احمد مسعود: طالبان به هیچ تعهد خود به غیرقرارداد خود با آمریکا عمل نکرده‌اند.





جلو نفوذ حلقات سیاسی را در دانشگاه‌ها بگیرید!

گزارشگر:ناجیه نوری - ۱۰ قوس ۱۳۹۱

وزارت تحصیلات عالی افغانستان، باید جلوِ نفوذ حلقات سیاسی را در دانشگاه‌های کشور بگیرد و بیش از این، اجازه ندهد روند تحصیل در دانشگاه‌های کابل مختل گردد.
شماری از استادان دانشگاه کابل، با بیان این مطلب و با انتقاد از وزارت تحصیلات عالی می‌گویند؛ برگزاری جرگه‌ها و بازی‌های سیاسی‌یی‌ که در دانشگاه‌های کابل با حمایت حلقات خاص صورت می‌گیرند، جریان درس دانشجویان را با چالش جدی مواجه کرده است.
آنان با اشاره به درگیری میان دانشجویان بر سر برگزاری مراسم عاشورا در خوابگاه دانشگاه کابل که منجر به تعطیلی چهار دانشگاه کابل گردید، می‌گویند: وزارت تحصیلات عالی می‌توانست این جرقه را در آغاز خاموش کند؛ اما در اثر بی‌توجهیِ مسوولان این وزارت، حادثه‌یی کوچک به یک طوفانِ سهمگین مبدل شد و جان یک محصل را گرفت.
اما وزارت تحصیلات عالی می‌گوید، قبل از وقوع حادثه در خوابگاه دانشگاه کابل، وزارت تحصیلات عالی تدابیر لازم را گرفته بود؛ اما درگیری لفظی میان دانشجویان، منجر به درگیری فیزیکی گردید.
پس از درگیری هفته گذشته میان دانشجویان در خوابگاه دانشگاه کابل، تعطیلات زمستانیِ دانشگاه‌های پایتخت حدود یک ماه پیش از تعطیلات عادی اعلام گردید و اخذ امتحانات تا ماه حوت به تعویق افتاد.
داکتر محی‌الدین مهدی عضو مجلس نماینده‌گان، تصمیم وزارت تحصیلات عالی مبنی بر به تعویق انداختنِ امتحانات چهار دانشگاه کابل را برای سه ماه، یک تصمیم درست و به‌جا می‌داند.
به گفته داکتر مهدی، هرچند وزارت تحصیلات عالی بارها بر این مسأله تاکید کرده که دانشگاه مکان بحث‌های سیاسی و مذهبی نیست؛ اما حلقات و احزاب سیاسی باعث شدند که این مسایل بر دانشجویان تحمیل شوند.
به باور او، دوران دانشجویی، زمان فرا گرفتن دانش است، نه پرداختن به مسایل سیاسی؛ بنابراین هم دانشجویان و هم وزارت تحصیلات، باید در این خصوص توجه جدی کنند.
در این حال، فیصل امین استاد دانشگاه کابل می‌گوید: حلقات مختلفی که در مراکز علمی و اکادمیکِ دانشگاه‌های کابل نفوذ دارند، با استفاده از احساسات محصلان باعث به‌وجود آمدن تنش‌ها در این دانشگاه‌ها می‌شوند.
به گفته استاد امین، تضادهای مذهبی‌یی که از جاهای دیگری دیکته می‌شود، باعث درگیری میان دانشجویان و در آخر منجر به تعطیلی دانشگاه‌های کابل گردید.
این استاد دانشگاه کابل تاکید کرد، تنش‌های مذهبی ـ سیاسی و برگزاری جرگه‌ها که دانشگاه‌ها را تعطیل می‌سازد، بر فرایند تحصیل دانشجویان صدمه جدی وارد می‌کنند.
او افزود: هرچند دانشگاه مکان بحث‌های سیاسی است؛ اما زمانی ‌که احزاب و گروه‌های سیاسی نیز از بیرون مداخله و نفوذ ‌کنند، جریان تحصیل مختل می‌گردد. بنابراین وزارت تحصیلات عالی باید یک استراتژی دقیق را در این راستا در نظر بگیرد تا دانشگاه‌های کشور از نفود حلقات سیاسی در امان بمانند.
استاد امین هم‌چنان اضافه کرد، وزارت تحصیلات عالی باید با برگزاری سیمینارها به دانشجویان بفهماند که دانشگاه جای فراگیری دانش است، نه مکانی برای فعالیت‌ها و رقابت‌های سیاسی.
در همین حال، فیض‌الله جلال استاد دانشکده حقوق دانشگاه کابل می‌گوید: برگزاری جرگه‌ها و بازی‌های سیاسی در دانشگاه‌های کابل محدود نیست، بل فراتر از آن بوده و حلقات و گروه‌های خاصی پشت این قضایا قرار دارند.
به گفته این استاد دانشگاه، تنش بر سر برگزاری مراسم دهم محرم در دانشگاه کابل، تصادفی نبوده است.
به باور استاد جلال، وزارت تحصیلات عالی می‌توانست این جرقه را در آغاز خاموش کند؛ اما در اثر بی‌توجهیِ مسوولان این وزارت، حادثه‌یی کوچک به یک طوفانِ سهمگین مبدل شد و جان یک محصل را گرفت.
او اضافه کرد، یک تعداد محدود باعث نزاع و درگیری شدند، اما شمار زیادی از محصلان که در این نزاع اصلاً دخالتی نداشتند، از تحصیل بازماندند و اخذ امتحان چهار دانشگاه به تعویق افتاد.
استاد جلال تاکید کرد، تصمیم وزارت تحصیلات عالی مبنی بر تعطیلی چهار دانشگاه‌ کابل برای سه ماه و آن‌هم در زمان اخذ امتحانات، یک تصمیم ناعادلانه است.
اما عبدالعظیم نوربخش سخنگوی وزارت تحصیلات عالی می‌گوید، وزارت تحصیلات عالی مسوولیت‌هایی ‌که در این خصوص داشته، آن‌ را به وجه احسن انجام داده است.
به گفته نوربخش، قبل از وقوع حادثه در خوابگاه دانشگاه کابل، وزارت تحصیلات عالی تدابیر لازم را گرفته بود؛ اما درگیری لفظی میان دانشجویان، منجر به درگیری فیزیکی گردید.
سخنگوی وزارت تحصیلات عالی که پیشتر به روزنامه ماندگار گفته بود؛ دانشگاه‌های کابل برای ده روز تعطیل شده است، حالا می‌گوید که وزارت تحصیلات عالی تصمیم گرفته که امتحانات دانشجویان در اول حوت برگزار گردد.
وی تاکید کرد، وزارت تحصیلات عالی تمام سهولت‌ها و اقدمات لازم را برای گرم کردنِ خوابگاه‌ها در ماه حوت در نظر گرفته و هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.