اعلام ماتم ملی پس از یک هفته حنـای پس از عیـد ارگ

گزارشگر:دو شنبه 27 جدی 1395 - ۲۶ جدی ۱۳۹۵

ریاست جمهوری افغانستان روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته جاری را ماتم ملی در کشور اعلام کرده ‎است.
ارگ ریاست جمهوری ناوقت دیروز در خبرنامه‌یی گفته است که به هدف غم شریکی کشته شده‎های حوادث خونین سه شنبه هفته گذشته در کابل، کندهار و هلمند بیرق افغانستان در این دو روز در کشور و خارج از آن به حالت نیمه برافراشته درآورده می‎شود.
در خبرنامه همچنان آمده که مراسم خاص اتحاف دعا به قربانیان این رویداد در ارگ، مساجد سراسر کشور و نماینده‌گی‎های افغانستان در سراسر جهان برگزار می‎گردد.
در حملات کابل، کندهار، هلمند بیش از پنجاه تن کشته و بیش از صد تن زخمی شدند.
این اقدام نابهنگام ریاست جمهوری واکنش‌هایی را بر انگیخته است.
برخی از فعالان سیاسی گفته‌اند که نزدیک به یک هفته از رویدادهای خونین کابل و کندهار گذشته است، اما ارگ تازه ماتم ملی اعلام می‌کند.
پس از آن‌که پنج دیپلومات امارات در ولایت کندهار جان باخت، امارات متحده عربی سه روز عزای عمومی اعلام کرد.
اما در افغانستان نزدیک به ۸۰ تن در حوادث جداگانه در کابل، قندهار و هلمند جان باختند. اما هیچ صدایی از حکومت بر نیامد. پس از فشارهای عمومی، ارگ امروز و دیروز را ماتم ملی اعلام کرد که به حنای پس از عید می‌ماند.mandegar-3
فواد پویا، آگاه حقوقی با انتقاد از متن حکم ریاست جمهوری می‌گوید که باید نکات مسلکی-حقوقی در احکام رییس جمهور، مورد توجه و مداقه همکاران نزدیک رییس‌جمهوری قرار گیرد.
او به خلاهای حقوقی حکم ریاست جمهوری اشاره کرده و می‌نویسند: در مورد این حکم چند مسئله قابل درنگ است:
۱) این حکم در پایان روز ۲۶ ابلاغ گردید. در حالی که روز ۲۶ام را در بر نمی‌گیرد.
۲) این حکم در نماینده‌گی‌های سیاسی افغانستان در خارج کشور قابل اجرا نیست، چون روز یکشنبه در بیشتر نقاط دنیا، روز اخیر هفته است و رخصتی است.
۳) همچنین، ریاست هیأت را در بخش نخست این حکم، وزیر خارجه به عهده دارد. اما، در اخیر حکم، مسوولیت تطبیق حکم به دوش دفتر شورای امنیت گذاشته شده است. اگر منظور دو بخشی از هم سوا اند، باید به گونه واضح در حکم ذکر گردد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.