واکنش مقامات افغانستان به درگذشت اکبر هاشمی رفسنجانی

گزارشگر:سه شنبه 21 جدی 1395 - ۲۰ جدی ۱۳۹۵

اکبر هاشمی ‌رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران در یکی از بیمارستان‌های تهران درگذشت.
مقامات دولت افغانستان درگذشت هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران را تسلیت گفتند.
اشرف غنی: رفسنجانی در قلوب طرفداران خود محبوبیت داشت
محمداشرف غنی رییس جمهور افغانستان با ارسال پیامی ضمن تسلیت به رهبر انقلاب اسلامی ایران، رییس‌جمهور این کشور، خانواده مرحوم و دولت manegar-3و مردم ایران، گفت: مرحوم علی اکبر هاشمی رفسنجانی در جریان زعامتش به عنوان رییس‌جمهور ایران و هم‎چنین در وظایف مختلف دیگر، در مسایل منطقه یک شخصیت تاثیر گذار بود و در قلوب طرفداران خویش محبوبیت داشت.
عبدالله: آیت‌الله هاشمی حامی مجاهدین و مهاجرین افغانستان بود
عبدالله عبدالله رییس اجرائیه دولت وحدت ملی افغانستان به مناسبت ارتحال آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی ایران پیامی منتشر کرد.
در این پیام آمده است: با کمال تأسف اطلاع یافتیم که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از پیشگامان انقلاب اسلامی ایران و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی داعی حق را لبیک گفته است.
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی علاوه بر نقش و جایگاهی که در به ثمر رساندن انقلاب اسلامی ایران و مدیریت تحولات سیاسی و اجتماعی نوین ایران داشت، از لحاظ علمی و فکری نیز یکی از چهره‌های شاخص و تأثیرگذار در جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رفت.
طی هشت سالی که ایشان ریاست جمهوری اسلامی ایران را به عهده داشتند، همواره از داعیه بر حق مجاهدین افغانستان حمایت کرده و از بذل کمک به مهاجرین کشور ما دریغ نورزیدند.
ارتحال این شخصیت عالی و مبارز ضایعه جبران‌ناپذیر برای دولت و ملت بزرگ ایران به شمار می‌رود.
ریاست اجرایی حکومت وحدت ملی مراتب تأسف و تأثر شدید خود را از بابت ارتحال ایشان ابراز داشته، این ضایعه اسفناک را به دولت و ملت شریف برادر ایران خاصتا خانواده و فرزندان آن مرحوم تسلیت می‌گوید و برایشان جنت فردوس ازبارگاه خداوند پاک مسئلت می‌نماید.
حامد کرزی
حامد کرزی رییس جمهور پیشین افغانستان نیز به مناسبت درگذشت آیت الله علی اکبر هاشمی رفسنجانی پیامی ارسال کرد.
در متن پیام کرزی آمده است:با تأسف فراوان اطلاع حاصل نمودم که آیت الله علی اکبر هاشمی رفسنجانی رییس جمهور پیشین جمهوری اسلامی ایران داعی اجل را لبیک گفته و جهان فانی را وداع گفت.
بدینوسیله میخواهم مراتب تسلیت و همدردی خود را به حکومت و مردم کشور دوست و برادر ایران و خانواده متوفی ابراز نموده از بارگاه خداوند لایزال برای متوفی بهشت برین و برای بازماندگانشان صبر جمیل استدعا دارم.
شادروان آیت الله علی اکبر هاشمی رفسنجانی از شخصیت‌های مبارز و آزادی‌خواهی بود که در بنیانگذاری جمهوری اسلامی ایران نفش بارز داشت. کارنامه‌هایش جاودان و فراموش ناشدنیست.
ربانی: ‌آیت‌الله رفسنجانی از دوستان نزدیک مجاهدین و مهاجران افغانستانی بود
دریافت خبر ارتحال آی‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی عالم مجاهد و مبارز، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رییس جمهوری پیشین جمهوری اسلامی ایران، باعث تأثر عمیقم شد.
آیت الله هاشمی رفسنجانی به عنوان نزدیکترین چهره به بنیان گذار انقلاب اسلامی ایران آیت الله خمینی، از معماران این انقلاب و از ستون‌های اصلی نظامی کنونی جمهوری اسلامی ایران شمرده می شد که از دوران جوانی تا زمان وفاتش، حدود شش دهه در راستای خدمت به مردم و پیشرفت و توسعه کشورش زندگی و تلاش کرد.
وی همانگونه که نقش به سزایی در پیشرفت‌های کنونی جمهور اسلامی ایران داشت، در دوره‌های مختلف و در میان همه جناح‌های سیاسی جمهوری اسلامی ایران، از نفوذ بالایی برخوردار بود که نبود ایشان در شرایط کنونی، ضایعه‌ای جبران ناپذیر برای مردم و نظام جمهوری اسلامی ایران است.
آیت الله هاشمی رفسنجانی نه تنها در ایران، بلکه در سطح منطقه نیز از اعتبار بالا و شهرت خوبی برخودار بود و در دوره‌های مختلف جهاد و مقاومت مردم افغانستان برضد کمونیسم و تروریسم، از دوستان نزدیک مجاهدین و مهاجران افغانستان بود و رابطه دوستانه و نزدیکی با رهبر جهاد و مقاومت مردم افغانستان شهید پروفسور برهان الدین ربانی داشتند.
سرور دانش: هاشمی سیاست‌مداری اعتذال‌اندیش و مصلحت‌گرا بود
با کمال تاسف، خبر درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی ایران باعث تأثر و اندوه دولت و ملت افغانستان گردید. انا لله و انا الیه راجعون.
مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی که از یاران نزدیک بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران امام خمینی در دوره قبل و بعد از انقلاب اسلامی ایران به شمار می‌رفت، در مدت مدیدی از جایگاه ریاست پارلمان، ریاست جمهوری و ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام، خدمات بزرگی را برای مردم ایران انجام داد.
ایشان سیاستمداری اعتدال اندیش، مصلحت گرا، مرد اندیشه و عمل و از استوانه های نظام جمهوری اسلامی ایران بود که نه تنها در ایران بلکه در سطح منطقه و بین المللی الگوی بی بدیلی از سیاست‌ورزی را ارایه کرد.
وی در عین حال که تبحر در علوم اسلامی و تسلط بر اندیشه و آموزه های دینی داشت، فهم درست وی از وضعیت کنونی منطقه و تعاملات جهانی از وی یک چهره تاثیرگذار و شاخص ساخته بود.
فقدان آیت الله رفسنجانی ضربه جبران ناپذیری بر سیاست تعامل و اعتدال در منطقه و نیز ضایعه بزرگی برای مردم ایران و نظام جمهوری اسلامی است.
محقق: فقدان هاشمی ضایعه جبران‌ناپذیر و خلأ عظیم براى منطقه وجهان اسلام است
همچنین استاد محمد محقق رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان به مناسبت درگذشت رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران پیامی صادر کرد.
در این پیام آمده است: خبردرگذشت تأثر انگیزعالم مجاهد سیاستمدار برجسته جهان معاصر «على اکبر هاشمى رفسنجانى» رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهورى اسلامى ایران را با یک‌دنیا اندوه مطلع شدم.
شخصیتى که حدود ۶۰ سال در دوره‌هاى مختلف تاریخ معاصر ایران بار سنگین مسوولیت بزرگ انسانى را به دوش داشت و از تمامى پیج وخم‌ها و فراز و فرودها با درایت و تدبیر فوق العاده عبور کرد.
در دوران مبارزه علیه نظام شاهى از تئورى‌سازان انقلاب اسلامى و در دوره پیروزى بزرگترین انقلاب مردمى معاصر منطقه و جهان به رهبرى امام خمینى رضوان الله تعالى علیه یکى از کلیدى ترین یاران معظم له بحساب می آمد و در مقطع بعد از رحلت امام در کنار رهبرى نظام جمهورى اسلامى یکى از سکانداران و پیشکسوتان آن بوده، به گونه‌اى که دو دوره ریاست جمهورى ایشان به عصر سازندگى شهرت یافت.
و نیز در دهه اخیر با همه رخدادها در عرصه تفاوت‌هاى فکرى میان کارگذاران نظام جمهورى اسلامى که طبیعت یک نظام مردم سالار دینى است، همیشه حامى اصل نظام و یکى از ستون پایه‌هاى استوار جمهورى اسلامى بوده است وبدون شک فقدان اسفبار این مرد بزرگ دین وسیاست ضایعه جبران نا پذیر و خلأ عظیم براى منطقه و جهان اسلام می‌باشد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.