلح و امنیت پایدار در افغانستان، روند رفع تمام تحریم‌هایی را که در مورد حزب اسلامی افغانستان، رهبر و اعضای آن وضع شده با ارایه تقاضای رسمی مبنی بر رفع تحریم‌ها آغاز نماید”.
همچنان در بخش دوم این ماده گفته شده است: دولت افغانستان مکلف است تا در این راستا با استفاده از تمامی امکانات تلاش‌های همه جانبه را به کار گیرد تا هر نوع تحریم بر علیه رهبر و اعضای حزب اسلامی در اسرع وقت از میان برداشته شود.
تواب غورزنگ سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان به صدای امریکا گفته است روز دوشنبه این درخواست به صورت رسمی از طریق وزارت خارجۀ افغانستان به کمیتۀ رفع تحریم‌ها سازمان ملل متحد فرستاده شد.
وی بیان داشته است:”امیدواری دولت افغانستان این است که درخواست‌نامه به زودی بررسی شود و برای رفع تحریم‌ها اقدام شود”.
به گفتۀ غورزنگ برای تکمیل این درخواست‌نامه، کارهای اساسی در مطابقت با لوایح و پالیسی‌ها انجام شده است که به همین دلیل یک مدت زمانی را در برگرفت.
موافقت‌نامۀ صلح میان حکومت افغانستان و حزب اسلامی گلبدین حکمتیار حدود دو ماه پیش امضا شد. از آن زمان تا کنون تلاش‌ها برای تطبیق مواد این موافقتنامه از سوی نُه کمیتۀ کمیسیون مشترک توافقنامه صلح جریان دارد.
به منظور رفع تحریم‌ها از حزب اسلامی هیأتی از سازمان ملل متحد در اواخر ماه عقرب به کابل آمد و با رییس جمهور غنی و هیأت مذاکرات حزب اسلامی دیدار کرد.
در آن زمان، گیرارد وان بوهیمن رییس این کمیته به رییس جمهور غنی وعده سپرد، در راستای رفع تحریم‌ها از حزب اسلامی، با دولت افغانستان همکاری می‌کنند.
حزب اسلامی افغانستان گفته است که پس از سپرده‌شدن درخواست رسمی رفع تحریم‌ها از حزب اسلامی به سازمان ملل متحد، حدود ده روز زمان نیاز است که این درخواست عملی گردد.
عتیق‌الله صافی عضو هیأت مذاکرات حزب اسلامی گفته است، پس از رفع تحریم‌ها از حزب اسلامی، گلبدین حکمتیار رهبر این حزب در محضر عام ظاهر خواهد شد.
گفته می‌شود آقای حکمتیار در اداره سرحدات و قبایل ولایت ننگرهار مسکن‌گزین خواهد شد. تدابیر لازم برای مسکن‌گزین شدن حکمتیار در ننگرهار گرفته شده است.
ناظران معتقد هستند که حکمتیار می‍‌پندارد با جابجاشدن در ننگرهار مصونیت بیشتری خواهد داشت و از سوی دیگر، به پاکستان نزدیک خواهد بود. او از سال‌ها بدین‌سو در پاکستان به سر می‌برد و زیر سایه آی‌اس‌آی زندگی می‌کند. پاکستان اشراف بیشتری بر ولایت ننگرهار دارد. همچنان، شمار هواداران حکمتیار در شرق کشور بیشتر است. اما در این ولایت چهره‌هایی حاکمیت دارند که به شدت مخالف حکمتیار می‌باشند. ظاهر قدیر، فضل هادی مسلمیار، حضرت علی و حاجی دین محمد از بزرگان ننگرهار هیچ کدام از حکمتیار خوش‌شان نمی‌آید.
حکمتیار با جابجاشدن در جلال‌آباد می‌خواهد بسیج اعضای حزب خویش را از شرق و جنوب آغاز کند. او در تلاش به دست‌گرفتن رهبری پشتون‌هاست و بهترین آدرس برای این کار جنوب و شرق کشور محسوب می‌شود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.