نکات عالی برای تغذیه در فصل زمستان

گزارشگر:شنبه 23 دلو 1395 - ۲۲ دلو ۱۳۹۵

mandegar-3زمستان زمانی از سال است که دوست دارید بیشتر داخل خانه بمانید، چون در این ماه‌ها انواع و اقسامِ ویروس‌های شبه‌آنفولانزا و زکام همه‌جا وجود دارند.
وقتی تصمیم می‌گیرید با میکروب‌های بیماری‌زا مقابله کنید، استفاده از مواد مغذی خوب در رژیم غذایی‌تان، فواید بسیار مثبتی بر سلامت‌تان خواهد داشت. زمستان نه تنها سرما را همراه خود می‌آورد و خانه‌نشین‌تان می‌کند، بلکه این خانه‌نشستن‌ها، پُرخوری‌های بیشتر و احتمالاً اضافه‌وزن را هم به دنبال خواهد داشت. از همین‌رو، در زیر فهرستی از ۱۵ نکتۀ عالی برای تغذیۀ زمستانی، گردآورده‌ایم که امیدواریم برای‌ شما مفید باشد.
۱ـ اضافه کردن یکی دو کیلو وزن در طول زمستان چندان هم بد نیست. اما برای خیلی‌ها این اضافه کردن وزن سال به سال بیشتر می‌شود و کنار آمدن با آن معمولاً دشوار است. پس درکنار عادات غذایی سالم، فعالیت جسمی را فراموش نکنید.
۲ـ در ماه‌های زمستان مغزتان کمتر پیام تشنگی صادر می‌کند، اما حتماً از تأمین آب مورد نیاز بدن‌تان مطمئن شوید، چون زمستان هوا فقط سرد نیست، بلکه خشک هم هست.
۳ـ مراقب آنچه می‌نوشید باشید. به‌جز آب، مایعاتی مثل آب‌میوه‌های طبیعی یا آب سبزیجات بسیار خوب هستند. اما سعی کنید از آب‌میوه‌های مصنوعی و شکردار که گاهی مملو از خامه هم هستند و میزان بالایی کالری وارد بدن‌تان می‌کنند، دوری کنید.
۴ـ غذاهای مهمانی‌ها و جشن‌ها معمولاً حاوی مقدار کمی مواد مغذی است. اما با کمی تلاش و برنامه‌ریزی می‌توانید بسیاری از دستورغذاهای هوس‌انگیز را با موادمغذی بیشتری درست کنید. در صورت نیاز، روش پخت‌و‌پزتان را تغییر دهید. مثلاً به جای سرخ کردن از روش‌هایی مثل کباب کردن و بخارپز کردن استفاده کنید تا موادمغذی آن حفظ شود.
۵ـ ممکن است در طول ماه‌های زمستان که نور خورشید کمتر می‌شود، با کمبود ویتامین D روبه‌رو شوید. ماهی منبع بسیار خوبی از این ویتامین و همچنین اسیدهای چرب امگا۳ می‌باشد که به شما کمک می‌کند هرگونه اختلالات روحیه را با بالا بردن سطح سروتونین در بدن‌تان از بین ببرید.
۶ـ خیلی‌ها نمی‌توانند هوس چاکلت خوردن خود را ترک کنند، مخصوصاً در جشن‌ها و مهمانی‌ها. اما بهتر است در این زمینه هم انتخاب عاقلانه داشته باشید. انواع تیره‌تر چاکلت با محتوی کاکائوی بالا، آنتی‌اکسیدان بسیار بالایی داشته و انتخاب بسیار خوبی به‌شمار می‌رود.
۷ـ وقتی گرسنه‌تان شد، به میوۀ خشک حمله نکنید، فقط یک مشت از آن کافی است. تقریباً تمام آن‌ها منبع بسیار خوبی از سلنیوم هستند که برای سلامت ذهن و جلوگیری از افسردگی مفید است.
۸ـ فیبر موجود در گندم، جو، نان‌های دانه کامل و برنج، تأثیری محافظتی برای سلامت قلب و سیستم گوارش بدن دارند. از خوردن غلات و دانه‌های فرآوری‌شده خودداری کنید زیرا قسمت اعظم مواد مغذی موجود در آن‌ها در مراحل مختلف فرآوری از بین می‌روند.
۹ـ ماست حاوی کشت باکتری‌های فعال است که به شما برای تقویت سیستم ایمنی بدن‌تان در زمستان کمک می‌کند. به‌جای ماست‌های مصنوعی یا طعم‌دار، ماست سادۀ کم‌چرب را انتخاب کنید. برای خوش‌مزه‌تر شدن آن می‌توانید انواع میوه‌های تازه را هم خرد کرده و داخل آن بریزید.
۱۰ـ کینو، مالته، کیوی، انگور قرمز، گریپ‌فروت و لیمو سالم‌ترین میوه‌هایی هستند که می‌توانند در تمام طول سال بدن‌تان را تقویت کنند. ویتامین C موجود در تمام مرکبات برای تقویت سیستم ایمنی بدن در فصل زمستان اهمیت ویژه‌یی دارد.
۱۱ـ حتماً در طول روز یک وعده سبزیجات در رژیم غذایی‌تان استفاده کنید.
۱۲ـ برای از بین بردن یبوست در زمستان، رژیم‌غذایی‌تان را با انبوهی از فیبر پر کنید. کمی خلاقیت به خرج دهید و برای سالادتان از انواع مختلف میوه‌ها و سبزیجات استفاده کنید. اما دقت کنید که به عنوان چاشنی سالاد، از سس‌های چاق‌کننده و پرکالری دوری کنید.
۱۳ـ به خاطر داشته باشید که هیچ ماده‌غذایی خاصی وجود ندارد که همه مواد مغذی را در خود داشته باشد، از این‌رو در رژیم‌غذایی‌تان از انواع و اقسام گروه‌های مختلف موادغذایی استفاده کنید.
۱۴- از نخوردن برای ساعات طولانی خودداری کنید، چون بدن‌تان را به حالت گرسنگی کشیدن می‌برد و باعث می‌شود وزن‌تان بالا رود.
۱۵- برای سوزاندن کالری‌های اضافی که از غذاهای پرکالری مصرف کرده‌اید، باید فعالیت فیزیکی خود را بالا ببرید.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.