اعلامیۀ اتحادیۀ ملی ژورنالیستان افغانستان به مناسبت روز جهانی مبارزه علیه مصونیت خشونت با خبرنگاران

- ۰۶ قوس ۱۳۹۱

بیست و دوم نوامبر برابر با دوم قوس،روز جهانی مبارزه علیه مصونیت خشونت در برابر خبرنگاران نام گرفته است.
خبرنگاران، دست اندرکاران رسانه ها و نهاد های صنفی خبرنگاری در سراسر جهان از این روز تجلیل کرده و حکومت هایی را که قضایای خشونت علیه خبرنگاران را مورد پیگرد قانونی قرار نمی دهند،انتقاد می کنند.
حکموت افغانستان یکی از این حکومت هاست. در بیش از یازده سال پس از سرنگونی حاکمیت طالبان،صد ها قضیۀ خشونت علیه خبرنگاران و دست اندرکاران رسانه ها در افغانستان اتفاق افتاده که از این میان حتا یک مورد هم،از سوی حکومت مورد بررسی قرار نگرفته و عاملین آن به پنجۀ قانون سپرده نشده اند.
در این مدت حدود بیست تن از خبرنگاران افغان، جان های شان را از دست داده اند. تعدادی از این خبرنگاران در جریان گزارش دهی به قتل رسیده اند؛ اما شماری دیگر، عمداً هدف قرار گرفته و کشته شده اند.
با وجود این که نهاد های مدافع آزادی بیان، به ویژه اتحادیۀ ملی ژورنالیستان افغانستان، به تکرار از حکومت خواسته است تا این قضایا مورد پیگرد جدی قرار گرفته وعاملین آن شناسایی شده و قانون بالای شان به اجرا گذاشته شود، گوش مقامات حکومتی اصلاً بدهکار نبوده و به این در خواست ها هیچ گونه پاسخی داده نشده است.
اتحادیۀ ملی ژورنالیستان افغانستان در حالی که تامین امنیت و مصونیت خبرنگاران را مانند باقی شهروندان کشور، از مسؤولیت های اصلی حکومت می داند، یکبار دیگر از نهاد های مسؤول حکومت می خواهد تا دوسیه های موارد خشونت و به ویژه دوسیه های قتل خبرنگاران را جداً مورد بررسی قرار داده و همچنان اجازه ندهند تا بیش از این خبرنگاران افغان مورد خشونت قرار گرفته یا به صورت هدفمند، به قتل برسند.
ما باور داریم که همصدایی جدی و پیوستۀ خبرنگاران،دست اندرکاران رسانه ها، نهاد های صنفی خبرنگاری و نهاد های جامعۀ مدنی می تواند، فشار لازم را بر حکومت وارد سازد تا در زمینۀ جلوگیری از خشونت علیه خبرنگاران و مبارزه علیه مصونیت خشونت بر خبرنگاران،دست به عمل بزند.

شورای اجرائیۀ اتحادیۀ ملی ژرونالیستان افغانستان

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.