ترامپ با افغانستان چه خواهد کرد؟

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ شنبه 2 دلو 1395 - ۰۱ دلو ۱۳۹۵

نشریه دیپلومات گزارش داده است که نظر و برنامۀ رییس جمهور منتخب امریکا در رابطه با افغانستان روشن نیست.
دونالد ترامپ رییس جمهور منتخب امریکا که دیروز جمعه (۲۰ جنوری) مراسم تحلیف را برگزار کرد و قدرت را رسماً از بارک اوبا رییس جمهور پیشین این کشور تسلیم شد تا هنوز برنامۀ روشن در مورد افغانستان ندارد.
mandegar-3آقای دونالد ترامپ در یک مصاحبه در سال ۲۰۱۲ گفته بود که ایالات متحده باید سربازان خود را از افغانستان خارج کند و دالرهایی که به افغانستان کمک می‌کند را برای بازسازی امریکا به مصرف برساند.
اما، بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد که ترامپ تاوان ژیوپولتیکی این نظریه خود را درک کرده و در صحبت با رییس جمهور افغانستان محمداشرف غنی در ۲ دسمبر تعهدات امریکا را به افغانستان تکرار کرده‌است.
در صحبت تیلفونی‌ آقای ترامپ با غنی روی نگرانی‌ها و چالش‌های امنیتی تمرکز کرده و در مبارزه با تروریسیم وعده همکاری سپرده است.
این نظریۀ جدید ترامپ همزمان با ارسال ۳۰۰ سرباز قوای بحری امریکا به ولایت هلمند علایمی می‌باشند که حکومت بعدی امریکا هم تعهدات خود را برای تأمین ثبات در افغانستان ادامه خواهد داد. پس از گسترش ناامنی‌ها در ولایت جنوبی هلمند امریکا ۳۰۰ مرد تفنگدار تازه نفس را در این ولایت مسستقر گردانید.
هرچند امریکا بازیکن مهم جهانی در افغانستان می‌باشد؛ اما از نگاه ژیوپولتیکی امریکا در تأمین امنیت آینده افغانستان کمترین نقش را به عهده دارد و در مرحله اول کشورهای همسایه افغانستان است که باید در این راستا تلاش نمایند و هر نوع کوشش برای خارج نگهداشتن این بازیکنان از صحنه سیاسی افغانستان کوتاه نظری خواهد بود. بزرگترین چالش دیپلوماسی امریکا در افغانستان تشکیل یک ائتلاف واقعی می‌باشد که تمام اعضای آن خواهان تشکیل یک افغانستان با امنیت و با ثبات باشند که بتواند از نگاه حکومتداری متکی بخود باشد و توانایی دفاع از خود را داشته باشد.
از طرفی هم، اخیراً دخالت روسیه در افغانستان وهمکاری با طالبان نگرانی‌ها شدید شرکای بین‌المللی افغانستان از جمله امریکا را برانگیخته است، هرچند این دخالت جدید نیست؛ اما نزدیکی روسیه با طالبان نو می‌باشد. روس‌ها مشکلاتی را که در دوره‌های گذشته در افغانستان تجربه کرده‌اند فراموش نمی‌کنند، اما اکنون روسیه برای بلند بردن موقف خود در معامله با امریکا و تقویه امنیت منطقه باید با طالبان یک نوع ارتباط داشته باشد.
این در حالیست که اخیراً بعضی از رسانه‌ها می‌گویند، روسیه با طالبان نزدیک شده و حتی آن‌ها را حمایت می‌کند. هرچند هیچ سندی وجود ندارد که روسیه به طالبان اسلحه داده باشد، اما موضوع اسلحه آنقدر مطرح نیست و این به نفع روسیه هم نمی‌باشد که بحران افغانستان را بیشتر شعله ور بسازد؛ اما روسیه با طالبان شاید تبادله معلومات و ارتباط دپلوماتیک داشته باشند تا به مقابل دشمن مشترک یعنی داعش از آن‌ها استفاده کند.
نشریه ژیوپولیتیک فویچر نیز در مورد گفته است که برعکس روسیه نمی‌تواند حالات افغانستان و آینده آن را نادیده بگیرند، زیرا افغانستان در سرحدات جنوبی آن موقعیت دارد و روسیه از این هراس دارد که بحران افغانستان به کشورهای آسیای میانه هم سرایت خواهد کرد. در تمام این ماجرا یک چیز قابل توجه است که ژیوپولیتیکس روسیه را مجبور ساخته است از جنگ با جهادیست‌ها به اتحاد با آن‌ها بپردازد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.