رییس تنظیف با پذیرفتن کوتاهی شهرداری: پـوزش مـی‌خواهیـم!

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ شنبه 23 دلو 1395 - ۲۲ دلو ۱۳۹۵

برفباریهای چند روز اخیر در کشور در عین حالی که سبب لبخند و دل‌گرمی شهروندان گردید و مردم از آمدنِ برف به خوشی استقبال کردند، اما از سویی هم، ریزش برف سبب تخریب‌شدنِ بیش از هفتاد خانه در سراسر کشور و موجب کشته و زخمی‌شدن بیش از صد تن در سراسر کشور گردید.
mandegar-3برفِ سنگین روزهای اخیر ده‌ها خانه را کاملاً از بین برد و مسیرهای ارتباطی شماری از مناطق را نیز بست. گذرگاه استراتژیک سالنگ که پایتخت را به ۹ ولایت شمالی وصل می‌کند نیز به دلیل برف‌کوچ‌ها به روی رفت‌وآمد موترها بسته شد و جادۀ غزنی به قندهار هم برای مدتی بسته بود.
برف‌های به‌جامانده از برف‌باری‌های اخیر در سرک‌های و کوچه‌پس‌کوچه‌های شهر کابل و یخ‌گرفتن آن، مشکل دیگری است که دامن‌گیر شهروندان این شهر پس از ریزش برف شده است.
عده‌یی از شهروندان که با لغزیدن روی این یخ‌ها آسیب جدی دیده‌اند، می‌گویند، شهرداری کابل باید در زمینۀ پاک‌کاری جاده‌ها پس از برف‌باری توجه کند، در غیر آن، برف را یخ می‌زند و نه‌تنها سبب افتیدن مردم می‌شود که در بسا موارد، سبب حادثه‌های بزرگ ترافیکی نیز می‌گردد.
گلاب آخندزاده، یکی از این شهروندان است که در راه رفتن به سوی وظیفه لغزیده و دستش به شدت آسیب دیده است. او می‌گوید: دو روز پس از برف‌باری خیلی احتیاط کردم تا نیفتم، اما بلاخره روز سوم لغزیدم و دستم گوشت پاره کرد.
او که ظاهراً شوخ‌طبع به نظرم می‌رسد، مجبور است در راه رفت و برگشت از خانه تا وظیفه روزانه تا ۳۰ دقیقه پیاده‌روی کند، می‌افزاید: “مجبورم خیلی وقت از خانه برایم و بعضی روزها دیرتر به دفتر می‌رسم، زیرا با توجه به یخ‌بندی سرک‌ها و کوچه‌ها، مجبورم خیلی آهسته و با احتیاط قدم بردارم و جان را به چت{سلامت} کنم.”
یوسف احمدی، یکی از شهروندانی است که شاهد سه حادثۀ ترافیکی به دلیل یخ‌بندانِ سرک‌ها بوده است. او می‌گوید: در سرک وزیر اکبر خان روان بودم. زمانی‌که یکی از شهروندان به دلیل یخ‌بندی به زمین خورد، موترران مجبور شد از این‌که انسان را بزند، خود را عمداً به یکی از موترهای ایستاده در روی جاده بزد.
او از شهرداری کابل، به ویژه ریاست تنظیف می‌خواهد تا در زمینۀ پاک‌کاری سرک‌ها و کوچه‌ها اقدام کنند، زیرا به باور او، از یکسو وظیفۀشان است و از سوی دیگر، تداوم این وضعیت موجب خشم شهروندان خواهد شد.
همزمان با این، احمد بهزاد غیاثی، رییس عمومی تنظیف شهرداری کابل در گفت‌وگو با روزنامۀ ماندگار می‌گوید، امکانات ریاست تظیفِ شهرداری کابل به اندازه‌یی نیست که بتواند به تمام نقاط شهر کابل کفایت کند و تحتِ پوشش قرار دهد.
آقای غیاثی افزود که از مجمع ۳۷۰ واسطۀ موجود در ریاست تنظیف، ۱۳۰ واسطۀ آن متوقف است و نیاز به ترمیم دارد.
او با بیان این‌که در یک هفتۀ گذشته بیشترین تلاش را در راستای پاک‌کاری و بازکردنِ راه‌های عمومی در شهر کابل انجام داده‌اند، تصریح کرد: فعلاً تمرکز ما بالای نقاطِ آسیب‌پذیرِ است تا از باران‌های پیشرو جلوگیری صورت گیرد.
به گفتۀ رییس عمومی تنظیف شهر کابل: “من به نماینده‌گی از شهرداری کابل از شهروندان کابل پوزش می‌خواهم که نتوانستیم تمام شهر را بعد از برف‌باری‌های اخیر پاک‌کاری کنیم. دلیل این ناتوانیی هم از یکسو کم‌بودِ امکانات است و از سوی دیگر، من تازه به سمت ریاست تنظیف شهرداری کابل گماشته شده‌ام.”
آقای بهزاد غیاثی با تأکید بر این‌که ادارۀ به میراث رسیده به او تقریباً فلج است، خاطرنشان می‌سازد که تا شش ما آینده این اداره را به جایی می‌رساند که مردم از آن به‌خوبی یاد کنند.
آقای غیاثی از شهروندان می‌خواهد تا با ریاست تنظیف شهرداری کابل همکاری کرده و برف‌ها و ذباله‌های‌شان را به روی سرک نیندازند تا آنان بتوانند به کارِ پاک‌کاری شهر کابل سرعت بیشتر بدهند.
نبود معیارهای لازم در امر ساخت‌وساز
در این حال، شهروندان شهرِ کابل در برف‌باری‌های اخیر شاهد واژگون‌شدن چندین خانه و ساختمان بودند که تالار عروسی آسمایی و بخشی از خانه‌ها در ناحیه‌های مختلف شهر کابل، نمونه‌های بارز این رویداد می‌تواند باشد.
واژگون‌شدن ساختمان‌های تازه اعمارشده در شهر کابل و سایر ولایت‌ها حکایت از نواقص بسیار شدید و جدی در امر ساخت‌وساز و عدم نظارت دقیق در این زمینه دارد که با مرگ و زنده‌گی شهروندان ارتباط مستقیم دارد.
فساد گسترده در ادارات حکومتی به ویژه در شهرداری کابل سبب شده است، هرکسی به دلخواه خود و بدون در نظر داشت معیارها و استندردهای تعیین شدۀ ساختمانی شهرداری کابل، دست به اعمار تعمیر بزنند.
پیش از این گزارش‌های متعددی مبنی بر فساد گسترده و بی‌توجهیِ شهرداری کابل در امر ساخت‌وساز در این شهر نشر شده بود که با واژگون‌شدن تالار آسمایی و ده‌ها خانه، این گمانه‌زنی‌ها و گزارش‌ها را بیشتر تقویت کرده است.
شهروندان ازمسوولانحکومت وحدت ملی می‌خواهند تا از تصفیۀ حساب‌های شخصی در امر حکومت‌داری خود را فارغ ساخته و به سایر موارد نیز نیر بپردازند.
هنوز هم مشخص نیست که چرا با توجه به تلفاتی که همه‌ساله به دلیل برف‌باری‌های سنگن به مردم می‌رسد، حکومت و اداره‌های مربوطه پیش‌بینی لازم برای جلوگیری از حوادث را نمی‌گیرندیا به همان قول معروف، علاج واقعه را پیش از وقوع نمی‌کنند و به نحوی همواره غافل‌گیر می‌شوند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.