گزیدۀ دوبیتی معاصر افغانستان نشر شد

گزارشگر:هارون مجیدی/ شنبه 30 دلو 1395 - ۲۹ دلو ۱۳۹۵

mandegar-3دوبیتی به عنوان یکی از قالب‌های کوتاه در ادبیات فارسی از دیرباز مورد توجه شاعران، فرهنگ‌پژوهان و عام مردم بوده است.
پژوهش‌گران می‌گویند، دوبیتی از قالب‌های ریشه‌دار شعر پارسی است. دوبیتی شعری یازده‌هجایی مرکب از چهار مصرع است که همه بر یک قافیه، جز مصرع سوم که آوردن قافیه در آن اختیاری است، می‌باشند. دوبیتی وزن تکامل یافته و عروضی شده نوعی از ترانه‌های دوازده هجایی زبان فارسی است.
نخستین سراینده‌گان و ابداع کننده‌گان این قالب شعری، ناروشن است و در نتیجه‌گیریِ که وجود دارد، سراینده‌گان این قالب را شهروندان عامی و روستایی می‌دانند که برای شیرین‌تر شدن و جذاب شدن گفته‌های درونی و بیشتر عاشقانۀ خود این قالب را گزیده‌اند.
شاعران زیادی بوده و هستند که نخستین تجربه‌های خود را با دوبیتی آغاز کرده‌اند و چهره‌های نام‌آشنای ادبیات معاصر هم بهترین کارهای خود را در این قالب ریخته‌اند.
مجموعۀ «گل‌واژه‌ها» که به اثر تلاش مسعود مومند گردآوری شده، گزیدۀ از دوبیتی‌های شاعران معاصر افغانستان را در خود گنجانیده است.
گل واژه‌ها تنها مجموعه‌یی از دوبیتی‌ها نیست، بل، بخش نخست این گزیده شامل شماری از نوشته و پژوهش‌هایی است در پیوند به دوبیتی نوشته شده است.
کتاب گل‌واژه‌ها که در هزار نسخه از نشانی نشر واژه به نشر رسیده، زحمت ویراستاری آن را غلام‌رضا ابراهیمی کشیده و نعمت‌الله روهان برگ‌آرایی و طرح جلد آن را انجام داده است.
در یادداشتی که سید رضا محمدی، رییس اتحادیۀ نویسنده‌گان افغانستان بر گل‌واژه‌ها نوشته، گفته است: دوبیتی، بومی‌ترین و قدیمی‌ترین نمونۀ شعر پارسی است. همان کوتۀ اروپایی و هایکوی شرقی است. اما آقای محمدی به این باور است که قالب دوبیتی ویژه‌گی‌های خودش را دارد و آن را حفظ کرده است.
به گفتۀ او: چون طبیعی‌ترین شکل شعر است، به طور معمول، آوازهای شبانی و شروه‌های عاشقانۀ زنان و جوانان و یا دل‌تنگی‌های مادرانه و زمزمه‌های صوفیانه، همه در دل دوبیتی جمع شده‌اند.
هم‌چنان، محمد اسحاق فایز، شاعر و نویسنده در یادداشتی نوشته است: با اندوه باید گفت تا هنوز در راستای مکتوب‌سازی این قالب شیرین شعر پارسی دری در کشور ما کار ارزش‌مندی صورت نگرفته است و از این است که در این زمینه اثری که بتواند پاسخ‌گوی نیازمندی‌های جتسجوگران باشد، یافت نمی‌شود.
آقای مومند در گزیدۀ دوبیتی‌های معاصر افغانستان کوشیده است تا این کم بود را پُر کند. او بعد از یک‌سال تلاش موفق به چاپ این گزیده شده است.
گل‌واژه‌ها در ۲۳۰ برگ، دوبیتی‌های یک صد و پنجاه شاعر معاصر افغانستان را در خود دارد که با دوبیتی‌های قاری عبدالله آغاز و با دوبیتی‌های غلام‌حیدر قدسی به پایان می‌رسد.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.