آگاهان نظامی: نظامیان امریکایی در جنگ افغانستان تماشاچی هستند

گزارشگر:ناجیه نوری / یک شنبه 24 دلو 1395 - ۲۳ دلو ۱۳۹۵

نیروهای امنیتی ما دیگر نیاز به مشور و آموزش ندارند، آنان بیش از چهار سال است که به تنهایی در میدان نبرد با طالبان می‌جنگند و نیروهای نظامی امریکا و سایر کشورهای خارجی تماشاچی هستند.
شماری از نماینده‌گان مجلس و آگاهان نظامی می‌گویند: اگر به راستی می‌خواهد افغانستان را کمک کند، پس باید در بخش اکمالات هوای خوب، تانک mandegar-3و توپ‌چی خوب، نظر به ضرورت ما وسایل و تجهیزات نظامی کمک کنند؛ در غیر آن ما به آموزش و یا مشوره شما نیازی نداریم.
آنان تأکید کردند: باید از نکلسون که خواستار سربازان بیشتر برای آموزش سربازان افغانستان شده است، پرسیده شود که چه را به ما آموزش و یا مشوره می‌دهید؟
این واکنش‌ها در پی اظهارات اخیر جان نکلسون، فرمانده عمومی نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان که گفته ۱۳ هزار و ۳۰۰ نیرویی که در حال حاضر در افغانستان هستند برای انجام عملیات ضد تروریستی کفایت می‌کنند اما برای آموزش و مشاوره درست به نیروهای امنیتی افغانستان به چند هزار نیروی تازه نفس نیاز است.
به گفته نیکلسون: جنگ افغانستان به بن بست رسیده و برای بیرون رفت از این وضعیت، حکومت افغانستان به گونه ای کمک شود تا قادر به گرفتن موضع تهاجمی در برابر شورشیان و گروه های دهشت افگنی شود.
جنرال نکلسون در جلسۀ سنای ایالات متحده گفت که استقرار چند هزار نیروی بیشتر ناتو در افغانستان، ممکن بن بست موجود را به سود حکومت آن کشور تغییر دهد.
اما عتیق‌الله امرخیل آگاه نظامی سیاسی به این باور است که ما به آموزش نیازی نداریم؛ بل به تجهیزات، سلاح و مهمات بیشتر نیاز داریم تا بتوانیم در جبهات جنگ توان مقابله با دشمن را داشته باشیم.
این آگاه نظامی افزود: «بیش از چهار سال است که نیروهای ما در میدان نبرد می‌جنگند و امریکایی‌ها تماشا می‌کنند؛ بنابراین به اندازه کافی آموزش دیدند و نیاز به مشور و آموزش ندارند».
او تأکید کرد: از نکلسون که خواستار سربازان بیشتر برای آموزش سربازان ما شده است، باید پرسیده شود که چه را به ما آموزش و یا مشوره می‌دهید؟ همین اکنون جنگ در بیش از ۱۹ ولایت افغانستان جریان دارد و هر روز سربازان ما در میدان نبرد کشته و زخمی می‌شوند.
وی همچنان گفت: اگر به راستی می‌خواهد افغانستان را کمک کند، پس باید در بخش اکمالات هوای خوب، تانک و توپ‌چی خوب؛ نظر به ضرورت ما وسایل و تجهیزات نظامی کمک کنند؛ در غیر آن ما به آموزش و یا مشوره شما نیازی نداریم.
به گفته امرخیل: «زمانی‌که یک صد و پنجاه هزار نیروی امریکا در افغانستان مستقر بود؛ جنگ خاتمه پیدا نکرد؛ بل جنگ گسترش پیدا کرد، بعد از آن جنگ به افغانستانی‌ها واگذار شد و اکنون نیروهای ارتش و پولیس ما همه روزه در جبهات جنگ مصروف مبارزه با طالبان اند».
و اما بر خلاف ادعای مقامات افغانستان در مورد حمایت پاکستان از طالبان و تندروان، جنرال نکلسون در جلسه سنای امریکا گفت که مقامات پاکستان عملیات نظامی را بر ضد تندروان در وزیرستان شمالی راه اندازی کرده اند و تا اندازۀ زیاد در مبارزه بر ضد تندروان، فعالیت کرده اند.
در همین حال، جان مکین، رییس کمیتۀ دفاعی سنای ایالات متحده، در این جلسۀ گفت که حکومت دونالد ترمپ، فرصتی را در اخیتار دارد تا قوای امریکایی را در افغانستان افزایش دهد تا از این طریق فرماندهان امریکایی دست باز تر داشته باشند.
آقای مکین تایید کرد که پاکستان در برابر تندروان در وزیرستان شمالی مبارزه کرده اند، اما یادآور شده که تندروان در پاکستان هنوز هم پناه‌گاه امن دارند.
اما عبدالودوود پیمان عضو مجلس نماینده‌گان با انتقاد از سخنان مکین می‌گوید: هدف امریکا نابودی طالبان نیست؛ زیرا اگر هدف نابودی طالبان می‌بود؛ باید پاکستان را که لانه هراس‌افگنان است به جای حمایت تحت فشار قرار می‌داد.
به گفته پیمان: اگر امریکا بخواهد می‌توانند طالبان را نابود و امنیت را به افغانستان بازگرداند، می‌تواند با یک اخطار به پاکستان جنگ در افغانستان را متوقف کند؛ اما چون در کشمکش با روس و چین قرار دارد؛ بنابراین می‌خواهد به بهانه ناامنی در افغانستان باقی مانده و این کشورها را کنترول کنند.
او تاکید کرد: اینکه افغانستان به نیروهای بیشتر نظامی امریکا ضرورت دارد یک دروغ محض است و جنگ امریکا در برابر تروریزم در افغانستان فریب بیش نیست، هم مردم افغانستان و هم دنیا این مساله را درک کرده اند.
این عضو مجلس می‌گوید: فساد در افغانستان وجود دارد؛ اما زمینه فساد را خارجی‌ها فراهم کردند تا آنان بیشتر و افغانستانی‌ها کمتر دزدی کنند؛ اما فساد اصلی را خود خارجی مرتکب می‌شوند و بعداً زیر نام فساد اداری آن را به گردن مردم افغانستان می‌اندازند.
این درحالی است که درحال حاضر، حدود ۱۲۵۰۰ سرباز خارجی به شمول ۸۴۰۰ سرباز امریکایی در چوکات ماموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان مستقر اند که بیشتر ماموریت آموزش و مشورت به نیروهای دفاعی و امنیتی افغان را به پیش می‌برند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.