شورای امنیت بخواهد نخواهد حکمتیار می‌آید

گزارشگر:چهار شنبه 15 جدی 1395 - ۱۴ جدی ۱۳۹۵

مسوولان دفتر حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار می‌گویند که شورای امنیت سازمان ملل چه نام رهبر این حزب را از فهرست سیاه حذف کند چه نه، کابل به زودی میزبان گلبدین حکمتیار خواهد بود.
اخیراً گزارش‌هایی منتشر شده که روسیه مخالف حذف نام گلبدین حکمتیار از فهرست سیاه شورای امنیت سازمان ملل است. شماری از مقام‌های افغانستان و کشورهای غربی نیز به رسانه‌ها گفته‌اند که مقام‌های روسی با حذف نام حکمتیار از این فهرست مخالف اند.
اما محمد نادر افغان، عضو دفتر رسانه‌های حزب اسلامی به سلام‌وطندار می‌گوید، روسیه مخالف حذف نام رهبر حزب اسلامی از فهرست سیاه سازمان ملل نیست. به گفتۀ آقای افغان، بر بنیاد تفاهم‌نامۀ صلح حکومت با حزب اسلامی تحریم‌های شورای امنیت بر رهبر این حزب به زودی برداشته خواهد شد، اما برداشته هم اگر نشود، رهبر این حزب به کابل می‌آید.
آقای افغان می‌گوید، مقام‌های روسی حتا گفته اند که در رفع تحریم‌های حزب اسلامی همکاری خواهند کرد.
او تأکید می‌کند که تفاهم‌نامۀ صلح حکومت و حزب اسلامی در حال اجرا است و فهرست نام‌های حدود ۲۵۰۰ زندانی این حزب برای آزادی به حکومت سپرده شده و کمیسیونی مشترک در این بخش کار می‌کند. افغان می‌گوید، این کمیسیون پرونده‌های این زندانیان را بررسی می‌کند که به جرایم جنایی و قاچاق مواد مخدر دست نداشته باشند.
به گفتۀ او، به زودی یک گروه ۴۰۰ نفری عضو این حزب از زندان آزاد می‌شوند.
پیش از این شماری از اعضای شورای ملی و فعالان مدنی با ابراز نگرانی از ورود حکمتیار به افغانستان گفته‌ بودند که زندانیان حزب اسلامی به دلیل جرم‌های جنایی و جرم‌های سنگین زندانی اند و نباید آزاد شوند. به گفتۀ این فعالان، آزادی افراد این حزب مردم را به ترس می‌اندازد و سلامت جامعه را مختل خواهد کرد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.