مقامات سرپل: داعش سرگرم سربازگیری است

گزارشگر:چهار شنبه 27 دلو 1395 - ۲۶ دلو ۱۳۹۵

mandegar-3ظاهر وحدت، والی سرپل می‌گوید که پسر طاهر یولداش رهبر جنبش اسلامی ازبکستان در همکاری با گروه‌های طالبان و داعش در ساحات مرزی بین جوزجان و سرپل حضور یافته و سربازگیری می‌کند.
آقای وحدت با تأکید بر راه اندزای عملیات سرتاسری گفت که هم کنون ده‌ها خانواده هراس‌افگنان در ولسوالی‌های ناآرام این ولایت جابه‌جا شده اند.
مقامات محلی ولایت سرپل با ابراز نگرانی می‌گویند که پسر طاهر یولداش، یک تند رو ازبکستانی با گروه‌های داعش و طالبان یکجا شده و برای سربازگیری در ساحات مرزی بین ولایات سرپل، جوزجان و فاریاب فعالیت‌های‌شان را از سر گرفته‌اند.
ظاهر وحدت والی سرپل به صدای امریکا گفت که سربازگیری داعش در ولسوالی صیاد سرپل جریان دارد و گروه طالبان نیز در حال یکجاشدن با داعش است.
والی سرپل افزود که فعالیت داعش به شکل گسترده در مرز سه ولایت شمالی جریان دارد.
او افزود:”حرکت داعش به شدت از طالبان وحشی تر بوده و برای فعلاً در بخش‌های ناامن ولسوالی صیاد، شماری از طالبان نیز بیرق سفید شان را به بیرق سیاه تبدیل کرده اند و در حال حاضر سربازگیری شان به شدت ادامه دارد.”
آقای وحدت اضافه کرد که پسر طاهر یولداش با امکانات وسیع مالی در راس این گروه قرار دارد و “اگر به زودی عملیات پاکسازی آغاز نشود با گرم‌شدن هوا این ولایت شاهد جنگ های خونین خواهد بود.”
هرچند والی سرپل در مورد رقم مشخص خانواده‌های هراس افگنان در این ولایت معلومات نداد اما گزارش‌های تأییدنشده از حضور ۶۰۰ خانواده ازبکستانی و پاکستانی در این ولایت وجود دارد.
در همین حال، اعضای شورای ولایتی سرپل می‌گویند که در صورتیکه برای مهار این تحرکات اقدامات جدی امنیتی روی دست گرفته نشود، احتمال سقوط این ولایت می‌رود.
محمد نور رحمانی رییس شواری ولایتی سرپل گفت که هم اکنون گروه‌های داعش و طالبان با امکانات مالی گسترده برای تقویت نیروهایشان در این ولایت در حال منسجم شدن استند.
آقای رحمانی افزود: “ما از قومندان قول اردوی شمال تقاضا کردیم که اگر عملیات را برای پاکسازی مناطق شروع نکنید، در بهار آینده نه تنها سبب سقوط سرپل خواهد شد بلکه به ولایات همجوار سرایت خواهد کرد.”
او اضافه کرد که شماری از مخالفین مسلح دولت که قبلاً با طالبان همکاری داشتند، از دو روز گذشته بیرق سفید شان را به سیاه تبدیل کرده اند و از گروه داعش اعلان بعیت کرده اند.
در همین حال ظاهر وحدت والی سرپل در خطاب به دولت مرکزی و جامعه جهانی گفت”اگر برای محو تروریزم به افغانستان آمده اید، باید برای پاکسازی بخش‌های این ولایت وارد عمل شوید.”
نزدیک به یک سال و شش ماه از سقوط ولسوالی کوهستانات سرپل، به دست طالبان می‌گذرد اما به گفته مقامات محلی، هنوز نیروهای امنیتی برای تصرف دوباره این ولسوالی اقدام نکرده و این ولسوالی به یکی از پایگاه‌های عمده آموزش هراس‌افگنی برای گروه‌های داعش و طالبان تبدیل شده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.