واکنش وزارت تجارت و صنایع به مسدودماندن تورخم و سپین‌بولدک: دیگر متکی به پاکستان نیستیم

گزارشگر:ابوبکر صدیق/ دو شنبه 2 حوت 1395 - ۰۱ حوت ۱۳۹۵

وزارت تجارت و صنایع در پیوند به مسدود ماندن گذرگاه تورخم و سپین‌بولدک می‌گوید که روابط اقتصادی افغانستان با کشورهای منطقه سبب شده است که دیگر متکی به پاکستان نباشد.
مسوولان این وزارت، مسدودماندن این دو گذرگاه‌ را بیشتر به ضرر تجار پاکستانی می‌دانند.
mandegar-3مسافر قوقندی، سخنگوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان در مصاحبه با روزنامۀ ماندگار می‌گوید: وزارت تجارت و صنایع افغانستان در دوسال گذشته تلاش کرده تا افغانستان را از وابسته‌گی به یک مسیر مشخص تجارتی نجات دهد.
آقای قوقندی با بیان این‌که در حال حاضر افغانستان تنها به پاکستان متکی نبوده و مسیرهای تازۀ تجارتی با کشورهای منطقه ایجاد کرده است، افزود: مسدودشدن گذرگاه تورخم و سپین‌بولدک از طرف پاکستان، دیگر تأثیر چندانی بر تجار افانستان ندارد. چنانچه در سال‌های گذشته مسدودماندن راه‌ها به تجار ضربه وارد می‌کرد.
به گفتۀ او، تجارت به اساس عرضه و تقاضا صورت می‌گیرد، وقتی‌که تقاضا وجود داشته باشد، تجار ملی از راه‌های بدیل برای فراهم‌کردن تقاضای مردم تلاش می‌کنند که این سهولت را دولت افغانستان از مسیرهای مختلف با کشورهای منطقه برای تجار ملی ایجاد کرده است.
سخنگوی وزارت تجارت خاطر نشان کرد که در دو سال گذشته راه‌های بدیل تراتزیتی مانند؛ بندر چابهار، راه تجارتی لاجورد، راه تجارتی ازبیکستان – افغانستان و عضویت افغانستان در سازمان تجارتی جهانی، متکی بودن افغانستان را از این کشور نجات داده است.
او گفت که راهبرد وزارت تجارت داشتن روابطه حسنه تجاری با تمام کشورهای منطقه و جهان است که باعث بهبود اقتصاد در آن کشورها نیز می‌شود.
آقای قوقندی بیان کرد که تولیدات داخلی نیز باعث شده تا وابسته‌گی افغانستان از پاکستان کاهش یابد.
او افزود: در حال حاضر بیلانس واردات و صادرات افغانستان به پاکستان نزدیک به یک و نیم میلیارد دالر می‌رسد که ۹ صد میلیون واردات و بیشتر از ۶ صد میلیون دالر صادرات است. وزارت تجارت تلاش می‌کند تا بیلانس واردات و صادرات با کشور پاکستان را یک برابر سازد.
هم‌چنان، احمد فرهاد مجیدی عضو کمیسیون اقتصاد ملی مجلس نماینده‌گان، با اشاره به مسدود ماندن گذرگاه تورخم و سپین‌بولدک از طرف نظامیان پاکستان می‌گوید: قطع روابط اقتصادی و اختلاف‌های سیاسی بارزگانان هردو کشور را متضرر می‌سازد.
آقای مجیدی افزود: افغانستان تنها ۱۵درصد صادرات به پاکستان دارد، در حالی واردات ما به مراتب بیشتر نسبت به صادرات است؛ بناً با مسدود شدن گذرگاه‌های تجارتی افغانستان- پاکستان، ضرر بیشتر متوجه پاکستان می‌شود.
به گفتۀ او، پس از بحرانی شدن اوضاع در منطقه و حساس شدن امریکا در برابر پاکستان به‌خاطر تمویل تروریسم، پاکستانی‌ها در تلاش پیداکردن راه‌حل به این معضل هستند.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نماینده‌گان بیان کرد که پاکستانی‌ها می‌خواهند که با اندکی ضرر اقتصادی که از طریق مسدود کردن گذرگاه‌های تجارتی متوجه‌شان می‌شود، بتوانند منافع بیشتر سیاسی را به دست بیاورند.
آقای مجیدی با بیان این‌که دولت افغانستان و سکتور اقتصادی کشور تا هنوز در عرصۀ سیاست اقتصادی کشور موفق عمل نکرده‌اند، افزود: اما، سکتور خصوصی کشور با مشکلات و چالش‌های زیادی نگذاشته است تا چرخه اقتصادی کشور متوقف شود.
او گفت که با ایجاد راه‌های تجارتی با کشورهای منطقه افغانستان از متکی بودن به پاکستان نجات یافته است؛ اما با آن‌هم افغانستان نسبت محاط بودن به خشکه نیاز به گذرگاه‌های پاکستان دارد و پاکستان مسیر استراتیژیک برای افغانستان است و باید این مشکل از راه‌های دیپلوماسی حل گردد.
او بیان داشت که در حال حاضر بیشتر کالاهای تولیدی پاکستان به افغانستان وارد می‌شود که با مسدودشدن گذرگاه‌های تجارتی افغانستان – پاکستان بیشتر ضرر متوجه تجاری ملی پاکستان می‌شود.
مسوولان اتاق‌های تجارت و صنایع کشور نیز مسددو شدن گذرگاه‌ تورخم و سپین بولدک را بیشتر به ضرر تجار پاکستانی می‌دانند.
گذرگاه تورخم و سپین بولدک میان افغانستان- پاکستان، روز پنجشنبه پس از انفجار در زیارت لال شبهاز قلندر در ایالت سند پاکستان که در آن بیش از ۷۶ تن کشته شدند، از طرف نظامیان پاکستان به روی عابران مسدود شد.
پاکستان مدعی است که تروریستان از خاک افغانستان مردم این کشور را آماج قرار داده است، چیزی که دولت افغانستان به شدت آن را رد می‌کند.

اشتراک گذاري با دوستان :

Comments are closed.