پاکستان در ۲۰۱۷

گزارشگر:عسکری نقوی/ سه شنبه 5 دلو 1395 - ۰۴ دلو ۱۳۹۵

mandegar-3درباره تحولات سیاسی سال ۲۰۱۷ پیش‌بینی‌هایی می‌توان کرد که مهم‌ترین آنها کاهش تنش بین ارتش و دولت، افزایش فعالیت اپوزیسیون و مذاکره پاکستان با هند و افغانستان است.
رقابت احزاب اپوزیسیون برای کسب قدرت در سال جدید زوایای تازه‌یی از فساد مالی دولت (پانامالیکس) افشا می‌شود اما این موضوع در نحوه محاکمه اعضای خاندان شریف تأثیری ندارد پس اتفاق تازه‌یی نمی‌افتد.
نواز شریف تنها خواهد ماند؛ این اتفاق زمانی می‌افتد که اعضای پارلمان از نخست‌وزیر رو برمی‌گردانند.
فعالیت اپوزیسیون بیشتر می‌شود و با اینکه رهبران سیاسی در این زمینه موثر هستند نه اعضای حزب‌ها اما اعضا در بسیاری موارد متحد خواهند شد.
حزب مردم و حزب تحریک انصاف برای رهبری اپوزیسیون با یکدیگر رقابت می‌کنند و باید دید چه حزبی می‌تواند به پیروزی برسد.
با اینکه پرونده فساد مالی دولت را در تنگنا قرار داده است اما تغییر فرمانده ارتش فرصت خوبی برای تنفس نواز شریف فراهم می‌کند.
چون اعضای اپوزیسیون با یکدیگر متحد نیستند بعید است که در آینده نیز بتوانند به توافق برسند و دولت را به چالش بکشند بنابراین گرچه فشار مخالفان سیاسی بیشتر می‌شود اما نواز شریف می‌تواند خود را از این مخمصه نجات دهد؛ همه چیز بستگی به عملکرد وی دارد.
تحولات سیاسی در پاکستان بسیار سریع اتفاق می‌افتد بنابراین ممکن است دولت نواز شریف تبدیل به عبرتی برای تاریخ شود و نتواند با اپوزیسیون و ارتش مقابله کند.
کاهش تنش بین ارتش و دولت
تنش بین دولت و ارتش کمتر می‌شود؛ نظامیان با دقت رفتار سیاستمداران را زیر نظر دارند و با اینکه دولت می‌خواهد از زیر سلطه نظامیان خارج شود اما جانب احتیاط را از دست نمی‌دهد بنابراین بی‌اعتمادی و تنش کمتر خواهد شد.
قمر‌ جاوید‌ باجواه فرمانده ارتش پاکستان با اینکه بلوچ است اما هیچ نشانه‌ای از قوم‌گرایی در وی دیده نمی‌شود وی بر مبارزه با تروریسم و حل مشکلات مردم تأکید دارد اما باید بدانیم که نظامیان اصول و خطوط قرمز دارند که فراتر از مردم و سیاستمداران و دولت هستند بنابراین آنها نیز با تجربه‌ای که دارند احتیاط را از دست نمی‌دهند که این موضوع موجب کاهش تنش خواهد شد.
با انتخاب فرمانده جدید ارتش پیش‌بینی می‌شود نظامیان از خود انعطاف نشان دهند و از مواضع قبلی عقب‌نشینی کنند.
حزب مردم احیا می‌شود اما نه بوسیله بلاول بوتو
ممکن است فعالیت بلاول بوتو موجب به وجود آمدن یک موج سیاسی شده باشد اما با توجه به بازگشت آصف علی زرداری فرزندش دیگر نمی‌تواند مانند گذشته عرض اندام کند.
با توجه به بازگشت آصف علی زرداری و فعالیت بلاول‌بوتو حزب مردم احیا می‌شود و نقش فعال در سیاست پاکستان ایفا خواهد کرد.
عمران‌خان به تظاهرات‌ها و تجمعات ضد دولتی ادامه می‌دهد و این موضوع به صورت موقت موجب فشار به دولت خواهد شد اما وی نمی‌تواند دولت را برکنار و نواز شریف را وادار به استعفا کند.
برخی رهبران حزب تحریک انصاف این حزب را ترک خواهند کرد.
تحولات سیاست خارجی پاکستان در سال ۲۰۱۷
در سال جدید میلادی با توجه به پشتیبانی چین از پاکستان و مخالفت با سیاست نارندرا مودی نخست وزیر هند به خاطر سیاست افراطی به ویژه در کشمیر در افکار عمومی این کشور تضعیف شده و مجبور به مذاکره با پاکستان می‌شود.
هند روابط تجاری خود را با پاکستان گسترش می‌دهد و خواستار مشارکت در کریدور اقتصادی چین و پاکستان خواهد شد که این موضوع مرهمی بر زخم کشمیر می‌شود و کل منطقه از آن سود می‌برد.
هند به صورت علنی با پاکستان ارتباط برقرار نخواهد کرد اما در عمل روابط تجاری با این کشور را گسترش می‌دهد تا از منافع اقتصادی بهره‌مند شود.
در سال جدید میلادی ممکن است دولت در زمینه سیاست خارجی تصمیماتی بگیرد که موجب اعتراض اپوزیسیون شود.
دردسرهای ائتلاف عربستان
تصمیم دولت برای حمایت از ائتلاف نظامی عربستان می‌تواند جنجال در پارلمان را به دنبال داشته باشد.
چون مجلس ملی پاکستان با شرکت این کشور در جنگ یمن مخالفت کرد این موضوع را که راحیل شریف فرماندهی ائتلاف نظامی کشورهای اسلامی را به عهده بگیرد نخواهد پذیرفت و همین موضوع سبب جنجال می‌شود.
حزب تحریک انصاف، حزب مجلس وحدت مسلمین و بیشتر اعضای پارلمان پاکستان مخالف شرکت این کشور در ائتلاف نظامی خودساخته عربستان هستند و در مقابل اهل سنت و الجماعت(سپاه صحابه) و برخی احزاب از این موضوع حمایت می‌کنند.
ادامه اختلافات با افغانستان و هند
با توجه به سختگیری در مرز مشترک با افغانستان از جانب هر دو کشور و فشار به مهاجران افغانستانی و بازرگانان اختلاف در زمینه تأسیسات مرزی همچنین سایر موارد ادامه خواهد داشت.
وی افزود: ممکن است پاکستان و افغانستان به طور موقت با یکدیگر به توافق برسند اما باز بر سر اختلافات مرزی و مبارزه با تروریسم با یکدیگر دچار اختلاف خواهند شد و این جنجال ادامه خواهد یافت.
البته اختلاف مرزی بین پاکستان و افغانستان موجب درگیری بین مرزی نخواهد شد اما درگیری پراکنده در مرز کشمیر ادامه دارد.
درگیری مرزی در کشمیر تبدیل به یک جنگ تمام عیار نمی‌شود این نوع درگیری از گذشته بوده و بلکه در سال جدید میلادی از شدت آن کاسته می‌شود.
درگیری مرزی با هند ادامه می‌یابد و مسئله کشمیر حل نخواهد شد. ممکن است دولت برای بهبود روابط با هند تلاش کند اما تندروی مقامات ارتش هند و پاکستان سبب می‌شود تنش‌ها ادامه پیدا کند.
نقش آفرینی روسیه، پاکستان و چین برای مذاکره با طالبان
در سال جدید میلادی روسیه، پاکستان و چین سعی می‌کنند با کمک طالبان ابتکار عمل را به دست گیرند که موجب واکنش‌هایی از جانب آمریکا می‌شود.
پاکستان، چین و روسیه تلاش می‌کنند به یک توافق قطعی با طالبان افغانستان برسند تا بتوانند آمریکا را محدود کنند.
اعضای اتحاد سه‌گانه برای رسیدن به هدف خود پیشنهاداتی را برای دولت کابل نیز مطرح می‌کنند اما چون دولت افغانستان تحت سلطه آمریکا است نمی‌تواند با پاکستان و روسیه کنار بیاید و جنگ گریز ادامه دارد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.