قانون منع آزار و اذیت زنان و کودکان در دانشگاه‎ها تدریس می‌شود

گزارشگر:ناجیه نوری / سه شنبه 7 جدی 1395 - ۰۶ جدی ۱۳۹۵

قانون منع آزار و اذیت کودکان و زنان، مانند سایر قوانین پیش از اجرایی‌شدن آن، در دانشگاه‌ها فقط تدریس خواهد شد.
برخی از مدافعان حقوق زنان و کودکان به این باور اند که قوانین بسیار خوبی برای مصونیت زنان و کودکان در افغانستان وجود دارد؛ اما اجرا و تطبیق این قوانین بدون شک با چالش‌های زیادی مواجه است.
mandegar-3آنان می‌گویند: این قانون هم مانند سایر قوانین به اصطلاح نافذه در کشور، بیشتر از عملی شدن آن، در دانشگاه‌ها تدریس خواهد شد.
این مدافعان حقوق زنان و کودکان دلایل اجرا نشدن این قانون و سایر قوانین را حاکمیت عرف و عنعنات ناپسند، عدم امنیت، تبعیض جنسیتی و فساد گسترده در نهادهای عدلی و قضایی، عدم حاکمیت دولت در بخشی‌های از افغانستان و …. تلقی می‌کنند.
این واکنش‌ها در حالی ابراز می‌شود که مجلس سنا در نشست روز یک‌شنبه (۵ جدی) سال روان طرح قانون منع آزار و اذیت زنان و کودکان را در سه فصل ۲۹ ماده تأیید کرد.
این قانون قبلاً از سوی مجلس نماینده‌گان به تصویب رسیده بود.
در این قانون چگونه‌گی جلوگیری از آزار و اذیت زنان و کودکان روشن شده‌ است و کیفر‌ها و جریمه‌های نقدی برای متخلفان نیز در نظر گرفته شده‌ است.
در این قانون انواع آزار و اذیت، کلامی، فیزیکی، نوشتاری و تصویری تعریف شده و این اعمال جرم پنداشته شده است.
به اساس این قانون آزار و اذیت زنان و کودکان در حالاتی که جرم مکررا صورت گیرد، مجرم استاد، مربی، داکتر یا آمر (رئیس) شخص باشد یا جرم منجر به صدمه جسمی و روانی شخص گردد، حالت مشدده را به خود گرفته و مجازات به سه ماه تا شش ماه حبس تبدیل می‌شود.
پیش از این نیز قوانین مختلف برای مصونیت زنان و کودکان تصویب و به اجرا گذاشته شده بود؛ اما هیچ کدام از این قوانین تاکنون نتوانسته است تا فضای امنی را برای زنان و کودکان در افغانستان فراهم کند.
براساس تازه‌ترین آمار وزارت امور زنان ۸۷ درصد زنان به گونه‌یی با خشونت روبه‌رو استند و بیش از ۵۰ در صد زنان در افغانستان به ازدواج‌های اجباری مجبور می‌شوند.
سهم زنان در نهادهای عدلی و امنیتی اندک است و عملی‌سازی برنامۀ عمل شماره ۱۳۲۵ سازمان ملل متحد نیز با چالش‌هایی روبه‌رو بوده‌است.
براساس آمار ارایه شده از سوی موسسه اکسفام، زنان در نیروهای پولیس دو درصد. در ارتش ۰.۷ درصد. ۱۸۷ قاضی زن. از ۲۸۹۷ وکیل مدافع، ۶۷۷ تن آنان زنان استند. ۷۵ زن در شورای‌های صلح ولایتی حضور دارند.
بااین حال براساس آمارهای نهادهای حمایت از حقوق کودکان و وزارت صحت عامه، بیش از ۹۰۰ هزار کودک در افغانستان معتاد به مواد مخدر هستند.
براساس آمار ارایه شده از سوی وزارت صحبت عامه، در حال حاضر سه میلیون تن در افغانستان معتاد به مواد مخدر می‌باشند که از این میان، صد هزار آن کودکان و حدود هشت صد هزار تن دیگر زنان می‌باشند.
بااین حال تاکنون نزدیک به سه و نیم میلیون کودک که ۷۵ درصد آنها را دختران تشکیل می دهند به علت ناامنی و برخی مشکلات دیگر از رفتن به مکتب بازمانده اند و نزدیک به ۱۰۰۰ مکتب در سراسر افغانستان به دلایل افزایش ناامنی و جنگ تعطیل است.
و اما دلایل خشونت‌ و آزار و اذیت جنسی در افغانستان چیست؟
گفته می‌شود که علت اساسی وقوع آزار و اذیت جنسی بر زنان و کودکان دشمنی های سابقه شخصی یا خانوادگی، منازعات خانوادگی، فقر و بیکاری، تبعیض جنسیتی، حاکمیت عرف و عنعنات ناپسند تشکیل می دهد.
همچنان عدم حضور زنان در تصمیم‌گیری های سرنوشت ساز مانند ازدواج، بد دادن دختران، بدل و مسایل مر بوط به قضایایی ناموسی، عدم آگاهی از قوانین و آموزه های دینی، مصلحت اندیشی خانواده ها در مسایلی چون حفظ حیثیت خانواده و عاردانستن دادخواهی در قضایایی جنسی از عوامل افزایش واقعات تجاوز جنسی گفته شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.