سیـد احمـد گیلانـی به خـاک سپـرده شـد

گزارشگر:سه شنبه 5 دلو 1395 - ۰۴ دلو ۱۳۹۵

مراسم تشییع جنازه پیر سید احمد گیلانی، رییس شورای عالی صلح افغانستان روز دوشنبه چهارم دلو در ارگ ریاست جمهوری با حضور مقامات ارشد دولت و شخصیت‌های سیاسی افغانستان برگزار شد.
اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان، در این مراسم ضمن توصیف از شخصیت آقای گیلانی، گفت امضای توافقنامه صلح با حزب اسلامی به رهبری mandegar-3گلبدین حکمتیار در زمان ریاست آقای گیلانی در شورای عالی صلح به دست آمد.
آقای غنی در مورد شخصیت پیر گیلانی گفت: “بعد اول زنده‌گی جناب پیر صاحب، طریقت بود و به‏حیث بزرگ طریقت قادریه، همیشه پیام اعتدال، هم‎بستگی امت اسلامی، پیام اتفاق و اتحاد و اوصاف که همه مردم را با هم بیآورد و همه دنیای اسلام را با هم مرتبط سازد، از عراق تا هندوستان و و آمریکا و غیره در این سلسله جمع شده بود.”
نماز جنازه پیر گیلانی به امامت عبدرب الرسول سیاف، رهبر جهادی، برگزار شد.
در مراسم خاک‌سپاری گیلانی عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت وحدت ملی اشترات کرده بود.
آقای گیلانی در ولسوالی سرخ‌رود ولایت ننگرهار، در آرامگاه خانوادگی‌اش دفن شد.
پیر گیلانی، از رهبران مهم جهادی افغانستان بود، “پیر” طریقت صوفیه قادریه در این کشور دانسته می‌شد و دارای نفوذ مذهبی در میان پیروانش بود.
آقای گیلانی در فبروی ۲۰۱۶ به عنوان رییس شورای عالی صلح افغانستان معرفی شد و در این مدت گفت‌وگوهای صلح با طالبان پیشرفت قابل ملاحظه‌ای نداشت، اما این شورا توانست توافقنامه صلح را با حزب اسلامی حکمتیار، دیگر گروه شورشی مخالف دولت افغانستان امضا کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.