۲۰۱۶ خونیـن‌تریـن سال بـرای خبرنگـاران افغانستان

گزارشگر:یک شنبه 5 جدی 1395 - ۰۴ جدی ۱۳۹۵

اداره حمایت از رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) ضمن اعلام افزایش چهار برابری خشونت علیه خبرنگاران در سال جاری در افغانستان نسبت به سال گذشته اعلام کرد که سال جاری مرگبارترین، برای این قشر در ۱۵ سال اخیر بوده است.
مجیب خلوتگر مدیر اجرایی اداره حمایت از رسانه‌های آزاد در افغانستان (نی) اعلام کرد: خشونت علیه خبرنگاران در این‌ کشور در سال ۲۰۱۶ میلادی mandegar-3نسبت به سال گذشته چهار برابر افزایش داشته است.
وی افزود: سال ۲۰۱۶ میلادی خونین‌ترین سال برای خبرنگاران در افغانستان در پانزده سال اخیر بوده‌ است.
خلوتگر افزود: در سال جاری میلادی، بیش از چهارصد مورد خشونت علیه خبرنگاران در افغانستان به ثبت رسیده که ۱۴ مورد قتل خبرنگار و کارمند رسانه‌ای نیز دیده می‌شود.
در شش ماه گذشته محمد نصیر مدثر مدیر مسئول رادیو پیغام ملی در لوگر، نعمت الله زهیر خبرنگار تلویزیون آریانا در هلمند، یعقوب شرافت خبرنگار رادیو تلویزیون ملی در زابل، دیوید گیلکی خبرنگار رادیوی ملی آمریکا و همکارش ذبیح الله تمنا در هلمند کشته شدند.
سازمان خبرنگاران بدون مرز نیز در روزهای اخیر با انتشار گزارشی سال ۲۰۱۶ میلادی را مرگبارترین سال برای خبرنگاران در افغانستان اعلام کرد.
این در حالی است که شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رییس‌جمهور روز شنبه گفت که شورای امنیت ملی افغانستان برای تامین امنیت خبرنگاران چارچوبی را تحت نظر سرور دانش معاون دوم رییس‌جمهور افغانستان که اعضای آن بیشتر از نهاد‌های امنیتی هستند، تدوین کرده است.
صدیق الله توحیدی رییس مرکز حمایت‌ از رسانه‌های آزاد افغانستان گفته بود که در ۱۰ ماه گذشته خشونت علیه خبرنگاران بطور بی‌سابقه‌ای افزایش یافته و آمار خشونت معادل آماری است که در ۸ سال گذشته به ثبت رسیده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.