عبدالحکیم مجاهد: احمدشاه مسعود قهرمان ملی و قابل احترام است

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ دو شنبه 27 جدی 1395 - ۲۶ جدی ۱۳۹۵

عبدالحکیم مجاهد، مشاور شورای عالی صلح، به دلیل اظهارات ضد منافع ملی، از سمتش بر کنار شده‌است. اظهارات او که در حمایت از طالبان و توهین به قهرمان ملی کشور قلم داد شده بود، انتقادهای زیادی را در میان سیاسیون، رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی برانگیخته بود. ارگ و برخی mandegar-3مقامات دولتی و نیز مردم واکنش‌های سختی در برابر اظهارات او داشته‌اند.
او اما یک شنبه‌شب در صحبتی با آرایانانیوز به تصحیح سخنانش پرداخت و گفت که هیچ‌گاه به جناب احمدشاه مسعود بی‌احترامی نکرده است. او گفت که احمدشاه مسعود، قهرمان ملی کشور و قابل احترام همه است که جایگاه خاص خود را در میان مردم دارد.
او هم‌چنان به تصحیح سخنانش در مورد مقدس خواندن طالبان پرداخت گفت که منظورش این بوده است که گروه طالبان زمانی که از بندر سپین بولدک قندهار تا کابل رسیده بودند، نزد ما مقدس لقب داشتند اما پس از این‌که آنها وارد کابل شدند، اعمال افراطیت را در پیش گرفتند که برای مردم قابل قبول نبود. این عضو شورای عالی صلح افزود: سخنانش که در جریان یک نشست در مرکز مطالعات استراتیژیک افغانستان ابراز کرده است از طرف رسانه‌ها تحریف شده است.
این عضو برکنار شدۀ شورای عالی صلح گفت که بحثی که گویا من در مورد احمدشاه مسعود داشتم، به سال ۲۰۰۲ در فرانسه بر می‌گردد که در حضور آقایان احمدضیا مسعود، محقق، اتمر و قانونی، در برابر پرسشی از احمدضیا مسعود که گفته بود طالبان بر بنیاد کدام فتوای علما عمل می‌کنند گفته بودم که جناب احمدشاه مسعود که در برابر داوود خان از پنجشیر حرکتش را راه انداخته بود، بر بنیاد کدام فتوا حرکت کرد. او گفت که یاد آوری آن داستان، به یک هدف دیگر در سمینار صورت گرفت و قطعاً به هیچ عنوان قصد توهین به قهرمان ملی کشورم را نداشتم و به جهاد افغانستان افتخار می‌کنم.
اما، نظری پریانی، مدیر مسوول روزنامه ماندگار که در برابر این عضو شورای عالی صلح در بحث شرکت داشت گفت که اظهارات آقای مجاهد، از دو جهت مورد انتقاد است، یکی اینکه او طالبان را مقدس خواند در حالی که یک روز پیش آن، آن گروه هفتاد نفر را در کابل و قندهار توسط حمله‌های انتحاری و انفجاری شان کشتند. پریانی هم‌چنان گفت که استفاده از کلمۀ بغاوت در برابر شخصیت قهرمان ملی کشور، به هر هدف و هر بهانه و پنداشتی که بوده باشد، غیر قابل تحمل است. زیرا احمدشاه مسعود معروف‌ترین شخصیت سیاسی افغانستان است و نیز نامش در فهرست معروف‌ترین مبارزان جهان اسلام قرار دارد. او گفت که بی حرمتی به قهرمان ملی، کسی که سبب نجات افغانستان شد، از طرف کسی در درون نظام می تواند مردم را در برابر نظام قرار دهد.
او گفت اگر قهرمان ملی کشور نمی‌بود، شاید افغانستان جز شوروی می‌بود و ما شوروی سابق نمی‌داشتیم و وضعیت جهان هم تغییر می‌داشت یا شاید امروز افغانستان یکی از صوبه‌های پاکستان می‌بود و آقای مجاهد به نواز شریف(نخست وزیر کنونی پاکستان) رأی داده بود من هم به آن سیاست مدار کریکت باز(عمرانخان).
این روزنامه نگار با بیان این‌که در نظام فعلی افرادی هستند از جایگاه یک شخصیت محترم، مقام دولتی و … خانه‌های شان به روی انتحاریان باز است، خواستار برخورد جدی با آنان شده است. آقای پریانی با انتقاد از سخنان این عضو شورای عالی صلح در تعریف طالبان، گفت که تشکیل گروه طالبان خودجوش و مدرسه‌یی نبود بلکه پروژه‌یی بود که برای تصرف افغانستان از طرف پاکستان طرح شده بود. او گفت که با بیرون شدن روس‌ها از افغانستان پاکستانی‌ها در فکر کنترل افغانستان بودند و حتا حکمتیار از شکل دادن یک حکومت مشترک و در فهم کنفدریشن با پاکستان خبر داده بود که با واکنش‌های سخت مواجه شده بود. اما بعد از آنکه پروژه نظامی حکمتیار در برابر دولت اسلامی با شکست مواجه شد، پروژه طالبان روی دست گرفته شده بود گفتنی است که این نخستین بار نیست حکیم مجاهد از طالبان حمایت کره بود او پیش از این فاتحه ملا عمر را نیز در کابل برگزار کر بود.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.