در همایش گرامی‌داشت از ۲۶ دلو: ملک‌ فروخته‌شده را آزاد کردیم

گزارشگر:ناجیه نوری / چهار شنبه 27 دلو 1395 - ۲۶ دلو ۱۳۹۵

از جهاد و مقاومت مردم افغانستان این درس و عبرت را باید گرفت که استبداد و زور در افغانستان پاسخ‌گو نیست و نمی‌توان با سلطه و قدرت مطلقه در افغانستان حکومت کرد.
شماری از رهبران جهادی روز گذشته در همایش تجلیل از بیست و هشمین سالروز خروج ارتش سرخ از افغانستان گفتند: باید بپذیریم که منطق mandegar-3خشونت و قدرت مطلقه در افغانستان چه در سایه حاکمیت ایدیالوژی‌های چپ و در سایه برخی از نظام‌هایی که مطلق‌گرایی‌ها را در سایه دین پنهان کرده بودند، همیشه ناکام بوده است.
آنان، نظام فعلی را ادامه جهاد و مقاومت مردم افغانستان دانستند.
استاد سیاف یکی از رهبران جهادی می‌گوید: بیست شش دلو/ بهمن پرافتخارترین روز مردم افغانستان است.
او در همایش تجلل از بیست و هشتمین سالروز خرج ارتش سرخ از افغانستان گفت: نباید اجازه داده شود که به مجاهدین غاصب، زورمند، جنگ‌سالار و …. گفته شود.
این رهبری جهادی تاکید کرد: مجاهدین ملک فروخته شده را آزاد کردند و نه تنها کشور اشغال شده افغانستان؛ بل بسیاری از کشورهایی که تحت استعمار روس قرار داشت را نیز آزاد کردند؛ بنابراین اگر نمی‌خواهید از مجاهدین با نام نیک یاد کنید، پس نباید بد آنان را بگوید.
استاد سیاف خطاب به رییس‌جمهور گفت: جهاد از افتخارات تاریخ افغانستان و یک رکنی از ارکان اسلام است، بنابراین تجاوز بر مجاهدین و جهاد، تجاوز بر دین و نوامس مردم افغانستان است، پس نباید به کسی اجازه بدهید که با زبان پلید و آلوده این فریضه مقدس را لطمه دار بسازد.
استاد سیاف عدم فساد در زمان مقاومت و جهاد را یگانه دلیل پیروزی تلقی کرده تاکید می‌کند: رمز پیروزی ما در برابر یک ابر قدرت عدم فساد بود؛ زیرا عدم فساد سبب شده تا ما در برابر ارتش سرخ پیروزی شویم.
او اتهامات مبنی براینکه مجاهدین در پول‌های کمک شده توسط خارجی شریک اند را بی‌بنیاد خوانده گفت: پول تمام مجاهدین که بلند منزل دارند را حساب کنیم، تمام دارایی مجاهدین که مورد اتهام اند، بیشتر از دو میلیارد دالر نیست، پس متباقی پول‌های که بیش از ۴۲ میلیارد دالر می‌شود را کی‌ها به غارت بردند؟
به باور استاد سیاف: ما مطمین هستیم که سربازان و فرزندان ما در سنگرها دفاع ایستاده اند و به دشمنان افغانستان اجازه نمی‌دهند که به این خاک تعرض کنند؛ اما نگرانی ما از فساد اخلاقی در رسانه‌ها تصویری است.
او با انتقاد از رسانه‌های تصویری گفت: ما از آزادی بیان حمایت می‌کنیم؛ اما نباید منجر به زیر پا شدن ارزش‌های دینی و فرهنگی ما شود.
بااین حال محمد یونس قانونی معاون اول رییس‌جمهور پیشین و یکی از شخصیت‌های جهادی در این همایش تاکید بر ادامه راه جهاد و مقاومت کرده گفت: جهاد عزت مردم افغانستان و برگ زرین تاریخ افغانستان می‌باشد.
معاون اول رییس‌جمهور پیشین، پیروزی مجاهدین را پیروزی تمام مردم افغانستان خوانده و آن را به تمام مردم افغانستان متعلق دانسته تاکید کرد: جدا از سلیقه‌های سیاسی این روز باید به عنوان افتخارات وحدت‌بخش در اوج احساس باید تجلیل شود و این حق مردم ماست.
قانونی می‌گوید: حمایت امریکا از مجاهدین در زمان تجاوز ارتش سرخ به معنای پیروزی مجاهدین نبود؛ بل هدف زمین گیر شدن شوروی سابق بود و اما این حمایت برای مردم افغانستان مهم بود.
به گفته او: امریکا به این باور بود که دشمنان درجه اول را توسط دشمنان درجه دوم از بین می‌بریم و زمانیکه شوروی فروپاشید، دشمن درجه اول، امریکا نابود شد؛ اما مجاهدین در صف مخالفین دور از این مناصفات قرار گرفتند و باید اعتراف کرد که یکی از عوامل سقوط داکتر نجیب در افغانستان این بود که مجاهدین در ساختار سازمان بین‌الدول جایگاه تعریف شده‌ی برای خود کسب کرده نتوانسته بود.
او تاکید کرد: پس از پیروزی مجاهدین همه شاهد بودیم که مردم افغانستان تنها گذاشته شد و امریکا و غرب افغانستان را ترک گفتند و پاکستان با استفاده از امکانات دنیا غرب برای خود چیز‌ی‌های دست پا کرد و مصیبت گرفتار مردم افغانستان شد که تا امروز ما شاهد آن هستیم.
در همین حال سروردانش معاون دوم ریاست‌جمهوری دراین همایش، نظام فعلی را ادامه جهاد و مقاومت مردم افغانستان دانست.
دانش گفت: مردم افغانستان برای بار دوم ثابت کردند که توانایی مقابله با هر ابر قدرتی که خیال تجاوز را داشته باشند را دارند و توانسته اند ابر قدرت شوروی را به زانو در بیاورد و ۲۶ دلو یادآور این روز پرافتخار است.
به باور معاون دوم ریاست‌جمهوری، می‌توان از جهاد و مقاومت مردم افغانستان این درس و عبرت را گرفت که استبداد و زور در افغانستان پاسخ‌گو نیست و نمی‌توان با سلطه بر افغانستانی‌ها حکومت کرد.
او تاکید کرد: نظام مطلقه، استبداد و افراطیت همواره باعث تشدید بحران شده، این درسی است که می‌توان از دونیم قرن سیاسی افغانستان آموخت، چون در دونیم قرن گذشته با این دور باطل و بی‌نتیجه مواجه بوده‌ایم
دانش گفت: باید بپذیریم که منطق خشونت و قدرت مطلقه در افغانستان چه در سایه حاکمیت ایدیالوژی‌های چپ و در سایه برخی از نظام‌های که مطلق‌گرایی‌ها را در سایه دین پنهان کرده بودند، همیشه ناکام بوده است.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.