رییس‌جمهور غنی: نیروهای امنیتی سرگرم جهاد اند

گزارشگر:روح‌الله بهزاد/ چهار شنبه 27 دلو 1395 - ۲۶ دلو ۱۳۹۵

از بیست‌وهشتمین سالروزِ شکست و بیرون شدنِ قشون سرخِ شوروی سابق از افغانستان دیروز سه‌شنبه در ارگ ریاست‌جمهوری یادبود شد.
در مراسمی‌که به همین مناسبت برگزار گردیده بود، برخی از مقامات بلندپایۀ حکومتی از جمله محمد اشرف‌غنی رییس‌جمهور کشور، وزیرانِ کابینه، mandegar-3وکلای پارلمان، احزاب سیاسی، اعضای حکومت پیشین و شماری از شهروندان اشتراک کرده بودند.
در این مراسم، محمد اشرف غنی، رییس‌جمهور کشور با اشاره به این‌که در جهاد در برابر اتحاد شوروی سابق، تمام اقوامِ کشور بدون در نظرداشتِ مذهب و دانش و سمت‌وسو، در یک صف ایستادند و از و طن و استقلالیت‌شان دفاع کردند، افزود: اکثریتِ قریب به اتفاق کشورهای دنیا تجاوز شوروی به افغانستان را باطل و در مقابل، ایستاده‌گی و جهادِ مردم افغانستان را مبارزۀ برحق دانستند.
رییس‌جمهور گفت: “پیروزی مجاهدین یک کارنامۀ بزرگ مردم افغانستان است و دولت را مکلف می‌دانیم که به شکل باشکوهی از این روز تجلیل کند. اگر جهاد ما نمی‌بود، آسیا و اروپا هنوز در غلامی به سرمی‌بردند، ما حق داریم که افتخار کنیم بر جهاد مردم افغانستان. طوری که لازم بود، ثمره جهاد را ندیدیم؛ اما در تلاش استیم که چگونه اهداف جهاد را تحقق بخشیم.”
محمد اشرف‌غنی در ادامۀ سخانش بیان داشت: خدمت به بازمانده‌گانِ شهدای کشور، رسیده‌گی به فرزندان آنان و دلجویی پدران و مادران دردکشیده، بخشی از مسوولیتی است که بر دوش قرار دارد.
به گفتۀ او: “ما وظیفه داریم تا نام و یادِ آنان را زنده و جاودانه نگه‌داریم و نسل‌های آینده را با افتخاراتی که آنان با خون خویش ثبت کردند، آشنا سازیم”.
رییس‌جمهور غنی انگیزۀ ایستادن مردمِ افغانستان در برابر شوروی سابق را ناشی از بیگانه‌ستیزی آنان نمی‌داند و به این باور است که انگیزه و آرمان مجاهدین، داشتنِ سرزمین آزاد، مترقی و فضایی که در سایۀ آن فرزندان‌شان در آرامش و با احساس سر بلندی به خواسته‌ها و رؤیای‌های‌شان برسند، بود.
به گفتۀ او: ما آن مجاهدتها را پاس میداریم و به آن رشادتها افتخار میکنیم، زیرا جنگی به قصد ویرانی و تباهی و نزاعی بر سر قدرت و ثروت نبود و به این هدف به راه نیفتاده بود تا منافع دشمنان دیرینۀ این سرزمین به قیمت ویرانی شهر و قریۀ ما برآورده شود.
آقای غنی با اشاره به توافق‌نامۀ صلح با حزب اسلامی گفت که گلبدین حکمتیار به درخواست حکومت لبیک گفت، اما طالبان به شکل داعشیان مصروف ویران‌کردن کشور و کشتن ملا، عسکر، زنان و کودکان افغانستان هستند.
او گفت: “طالبان در سالِ روان به خاطر خوش‌حال‌کردن باداران‌شان یک‌بار دیگر حمله‌ها را راه‌اندازی کردند که در هرحملۀ بزرگ به شکست بزرگی مواجه شدند، مطمین باشید که در سال آینده نیز به شکست‌های بزرگی مواجه خواهند شد.”
محمد اشرف‌غنی نبرد گروه‌های مسلح از جمله طالبان و داعشیان را جنایت خواند و گفت: “در جهاد مردم ما نه از انتحار اثری بود، نه از انفجار مسجد، نه از تخریب مکتب و نه از به خاک‌و‌خون کشیدن بیگناهان که امروزه گروه‌های بدنام و مزدور بیگانگان بی‌محابا به آن دست می‌زنند و هرروز بر طومار جنایت‌های جنگی خود می‌افزایند.”
رییس‌جمهور غنی هم‌چنان مبارزۀ نیروهای امنیتی کشور را جهاد عنوان کرد و اذعان داشت که رشادت‌های امروزِ نیروهای امنیتی کشور برای آبادی است، زیرا آزادی با آبادی تکمیل می‌شود و بر خلاف شیوه‌یی که دشمنان مردم افغانستان در پیش گرفته‌اند، ویرانی با منطق دین و با روح مدنیت ما سازگار نیست.
آقای غنی بر این باور است که گروه‌های تروریستی و افراطی در تلاش‌اند تا جوانان ما را شست‌وشوی مغزی داده با استفاده از ایدئولوژی‌های یأس‌آور و تبلیغات منفی، از آنان استفادۀ ابزاری کنند. او گفت: تنها با ترویج آگاهی و تقویتِ امید و اعتماد به آینده است که می‌توانیم جلو افکار تخریبی را بگیریم.
رییس‌جمهور هم‌چنان طالبان را به دو گروهِ «مستقل و وابسته» تقسیم کرد و اظهار داشت: یک‌بار دیگر از طالبانی که مستقل فکر می‌کنند، می‌خواهم تا مانند سایر مردم این سرزمین زنده‌گی کنند و در آبادانی کشورشان سهم بگیرند. آن عده از طالبانی هم که به دستور بادارانِ‌شان هستند و فکر می‌کنند افغانستان دوباره به سوی هرج‌ومرج خواهند برد، آرزوی‌شان را به گور خواهند برد.
دیروز ۲۶ دلو، سالروز خروج قشون سرخ شوروی سابق از افغانستان بود. نیروهای شوروی سابق ۲۸ سال پیش از امروز با تحمل شکست سنگین از مجاهدین، سر انجام در ۲۶ دلو ۱۳۶۷ مجبور به ترک افغانستان شدند.
رییس‌جمهور درحالی طالبان را به لبیک گفتن صلحِ حکومت افغانستان فرا می‌خواند که در دوسال گذشته نیز رهبری حکومت وحدت ملی تلاش‌ها و در خواست‌های مکرری را از طالبان در این زمینه داشته، اما این گروه هربار این درخواست‌ها را رد کرده‌اند.
افزون بر این، حتا دخالت کشورهای چین و امریکا نیز با حضور پاکستان و افغانستان در چارچوب نشست‌های چهارجانبه در این زمینه موفق نشد و پس از مدتی مصروف‌نگه‌دشتن حکومت افغانستان و آنچه عدم متعهدبودن پاکستان در چیزی که وعده کرده بود گفته شد، این روند بر هم زده خورد. هرچند براساس گزارش‌ها، قرار بر این است که نشستی با حضور نماینده‌گانی از کشورهای افغانستان، روسیه، چین، ایران، هند و پاکستان، با حضور طالبان در مسکو در این زمینه برگزار گردد.

اشتراک گذاري با دوستان :