شهرداری کابل: پاک‌ کاری شهر به بخش خصوصی سپرده می‌شود

گزارشگر:دوشنبه 4 دلو 1395 - ۰۳ دلو ۱۳۹۵

mandegar-3شهرداری کابل می‌گوید پاک کاری این شهر را به بخش خصوصی می‌سپارد.
عبدالله حبیب‌زی، سرپرست شهرداری کابل روز یک‌شنبه در یک نشست خبری گفت قرار است در شش ماه اول، پاک کاری پنج ناحیه مرکزی شهر به بخش خصوصی سپرده شود و بعداً این طرح در سه سال آینده در تمام شهر (هفده ناحیه باقیمانده) عملی شود.
به گفته وی، شرکت‌های خصوصی مکلف به جمع آوری، بسته بندی، انتقال و دفن زباله‌ها، جاروی جاده‌ها، پاک کاری جویچه‌ها، برف پاکی جاده‌ها و ایجاد تشناب ها (دستشویی) در سطح شهر می‌باشند.
او می‌گوید استخدام کارمندان اداره تنظیف شهرداری کابل با حقوق بهتر، یکی دیگر از شرایط کاری شرکت‌های خصوصی است.
مسوولین شهرداری کابل در حالی از آغاز این طرح خبر می‌دهند که به گفته سرپرست شهرداری کابل، تلاش آنها در شش ماه گذشته برای عملی کردن این طرح ناکام مانده است.
به گفته آقای حبیب زی، برای عملی شدن طرح پاک کاری شهر توسط بخش خصوصی، علاقمندی از سوی سرمایه گذاران صورت نگرفته است و شرکت‌هایی که داوطلب شدند هم شرایط مورد نیاز را تکمیل نتوانستند.
او می‌گوید که آنها برای عملی شدن این طرح، مطالعات ابتدایی تخنیکی را به همکاری بانک جهانی انجام داده اند.
به اساس این مطالعات، در افغانستان ۳.۸ میلیون نفوس مقیم زندگی می‌کنند و روزانه یک میلیون نفوس نیز در این شهر در حال رفت و آمد هستند. نفوس مقیم در شهر کابل روزانه فی نفر ۵۰۰ تا ۷۰۰ گرم زباله تولید می‌کنند و به گونه مجموعی روزانه ۵۵۰۰ تن زباله در کابل تولید می‌شود.
اگرچه این مطالعه نشان داده اگر شهرداری کابل از ظرفیت و وسایل موجودش به درستی استفاده کند توانایی انتقال ۷۵ درصد زباله های تولید شده را دارد، اما هنوز پاک کاری شهر کابل یک چالش بزرگ خوانده می‌شود.
آقای حبیب زی می‌گوید آنها برای پاک ساختن شهر کابل با چالش‌هایی چون نبود ظرفیت در اداره تنظیف شهرداری، وجود فساد در این اداره، وجود ادعای کارگران خیالی در این اداره، حضور کارمندان سالخورده در بخش تنظیف شهر و عدم همکاری مردم با شهرداری رو به رو هستند.
مقامات در شهرداری کابل وعده می‌سپارند که به اساس استراتژی که ترتیب کردند به شکل اساسی به مشکلات در تنظیف شهر کابل خاتمه دهند.
آگاهی دهی به مردم و تشویق آنها به همکاری با شهرداری، ایجاد مرکز اطلاعات برای ثبت کارگران اداره تنظیف، مطالعه امکان پذیری تخنیکی، ترتیب قوانین و مقرره مدیریت زباله‌های شهری برای استفاده مجدد، تولید انرژی و یا سایر موارد، ایجاد میکانیزم نظارتی مردمی و تقویت بخش تخلفات تنظیفی از برنامه‌های شهرداری کابل در این استراتژی است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.